• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70885
+
-

دور جدید فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان؛ از نیمه دوم امسال


مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از آغاز دور جدید فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان از نیمه دوم سال‌جاری خبر داد.

به‌گزارش همشهری، بعد از تعویقی چندساله در فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان قرار است از نیمه دوم امسال این صندوق‌ها دوباره فعالیتشان را از سربگیرند. خبرهای دریافتی نشان می‌دهد قرار است چند مجموعه وابسته به وزارت راه و شهرسازی برای تأمین منابع مالی مورد نیازشان برای ساخت چند پروژه ساختمانی جدید از این ابزار استفاده کنند. این ابزار مالی در تأمین پول لازم برای ساخت‌وساز در بخش مسکن از کارایی زیادی برخوردار است و در صورت توسعه می‌تواند کمک زیادی به ساخت واحد‌های جدید و افزایش تولید کند.

 قرار است بانک مسکن هم بخشی از فعالیت‌هایش را در این حوزه متمرکز کند و از طریق این صندوق‌ها به ساخت واحد‌های مسکونی جدید کمک کند. زیرا به‌دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یافته و اکنون منابع بانکی هم توانایی تأمین مالی برای خرید واحدهای مسکونی را ندارد.

دور جدید فعالیت از نیمه دوم سال
محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در این‌باره از آغاز دور جدید فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان از نیمه دوم سال‌جاری خبر داد و به همشهری گفت: درخواست‌های زیادی برای تأسیس صندوق‌های زمین و ساختمان به‌دست سازمان بورس رسیده که در حال بررسی این درخواست‌ها هستیم. او توضیح داد: در نیمه دوم سال، فعالیت چند صندوق زمین و ساختمان را به‌صورت رسمی اعلام خواهیم کرد. او اشاره‌ای به نام این صندوق‌ها نکرد، اما گفت: این صندوق‌ها به بانک مسکن و برخی شرکت‌های دیگر تعلق دارند.
او درباره درخواست‌هایی که برای تأسیس صندوق‌های زمین و ساختمان به سازمان بورس ارسال شده است، گفت: درخواست‌های مختلفی به‌دست سازمان بورس رسیده، اما ما خیلی اصرار داریم که زمین‌های معرفی شده برای اجرای پروژه، سند معارض نداشته باشد، پروانه ساخت مشخصی داشته و دعوای حقوقی بین مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد. او افزود: ضمن اینکه قیمت اعلام شده برای اجرای برخی پروژه‌ها مربوط به قبل از تورم و افزایش قیمت مواد اولیه است که همه آنها باید به روزرسانی شود.

همکاری با وزارت راه و شهر‌سازی‌
مدیر نظارت سازمان بورس گفت: از نظر ما با صلاحیت‌ترین گروه برای فعالیت در حوزه صندوق‌های زمین و ساختمان مجموعه‌های وابسته به وزارت راه و شهر‌سازی‌ اعم از بانک مسکن، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت‌های فرعی آنها هستند زیرا زمین‌هایی که این شرکت‌ها در اختیار دارند سندهایشان آماده است و مشکل حقوقی ندارد و در عین حال تیم عملیاتی آنها برای اجرا شامل مدیر ساخت، ناظر ساخت و نهاد مالی تکمیل است.

او در پاسخ به این پرسش که چرا چند سال وقفه در فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان ایجاد شد، گفت: زیرا این صندوق‌ها به اندازه کافی معرفی نشدند و عملیات تبلیغات و بازاریابی مناسبی برای معرفی آنها انجام نشد در نتیجه متقاضیان بازار مسکن خیلی با این ابزار آشنا نیستند.

صندوق‌های زمین و ساختمان چه هستند؟
عملکرد صندوق‌های زمین و ساختمان مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، با این تفاوت که این صندوق‌ها منابع مالی جمع‌آوری شده را برای ساخت مسکن استفاده می‌کنند و پس از اتمام پروژه ساختمانی، منافع حاصل از پروژه، تقسیم می‌شود و صندوق به‌کار خود پایان می‌دهد. به بیان دیگر صندوق‌های زمین و ساختمان با هدف تأمین مالی پروژه‌های ساختمانی از قبیل تجاری، اداری، مسکونی تأسیس می‌شوند و در قالب یک شخصیت حقوقی با تجمیع وجوه مردم، آنها را در پروژه‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری می‌کنند و سودحاصل از آن را بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کنند. مردم حتی با سرمایه‌های خرد یا کوچک می‌توانند با خرید واحد‌های این صندوق‌ها از سود ناشی از ساخت و فروش واحدهای ساختمانی بهره‌مند شوند. این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس اداره می‌شوند و با توجه به اینکه به‌صورت دوره‌ای گزارش عملکردشان را منتشر می‌کنند بستر امنی از جنبه حقوقی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به‌حساب می‌آیند. در عین حال مردم می‌توانند با خرید واحد‌های این صندوق‌ها قدرت خرید خود را در برابر افزایش قیمت مسکن در منطقه اجرای پروژه حفظ کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید