• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70862
+
-

شروع متزلزل جانسون

شروع متزلزل جانسون


وعده بوریس جانسون برای نهایی کردن ماجرای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، با توافق یا بدون توافق، در همین ابتدای کار با مانع جدی روبه‌رو شده است؛ چرا که چهره‌های کلیدی حزب حاکم اعلام کرده‌اند با خروج بدون توافق از اتحادیه مخالفند.
کمتر از 3‌ماه به پایان مهلت انگلیس برای تعیین‌تکلیف برگزیت باقی ‌مانده و بوریس جانسون که به‌تازگی در دفتر نخست‌وزیری این کشور جانشین خانم تراز می شده است، بار دیگر بر اجرای خروج به هر قیمتی تأکید دارد. معنای این حرف آن است که جانسون در شرایط کنونی که مذاکرات میان انگلیس و اتحادیه اروپا به چیزی شبیه بن‌بست رسیده ‌است، به خروج بدون توافق تمایل دارد؛ موضوعی که نگرانی بسیاری از کارشناسان اقتصادی انگلیس را درپی داشته است.
دومنیک گریو، یکی از اعضای برجسته حزب حاکم محافظه‌کار در مجلس این کشور است که دیروز در گفت‌و‌گو با رسانه‌های انگلیسی اعلام کرد که اعضا در مقابله با جانسون درصورت پیگیری خروج بدون‌توافق هیچ تردیدی ندارند. گریو در گفت‌و‌گو با وب‌سایت بیزنس‌اینسایدر از زمزمه‌هایی در کابینه جانسون برای فراهم کردن شرایط خروج بدون توافق خبر داد و تأکید کرد که بیشتر اعضای حزب حاکم با خروج بدون توافق مخالف هستند و برای مقابله با جانسون فرصت کافی دارند. او گفت که اعضا درصورتی که نیاز باشد، طرح رأی عدم‌اعتماد به جانسون را در حزب به جریان می‌اندازند تا او را همچون ترزا می به استعفا مجبور کنند.
روزنامه فایننشال‌تایمز در شماره دیروز خود به نقل از دومینیک کامینگز، مشاور جانسون، خبر داد که نخست‌وزیر انگلیس درصورتی که با مخالفت اعضای داخل حزب روبه‌رو شود، ممکن است مجلس را منحل کند و با هدف تغییر ترکیب نمایندگان، به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام گام بردارد. کامینگز همان فردی است که 3سال پیش کمپین جانسون در حمایت از برگزیت را مدیریت می‌کرد. فایننشال‌تایمز همچنین گزارش داده که کامینگز در حال تکمیل طرح کمپین تبلیغاتی برای انتخابات احتمالی مجلس است. براساس این گزارش، محور این کمپین «مردم علیه سیاستمداران» است؛ کمپینی که در وضعیت آشفته این روزهای انگلیس، همه تقصیرها را گردن نمایندگان مجلس می‌اندازد که نتوانسته‌اند خروج این کشور را از اتحادیه اروپا به سرانجام برسانند. این رویکرد مشابه رویکردی است که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دنبال کرد و خود را به‌عنوان فردی خارج از سیستم سیاسی این کشور معرفی کرد تا رأی مردم را جلب کند. دومنیک گریو که خود زمانی دادستان کل انگلیس بوده، مشاور جانسون را «استاد دروغ‌پراکنی» نامید و گفت که براساس قانون نمایندگان می‌توانند کابینه جانسون را ملغی کنند. او گفت که خط قرمز آنها خروج بدون‌توافق بوده و خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید