• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70879
+
-

ضرب‌الاجل مالیاتی به پزشکان

9 هزار پزشک فراری از مالیات در تهران؛ کارت‌خوان‌ها در مطب دکترها مستقر می‌شوند

مالیات
ضرب‌الاجل مالیاتی به پزشکان


درآمد پزشکان زیر تیغ جراحی مالیاتی می‌رود. سازمان امور مالیاتی دیروز سرانجام جزئیات آغاز به‌کار سامانه فروشگاهی پزشکان را اعلام کرد. براساس این طرح، صاحبان حرف و مشاغل پزشکی تا ۲۳ مردادماه فرصت دارند تا نسبت به ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) اقدام کنند. انتظار می‌رود که با اجرای این دستورالعمل از فرار مالیاتی پزشکان و صاحبان حرف پزشکی جلوگیری شود.

به گزارش همشهری، براساس تبصره6 قانون بودجه سال1398و ماده169 قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مکلف هستند نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند. به این ترتیب این افراد تا هفته آینده برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) فرصت دارند تا به درگاه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی الکترونیک https://tax.gov.ir مراجعه و مشخصات دستگاه کارت‌خوان خود را ثبت کرده و در نخستین‌ماه پس از دریافت شناسه یادشده از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

کارت‌خوان‌های استاندارد
سازمان امور مالیاتی می‌گوید: تنها کارت‌خوان‌هایی که استانداردهای پایانه فروشگاهی را دارا باشند، قابلیت ثبت‌نام را خواهند داشت و این استانداردها به‌صورت سیستمی کنترل می‌شوند. از سوی دیگر اگر امکان ثبت دستگاه کارت‌خوانی در سامانه وجود ندارد، به این مفهوم است که این دستگاه به‌علت رعایت نشدن استانداردهای سامانه صندوق فروش فاقد تأییدیه سازمان امور مالیاتی کشور است. همچنین پزشکانی که از دستگاه کارت‌خوان فاقد تأییدیه سازمان امور مالیاتی استفاده می‌کنند می‌بایست در اسرع وقت برای رفع مشکل به بانک یا شرکت ارائه‌کننده دستگاه مراجعه کنند.

فرار مالیاتی پزشکان
در ماه‌های اخیر اعتراض‌ها به فرار مالیاتی پزشکان افزایش یافته است. به گفته رئیس اداره امور مالیاتی شهر و استان تهران، از میان ۲۰هزار نفر پزشک در تهران فقط ۱۱هزار نفر برای عملکرد سال۱۳۹۶ اظهارنامه ارائه داده‌اند. هنوز اطلاعات کاملی از تعداد پزشکانی که در کل ایران برای سال مالی1397خود اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده‌اند، اعلام نشده اما برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دست‌کم نیمی از پزشکان و صاحبان حرف مرتبط با پزشکی از ارائه اظهارنامه مالیاتی شانه خالی می‌کنند.

آمارهای جالب مرکز پژوهش‌ها
اسفندماه سال گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از سازمان امور مالیاتی انتقاد کرده بود که چرا میزان مالیات پزشکان را ۷۰۰میلیارد تومان در سال تخمین زده درحالی‌که کارشناسان حوزه سلامت مقدار واقعی مالیات پزشکان را ۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومان در سال برآورد می‌کنند. براساس قانون مصوب مجلس الزام پزشکان به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارت‌خوان) در مطب از یک‌سو باعث سهولت پرداخت هزینه‌های درمانی و از سوی دیگر موجب ایجاد شفافیت در درآمد پزشکان و اخذ مالیات متناسب با درآمد و عدالت مالیاتی می‌شود. با تصمیم مجلس تمام مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰‌درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا نقدی از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان‌ماه بعد از صدور صورتحساب به‌حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.


به گفته رئیس اداره امور مالیاتی تهران از میان ۲۰ هزار نفر پزشک فعال پایتخت فقط ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۱۳۹۶ اظهارنامه ارائه داده‌اند
سازمان امور مالیاتی به صاحبان مشاغل پزشکی تا ۲۳ مردادماه مهلت داد تا نسبت به ثبت درخواست کارت‌خوان اقدام کنند
تنها کارت‌خوان‌هایی که استانداردهای پایانه فروشگاهی را دارا باشند، قابلیت ثبت‌نام دارند و استانداردها به‌صورت سیستمی کنترل می‌شود
پزشکانی که از دستگاه کارت‌خوان فاقد تأییدیه سازمان امور مالیاتی استفاده می‌کنند می‌بایست در اسرع وقت برای رفع مشکل به بانک یا شرکت ارائه‌کننده دستگاه مراجعه کنند


طلافروشان در تور مالیاتی
علاوه بر پزشکان، مالیات طلافروشان نیز همواره بحث‌برانگیز بوده است. سازمان امور مالیاتی اعلام کرده؛ برای جلوگیری از فرار مالیاتی، اخذ و بررسی اطلاعات بانکی فعالان صنعت طلا و جواهر آغازشده زیرا ۷۰درصد طلافروشان کمتر از کارمندان مالیات می‌دهند که این موضوع نشان‌دهنده تبعیض در روند اخذ مالیات است. پیش از این مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته بود: تاکنون وضعیت مالیاتی ۱۳۹۹ مالیات‌دهنده فعال در صنف طلا و جواهر موردبررسی قرارگرفته است. هادی خانی درخصوص فرار مالیاتی در برخی صنوف همچون طلا و جواهر گفت: اطلاعات بانکی این افراد به‌منظور شناسایی و کشف فرار مالیاتی احتمالی اخذشده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید