• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70679
+
-

گره کور بر فرش دستباف هرمزگان

صنعت
گره کور بر فرش دستباف هرمزگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از لزوم توجه بیشتری به حوزه فرش دستباف در استان سخن گفت.

به گزارش مهر «خلیل قاسمی» بیان کرد: افرادی که تحت پوشش بیمه عشایری، روستایی قرار می‌گیرند از مزایای دریافت مستمری بازنشستگی و فوت بهرمند می‌شوند اما متاسفانه از پوشش درمانی برخوردار نیستند که این یکی از عیوب این بیمه است. 

وی میزان مستمری بازنشستگی این نوع بیمه را نصف بیمه تامین اجتماعی دانست که می‌تواند دلیل دیگری بر عدم استقبال از این نوع بیمه باشد. 

قاسمی افزود: هرمزگان با توجه به پتانسیل خوبی که در زمینه نیروی کار دارد، می‌تواند محل خوبی برای سرمایه‌گذاران در حوزه فرش دستباف باشد. 

وی بیان کرد: از 1۹۲۹ بافنده دارای کارت رسمی در استان، 10۴۰ نفر آنان مشغول هستند و ۴۶۳ نفر بافنده دیگر را روستاییان تشکیل می‌دهند و بخش کثیری از بافندگان، بانوان هستند. 

قاسمی لازمه برندسازی فرش استان را از دیگر موارد مهم در این زمینه دانست و افزود: در هرمزگان تعداد ۱۵ کارگاه قالی‌بافی غیرمتمرکز مشغول‌اند که می‌تواند زمینه مناسبی برای توسعه این صنعت باشد. 

وی با بیان این‌که ارائه تسهیلات مشاغل خانگی همچنان ادامه دارد، گفت: تاکنون 9400 میلیون ریال از اعتبارات سال ۹۷ بخش مشاغل خانگی به 10۷۳ نفر از بافندگان پرداخت شده است. 
به گفته قاسمی، تعداد بافندگان فرش استان افزون بر 4۸۰۰ نفرند که دارندگان مجوز مشاغل خانگی ۷۲۷ نفر هستند و تاکنون برای 1۲۰۲ نفر کارت قالی‌بافی صادر شده است. 

وی افزود: ایجاد کارگاه قالی‌بافی در شهرستان بشاگرد، روستای دهندر شهربابک، با همکاری اتحادیه فرش دستباف یزد، ایجاد کارگاه قالی‌بافی در شهرستان حاجی‌آباد، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی فرش دستباف از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده سال جاری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید