• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70719
+
-

دست‌فروشان کنار جاده

حضور دست‌فروشان در کنار جاده سبب افزایش شمار تصادفات و بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای آنها و خودروهای در حال عبور می‌شود

گزارش
دست‌فروشان کنار جاده

هیاهوی جاده و صدای خشن کامیون‌ها را به جان خریده تا شاید برق انگورهای باغش، مسافری را به وجد آورد و پا روی ترمز بفشارد، اما هر کدام از این توقف‌ها، شاید آخرین ترمز برای خودرو و یا آخرین معامله برای او باشد. به گزارش ایرنا، تابستان که می‌شود، کشاورزان و به‌ویژه باغداران، آنان که زمینشان به جاده‌ها نزدیک است، محصولات خود را در حاشیه جاده بساط می‌کنند. بساط دست‌فروشان در حریم جاده، همچنان رونق دارد و تاکنون کسی جلودارشان نبوده است. مردم هم به خرید از حاشیه جاده علاقه‌مندند و گاه خرید از باغداران کنار جاده به صرفه‌تر است. راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای می‌گوید فروش کنار جاده، اقدام غیرقانونی است و این امر سبب ناایمن شدن تردد‌های جاده‌ای می‌شود. کشاورزان هم می‌گویند با خطرات فروش در کنار جاده آشنا هستند اما برای دستیابی به سود بیشتر و فروش بی‌واسطه، محصول خود را به صورت خرد و در حاشیه جاده عرضه می‌کنند. 


انگورهای کنار جاده

یکی از اهالی روستای بدرانلوی بجنورد در این باره گفت: فروش محصول در کنار جاده‌ها در سال‌های اخیر سبب بروز تصادفات و حوادثی برای اهالی این روستا شده است اما مردم از سر ناچاری همچنان در حاشیه راه دست‌فروشی می‌کنند. «علی رمضانی» اظهار کرد: بیشتر افرادی که دست‌فروشی می‌کنند، باغدار نیستند، محصولات باغداران را می‌خرند و یا از میدان بار اقدام به خرید می‌کنند و در حاشیه جاده با قیمت بیشتر می‌فروشند. نیروهای راهداری هر از چند مدت بساط دست‌فروشان را جمع می‌کنند اما باز، همان آش و همان کاسه تکرار می‌شود و حریم راه، محل عرضه محصولات به مسافران می‌شود. وی گفت: بعضا روستاییان برای تامین معیشت خود، خطر را به جان می‌خرند و روزی خود را از مسافران و عابران جاده می‌جویند. 

یکی از اهالی روستای تاتار هم در این باره گفت: با وجود این‌که مردم این روستا شاهد تصادف‌های دست‌فروشان در حاشیه جاده هستند، هنوز مشکل به قوت خود باقی است. «علی تاتاری» اظهار کرد: مسئولان مکان‌هایی خارج از حریم راه را برای فروش محصولات در نظر گرفته‌اند، اما مردم از استقرار در آن محل استقبال چندانی نکرده‌اند. وی افزود: مردم روستا می‌گویند در مکان‌هایی که جانمایی شده، به دلیل دوری از جاده، فروش خوبی ندارند، از این رو بساط را به حاشیه جاده‌ها کشانده‌اند. «علیرضا صادق» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در این باره گفت: فروش محصولات کشاورزی در حاشیه جاده به ساماندهی نیاز دارد و تاکنون اقدامی که منجر به نتیجه شود، انجام نشده است. 


فروش در حریم راه غیرقانونی است

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان شمالی در این باره گفت: صیانت از حریم راه، صیانت از حقوق شهروندی است و بر این اساس، ماده 7 قانون ایمنی راه‌ها، استقرار هر گونه اشیا در راه و حریم قانونی آن را ممنوع کرده و هر عملیاتی که سبب اخلال در امر عبور و مرور شود، ممنوع است و این اداره کل با آن برخورد می‌کند. «علی اصغر بدیعی مقدم» با بیان این‌که تامین ایمنی و سهولت تردد کاربران جاده‌ای به عنوان اصلی‌ترین اولویت این اداره کل است، اظهار کرد: حضور دست‌فروشان در کنار جاده سبب افزایش شمار تصادفات و بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای دست‌فروشان و نیز خودروهای در حال عبور می‌شود و در سال‌های اخیر این اداره کل ضمن برخورد با این دست‌فروشان ساماندهی حریم راه‌ها را در دستور کار قرار داده است. 

وی تصریح کرد: در محور بجنورد - آشخانه ۶ مکان برای دست‌فروشان جانمایی شده است اما چندان مورد استقبال قرار نگرفت. این مسئول گفت: مکان‌هایی در قراجه، بدرانلو، قبل و بعد از تاتار، محدوده روستای تاتار، بین تاتار و قراجه با رعایت موارد ایمنی و خارج از حریم راه برای رفع مشکلات اقتصادی دست‌فروشان جانمایی شد اما آنان بدون اعتنا به این مکان‌ها، بساط خود را در حریم راه‌ها پهن کردند و حریم راه بستری برای عرضه محصولات کشاورزی توسط خرده‌فروشان محلی شده است. بدیعی مقدم افزود: فروش محصولات کشاورزی در کنار جاده نه تنها برای این تولیدکنندگان خطرآفرین است و تهدیدی برای جانشان به شمار می‌رود، بلکه ایمنی تردد مسافران و کاربران از جاده را نیز به خطر می‌اندازد و ممکن است سبب حادثه رانندگی شود. 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان شمالی با تاکید بر این‌که فروش محصولات و فراورده‌های کشاورزی در حاشیه راه سبب کاهش ایمنی کاربران جاده شده، گفت: شاهد رشد روزافزون دست‌فروشان در حریم راه هستیم و بساط روستاییان در کنار جاده‌ها ایمنی تردد در این محورها را با خطر روبه‌رو کرده است. 


دست‌فروشان حاشیه جاده و حواس‌پرتی رانندگان

کارشناس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راه خراسان شمالی هم با ابراز نگرانی از افزایش پدیده گستردن بساط و دست‌فروشی در حاشیه جاده‌ها گفت: دست‌فروشی در حاشیه جاده‌ها، سبب پرت شدن حواس رانندگان و ناایمن شدن جاده‌ها به‌ویژه در محور بجنورد - جنگل گلستان شده است. سرگرد «محمد عمارلو» اظهار کرد: چیدن بساط در حاشیه جاده و دست‌فروشی در حریم راه، اقدامی غیرقانونی است اما در این استان به‌ویژه در فصل تابستان و برداشت محصولات کشاورزی، عمدتا شاهد این پدیده هستیم. وی گفت: کشاورزان برای دستیابی به اندکی درآمد بیشتر، اقدام به فروش مستقیم محصولات خود در حاشیه جاده می‌کنند که این امر نه‌تنها برای خود آنان خطرناک است بلکه ایمنی سایر رهگذران و مسافران را هم به مخاطره می‌اندازد. کارشناس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راه خراسان شمالی تصریح کرد: رانندگان با مشاهده دست‌فروشان، به ناگاه برای خرید میوه و یا دیگر محصولات تغییر مسیر می‌دهند و این تغییر مسیر ناگهانی سبب کاهش توان راننده در کنترل خودرو شده و در نهایت منجر به وقوع سانحه می‌شود. 

وی افزود: پلیس راه، رانندگانی را که برای خرید از این دست‌فروشان توقف کرده‌اند، جریمه می‌کند اما این جریمه‌ها نمی‌تواند مشکل را به صورت اساسی حل کند و باید ادارات متولی راه با همکاری جهاد کشاورزی برای ساماندهی دست‌فروشان فکری بکنند. کارشناس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راه خراسان شمالی گفت: بیشترین میزان استقرار دست‌فروشان در حریم جاده‌های استان، در مسیر بجنورد- جنگل گلستان مشاهده می‌شود و در محور بجنورد- اسفراین هم شاهد این مشکل هستیم. خراسان شمالی از استان‌های کشاورزی است و درآمد کم سبب شده تا تولیدکنندگان این بخش برای به دست آوردن سود بیشتر، محصولات خود را در حاشیه جاده‌ها عرضه کنند. خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و ۸۲ هزار بهره‌بردار در این بخش، سالانه افزون بر ۲ میلیون تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی تولید می‌کند. نبود بازار فروش برای محصولات کشاورزی، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، نبود برند و بسته‌بندی مناسب از جمله چالش‌های پیش روی کشاورزان این استان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید