• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70763
+
-

فصل پردرآمد متکدیان ارومیه

عضو شورای شهر ارومیه: هر سال تابستان، ورود متکدیان غیربومی به ارومیه زیاد می‌شود اما در فصول دیگر کمتر آن‌ها را می‌بینیم

گزارش
فصل پردرآمد متکدیان ارومیه

نسا خلخالی | ارومیه – خبرنگار :


ارومیه در فهرست شهرهایی قرار دارد که طی سال‌های متمادی با معضل تکدیگری دست و پنجه نرم می‌کند. جولان جالب توجه متکدیان در اماکن عمومی به این شهر منظره‌ای نابهنجار داده است و مردم هم همواره تحت تأثیر عطوفت و مهربانی و ترحم به متکدیان کمک می‌کنند. این امر دلیل اصلی حضور متکدیان بومی و غیربومی در ارومیه است.

به تاکید بسیاری از مسئولان سال گذشته اقدامات خوبی در کاهش متکدیان ارومیه انجام شد ولی تابستان امسال تعداد متکدیان به‌خصوص در تفرجگاه‌های شهر افزایش‌ یافته است. بررسی کوتاهی از میزان فعالیت آن‌ها حکایت از درآمدزایی جالب توجه متکدیان در شهر دارد. آن هم در حالی که گفته می‌شود 90 درصد از متکدیان و معتادان متظاهر ارومیه غیربومی هستند. هر چند اقداماتی از جمله معرفی متکدیان به مراکز فنی‌وحرفه‌ای برای آموزش و اشتغال از سوی مسئولان در حال انجام است، بیشتر متکدیان به دلیل درآمد زیاد حاضر به اشتغال در واحدهای تولیدی و صنعتی نیستند و پس از خروج از مرکز پایش متکدیان، باز هم به سمت تکدیگری می‌روند. 


تابستان فصل شلوغ تکدیگری 

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان این‌که مسئولیت اصلی مبارزه با تکدیگری برعهده وزارت کشور است و شهرداری‌ها نیز در بحث جمع‌آوری و پایش کمک‌رسانی می‌کنند، می‌گوید: شهروندان ارومیه‌ای با رأفت فراوان تحت تاثیر احساسات نسبت به متکدیان دست و دلباز برخورد می‌کنند و این امر باعث بالا رفتن درآمد متکدیان شده است. «محمد خلیل‌پور» با اشاره به جمعیت جالب توجه متکدیان غیربومی در ارومیه بیان می‌کند: دست و دلبازی ارومیه‌ای‌ها باعث شده علاوه بر متکدیان ساکن ارومیه از شهرهای اطراف و حتی سایر استان‌های کشور نیز کسانی خود را به این‌جا برسانند.

وی ادامه می‌دهد: با آغاز فصل تابستان بر تعداد کودکان و متکدیان خیابانی افزوده شده است؛ البته این مساله هر سال اتفاق می‌افتد و در سایر فصول تعداد کمتری از این افراد را می‌بینیم. در بررسی‌هایی که انجام شده مشخص شده است بسیاری از این افراد متکدیان حرفه‌ای هستند و درآمد خوبی هم از این کار دارند. همچنین بخش جالب توجهی از آن‌ها متکدیان غیربومی هستند و کمک بیشتر همشهریان موجب ترغیب آن‌ها به حضور در معابر شهری می‌شود. 


مبارزه شبانه‌روزی با تکدیگری

رئیس کمیسیون فرهنگی- ‌اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه از فعالیت گسترده برای ساماندهی متکدیان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: بهزیستی با ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی با حضور تیم تخصصی شامل روان‌شناس، مددکار و کارشناس تربیتی به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و تمامی امکانات لازم برای نگهداری کودکان مذکور را فراهم کرده است تا با این‌کار باعث کاهش تکدیگری و کودکان کار در شهر شود. 

خلیل‌پور درباره جمع‌آوری متکدیان بیان می‌کند: طبق آیین‌نامه رسیدگی به موضوع تکدیگری در‌کل کشور شهرداری‌ها وظیفه دارند مکانی را به صورت تجهیزشده برای پایش متکدیان آماده کنند و شهرداری وظیفه دارد به همراه نیروی انتظامی متکدیان را از شهر جمع‌آوری کند و به این مرکز برای پیگیری و نظارت انتقال دهد. وی می‌افزاید: بر این اساس یک مرکز با ظرفیت 25نفر در شهرستان ارومیه وجود دارد که برای پایش متکدیان در نظر گرفته شده است. 3 دستگاه ون و مینی‌بوس متعلق به شهرداری ارومیه هم در شهر به صورت 24 ساعته در حال گشت‌زنی است و در صورت برخورد با متکدیان آن‌ها را جمع‌آوری و به محل مورد نظر منتقل می‌کنند. 

این مسئول درباره این‌که چرا با وجود اقدامات انجام‌شده، باز هم تعداد متکدیان در شهر ارومیه زیاد است، می‌گوید: این امر دلایل گوناگونی دارد. بدین ترتیب که برخی گدایان که متولد این شهرستان نیستند فکر می‌کنند در ارومیه به دلیل جمعیت زیاد و دست و دلبازی شهروندان، پول بیشتری به دست می‌آورند. آن‌ها به ارومیه می‌آیند و برای کنترل و جمع‌آوری نهایی آن‌ها زمان نیاز است. از سوی دیگر در گذشته چند گروه ساماندهی گدایان در شهر وجود داشت که اقدامات خوبی برای جمع‌آوری این گروه‌ها انجام شد اما اکنون شاهد تغییر مکان متکدیان از خیابان‌ها به مطب‌های پزشکی، تفرجگاه‌ها و حاشیه شهر هستیم. 


اشتغال متکدیان 

معاون خدمات شهری شهردار ارومیه با بیان این‌که در این روزها میزان تکدیگری در شب به علت نبود نظارت بیشتر شده است، بیان می‌کند: بیشتر متکدیان، ارومیه را به عنوان مسیر تکدیگری انتخاب می‌کنند. «مهرداد سلامتی» به ساماندهی متکدیان پس از جمع‌آوری از شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: 90 درصد پارکبان‌های ارومیه بر اساس تبصره ماده 15 و 16 افرادی هستند که سابقه تکدیگری داشتند از سوی سازمان‌های مربوطه به شهرداری معرفی شده‌اند. 

رئیس سازمان پیشگیری ورفع تخلفات شهری شهرداری ارومیه هم با بیان این‌که نیروهای این سازمان پس از جمع‌آوری متکدیان در شهر اقدام به ساماندهی آن‌ها در مددسرای شهرداری ارومیه می‌کند، می‌گوید: دستگاه‌های مختلف از قبیل بهزیستی، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌های مربوطه در این حوزه درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کرده و هر فردی به دستگاه مربوطه خود برای رسیدگی محول می‌شود. «بهروز فریورنیا» تاکید می‌کند: در تمامی مناطق پنج‌گانه شهرداری ارومیه مکان‌هایی مربوط به این سازمان برای انجام وظایف امور سازمان پیشگیری و رفع تخلفات شهری مستقر شده است. 


نیاز فوری ارومیه به گرمخانه 

فرماندار ارومیه هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: تقریباً نیمی از متکدیان جمع‌آوری‌شده بعد از رها شدن، دوباره به حرفه خود باز می‌گردند.  «علیرضا ملامحمدی‌زاده» درباره این‌که آیا مرکز پایش جوابگوی نیاز ارومیه است، اظهار می‌کند: همان‌گونه که می‌دانید در این مرکز افراد فقط به مدت چند ساعت نگهداری می‌شوند و بعد از پایش بنا بر شرایطشان در اختیار کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، بهزیستی یا سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش یک حرفه قرار می‌گیرند.

افراد سابقه‌دار نیز به دادگستری معرفی می‌شوند. اما مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از این افراد پس از تمام شدن دوران پایش و معرفی به مراکز، دوباره به همان کار تکدیگری بازمی‌گردند و این جلوگیری از این مساله نظارت و پیگیری بیشتری طلب می‌کند. وی با بیان این‌که ایجاد یک گرمخانه می‌تواند بخش مهمی از معضل تکدیگری را بهبود بخشد، ادامه می‌دهد: نیاز به یک گرمخانه در شهر به شدت احساس می‌شود و قرار است شهرداری این کار را انجام دهد. 


در صورت مشاهده متکدیان با 137 تماس بگیرید

شهردار ارومیه درباره جمع‌آوری متکدیان از شهر ارومیه می‌گوید: مدیریت شهری ارومیه با مشارکت نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری متکدیان در شهر ارومیه اقدام خواهد کرد، اما توجه داشته باشید فقط با اقدامات قانونی نمی‌توان با تکدیگری مقابله کرد. «محمد حضرت‌پور» با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای مبارزه با تکدیگری، تاکید می‌کند: ساماندهی معضل تکدیگری نیاز به ورود آحاد شهروندان به موضوع و فرهنگ‌سازی دارد. 

وی با اشاره به نقش اساسی مردم در حذف معضل تکدیگری، عنوان می‌کند: اقدام مردم برای کمک به نیازمندان بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما زمانی که می‌خواهیم به یک فرد نیازمند کمک کنیم باید از طریق مراکزی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی اقدام کرد. شهروندان باید آگاه باشند برخی از این افراد نه‌تنها نیازمند نیستند بلکه به صورت سازماندهی‌شده به تکدیگری به عنوان شغل می‌نگرند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. 

شهردار ارومیه بیان می‌کند: در حال حاضر شاهد یک نوع نگاه اشتغال به مقوله تکدیگری هستیم و این باعث شده بسیاری از افراد با استفاده از احساسات مردم به کسب درآمد بپردازند و مردم نباید به این اشخاص کمک کنند. حضرت‌پور با اشاره به نقش حیاتی مردم در حل معضل تکدیگری اعلام می‌کند: شهروندان می‌‌توانند با سامانه 137 شهرداری و 110 پلیس برای جمع‌آوری متکدیان تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید