• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70884
+
-

مکان‌های تاریخی تهران میزبان جشنواره نمایش‌های آیینی

نمایش
مکان‌های تاریخی تهران میزبان جشنواره نمایش‌های آیینی

5روز به آغاز نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی باقی مانده، در این دوره از جشنواره یک سنت‌شکنی در مکان برگزاری جشنواره رخ داده است. قرار شده در این دوره از جشنواره مکان‌های تاریخی- فرهنگی تهران میزبان گروه‌های نمایشی باشد.
به گزارش همشهری، داوود فتحعلی‌بیگی، دبیر این دوره از جشنواره در نشست رسانه‌ای از حضور 150اثر در بخش‌های مختلف خبر داد و عنوان کرد: «زمانی بود که دوستانی می‌گفتند در این قبر مرده‌ای نیست که بالای سرش گریه می‌کنید اما حالا 19دوره از برگزاری جشنواره گذشته و بیش از دو‌سوم استان‌های کشور در این جشنواره حضور دارند.»
او به میزبانی کاشان در روز اول جشنواره اشاره کرد و اینکه بخش خصوصی در کاشان با جشنواره همکاری داشت و در طول برگزاری جشنواره نیز شهرداری حمایت قابل توجهی دارد.
از دیگر بخش‌هایی که فتحعلی‌بیگی از آن اظهار رضایت کرد، حضور دانشگاهیان در رشته نمایش‌های آیینی و سنتی است که دانشجویان تئاتر در این دوره شرکت کردند. در ادامه این مراسم نیز حمیدرضا اردلان به برگزاری سمینار در جشنواره اشاره کرد و اینکه در مجموع ۳۲ اثر از کل ۴۵ اثر ارسالی پذیرفته شدند. ۱۹ اثر هم از تهران ارسال شده بود که در نهایت ۲۰‌مقاله برای سخنرانی برگزیده شد. در آخر ۱۲‌مقاله از تهران و ۸‌مقاله هم از استان‌ها در جشنواره حضور دارند. 
پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره نیز از اجرای نمایش‌ها در مکان‌های سنتی و فرهنگی و تاریخی شهر تهران گفت و اینکه نمایش‌های سنتی باعث می‌شود که مردم لذت بیشتری از دیدن این آثار فرهنگی ببرند و این موضوع ما را مجاب کرد تا برای گسترش فضاهای اجرایی اقدام کنیم.
 وی ادامه داد: «بیشترین مهمان را در دل جشنواره آیینی و سنتی داریم که امسال بالغ بر ۱۵۰۰ نفر می‌شوند. نهادهای دیگر هم باید کمک کنند تا از جشنواره‌ها مرکززدایی شود چون این اتفاق به نفع مردم است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید