• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70718
+
-

زخمی بر چهره شهر

آرمان ساعدی | ارومیه – جامعه‌شناس:


به‌رغم تلاش و برنامه‌ریزی متولیان ساماندهی متکدیان در ارومیه، این معضل اجتماعی روزبه‌روز در حال گسترش است و هر روز سر چهارراه‌‌های شهر شاهد متکدیانی هستیم که به راه‌های مختلف عواطف و احساسات مردم را تحریک، و از این راه امرار معاش می‌کنند. درصد جالب توجهی از متکدیان کودکانی هستند که ناخواسته و از سر اجبار به تکدیگری مشغول شده‌اند.

شهروندان با دیدن این‌ افراد احساساتشان جریحه‌دار می‌شود و نمی‌توانند به راحتی از کنار آنان بگذرند. معضلی که زخمی است عمیق بر پیکر جامعه و نیازمند توجه و رسیدگی جدی مسئولان، دستگاه‌های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی به این وضعیت است. متکدیان این روزها در قالب‌ها و چهره‌های مختلف در شهر ظاهر می‌شوند و شیوه‌های مختلفی را برای برانگیختن احساسات عمومی به کار می‌برند. آن‌ها با تظاهر به نقص عضو، سر و شکل ژولیده و نشاندن کودک شیرخواره در کنار خیابان و راه‌هایی از این دست از مردم درخواست مساعدت می‌کنند. آن‌ها به خاطر دریافت مقدار ناچیزی پول با تظاهر و دامن زدن به داستان‌های ساختگی و ابراز ناتوانی‌هایشان دل مردم را به درد می‌آورند و آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این در حالی است که تکدیگری در شهرهای بزرگی مانند ارومیه برای افراد سود‌جو یک فرصت طلایی به شمار می‌رود. بیشتر متکدیان با مظلوم‌نمایی و سوءاستفاده از روحیات مردم، کسب و کار پررونقی برای خود راه‌اندازی کرده‌اند؛ به‌طوری که بر اساس شواهد و مدارک موجود درآمد یک ساعت آن‌ها بالای 150هزار تومان پیش‌بینی می‌شود. در بسیاری از مواقع مشاهده شده است متکدیانی که از صبح تا شب در چهارراه‌ها و مکان‌های عمومی تکدیگری می‌کنند در اواخر شب خودروهایی که مدل آن‌ها جدید به نظر می‌آید آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و همین امر شبهه‌ای بر وجود مافیای تکدیگری در ارومیه است.

در این میان نمی‌توان نقش حمایتی مردم از متکدیان را نادیده گرفت. شهروندانی که تاب مقاومت در برابر خواسته‌های گدایان را ندارند و چرخه کمک به این افراد در شهر را همچنان می‌چرخانند. در حالی که آن‌ها می‌توانند با معرفی نیازمندان واقعی به نهاد و دستگاه‌های متولی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی گام‌های اساسی برای زدودن چهره شهر از حضور این مهمانان ناخوانده بردارند. این‌گونه افراد باید از شهر جمع‌آوری و در مراکز مخصوص نگهداری شوند تا اگر واقعاً نیازمند هستند به امورشان رسیدگی شود.

بی‌شک کاهش این آسیب اجتماعی در ارومیه نیازمند برخورد قاطع از سوی متولیان این امر است و از طرفی مردم را به برخوردی درست و برون از احساس سوق می‌دهد. شواهد و قرائن بیانگر این است که تکدیگری همچنان در شهر رایج است. به گفته متولیان امر، طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی اجرا می‌شود اما این متکدیان همچنان در خیابان‌ها جولان می‌دهند و دست‌بردار نیستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید