• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70739
+
-

کاهش آبگیری هورالعظیم

شکاف‌هایی که برای هدایت سیلاب در هورالعظیم ایجاد شده بود، هنوز مسدود نشده است

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان با اشاره به ادامه هدایت آب تالاب هورالعظیم به بخش عراقی این تالاب گفت: شکاف‌هایی که برای هدایت سیلاب در هورالعظیم ایجاد شده بودند، هنوز مسدود نشده‌اند و با این وضعیت، آبگیری تالاب هورالعظیم از سال گذشته هم کمتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، «محمدجواد اشرفی» در جلسه کارگروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی و آب و فاضلاب اظهار کرد: هورالعظیم سال گذشته یک میلیارد و 440 میلیون متر مکعب آب داشت و اکنون یک میلیارد و 830 میلیون متر مکعب آب دارد. این در حالی است که مخازن هورالعظیم تا 4 میلیارد متر مکعب گنجایش دارند.

وی ادامه داد: از نظر سطحی نیز سال گذشته 78 هزار هکتار از سطح تالاب هورالعظیم زیر پوشش آب بود و امسال حدود 99 هزار هکتار از وسعت تالاب تحت پوشش آب قرار دارد که شرایط نسبتا مناسبی است. این مسئول بیان کرد: تامین حق‌آبه تالاب‌ها بر عهده وزارت نیرو است و نگهداشت آب بخشی از تامین آب قلمداد می‌شود.

اشرفی درباره تالاب شادگان هم گفت: حجم آب این تالاب تا پایان تیرماه سال گذشته یک میلیارد و 440 میلیون متر مکعب بود، اما در حال حاضر میزان آب این تالاب 2 میلیارد و 130 میلیون متر مکعب است و تقریبا رشد صددرصدی داشته است. همچنین، حجم نهایی ذخیره تالاب شادگان 3 میلیارد متر مکعب است.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان با بیان این‌که در زمان سیلاب حدود 600 متر مکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان می‌شد، افزود: از نظر سطح آب، در تیرماه سال گذشته 78 هزار هکتار از تالاب شادگان در بخش شیرین آن تحت پوشش آب قرار داشت و در حال حاضر 99 هزار هکتار از تالاب شادگان تحت پوشش آب قرار دارد که وضعیت نسبی خوبی است.

وی همچنین در خصوص وضعیت تالاب بامدژ اهواز گفت: تالاب بامدژ سال گذشته 57 میلیون متر مکعب آب داشت و اکنون 83 میلیون متر معکب آب دارد در حالی که حداکثر ظرفیت آن 100 میلیون متر مکعب است. اشرفی به تالاب میانگران ایذه هم اشاره و اظهار کرد: وضعیت تالاب میانگران نسبت به سال 97 بهتر شده است. این تالاب سال گذشته یک میلیون متر مکعب آب داشت اما امسال حدود 30 میلیون متر مکعب آب دارد.


غافلگیری در سیل بعدی پذیرفته نیست

در این جلسه، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز گفت: با توجه به تجربیاتی که از سیل اخیر به دست آورده‌ایم، اگر سیلی رخ دهد و عنوان کنیم که غافلگیر شده‌ایم، دیگر پذیرفته نیست. باید از هم‌اکنون تمهیدات لازم اندیشیده شود و دستگاه‌ها پای کار بیایند.

«کیامرث حاجی‌زاده» با بیان این‌که اصل مدیریت بحران پیش‌بینی و پیشگیری است، افزود: در خوزستان باید فرهنگ پیشگیری بین مدیران جا بیفتد. در 3 سال اخیر کار مدیریت هنگام بحران انجام شده است، بنابراین باید دانش مدیریت بحران افزایش یابد و با روش‌های آن آشنا شویم و فرهنگ مدیریت بحران را نهادینه کنیم.

وی اظهار کرد: در سیلاب بی‌سابقه فروردین‌ماه اکثر سیل‌بندها خراب شدند، دیواره‌های رودخانه‌ها شکستند و دچار مشکل شدند و رسوبات زیادی وارد رودخانه‌ها شد. به همین دلیل تقسیم کار صورت گرفته است و برای همه شهرستان‌های درگیر سیلاب که باید سیل‌بندها را ترمیم کنند، کمیته‌هایی تشکیل شده‌اند که جلسات خود را در فرمانداری‌ها برگزار خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید