• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70861
+
-

۲۲ گیگابایت اطلاعات پارکر از «لمس خورشید»

۲۲ گیگابایت اطلاعات پارکر از «لمس خورشید»

کاوشگر پارکر که تاکنون 2 بار موفق به ملاقات از نزدیک با خورشید شده و به‌زودی در اول سپتامبر برای سومین بار به دیدار خوشید خواهد رفت، داده‌های 2 ملاقات قبلی خود را به زمین فرستاده است.
به گزارش اسپیس، ناسا با اشاره به دریافت ۲۲ گیگابایت داده در مورد میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، ذرات و امواج جو پیرامونی خورشید از کاوشگر پارکر تأکید کرد که این حجم دوبرابر انتظارات اولیه بوده است. این کاوشگر ۶۸۰ کیلوگرمی اطلاعات را از طریق 4مجموعه ابزار داده‌ها گردآوری می‌کند. کاوشگر پارکر در مأموریتی مشهور به «لمس خورشید» در یک رکوردشکنی به نزدیک‌ترین فاصله‌ای که تاکنون ساخته‌ای از بشر به آن دست یافته رسیده است رسیدن یک شیء دست‌ساز بشر به نزدیک‌ترین فاصله از خورشید، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های علمی سال 2018بود. کاوشگر پارکر برای فرستادن عکس‌هایی از تاج خورشید (یکی از گرم‌ترین بخش‌های آن) مأموریت داشت؛ منطقه‌ای که حدودا هزاردرجه سانتی‌گراد دما دارد. در نخستین مانور به نزدیکی خورشید پارکر به فاصله ۲۷.۲ میلیون کیلومتری آن رسید.
تیم مأموریت قرار است اطلاعات 2 ملاقات اول را طی سال‌جاری برای مردم و رسانه‌ها منتشر کند. اما به‌زودی پارکر سومین پرواز خود را به سمت خورشید انجام می‌دهد؛ پروازی که از تاریخ ۲۷ اوت آغاز می‌شود و در اول سپتامبر به نزدیک‌ترین فاصله ممکن از خورشید می‌رسد. این کاوشگردر مسیر نزدیک شدن به خورشید تا‌کنون 2 مانور ارتفاع پایین (Flyby) را انجام داده است. 

هدف: فاصله ۶ میلیون کیلومتری
قرار است در نهایت پارکر در فاصله ۶.۱۲ میلیون کیلومتری خورشید قرار بگیرد که اقدامی بی‌نظیر در تاریخ علم است. شاید به‌نظر برخی این فاصله خیلی نزدیک نباشد، اما در مقیاس فضایی اگر فاصله زمین و خورشید را یک متر درنظر بگیرید در این صورت فاصله کاوشگر پارکر با خورشید نهایتا فقط ۴ سانتی‌متر خواهد بود. کاوشگر خورشیدی پارکر مستقیما در جو ستاره منظومه ما شیرجه می‌زند؛ سفری به درون تاج خورشید. دانشمندان امیدوارند با استفاده از اطلاعات این کاوشگر، گره بعضی از رازهای خورشید باز شود. قرار است که پارکر ظرف 7 سال، ۲۴ بار به دور خورشید بگردد و در این دوره اطلاعاتی درباره مشخصات فیزیکی تاج خورشید جمع‌آوری کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید