• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70667
+
-

پای لنگ زیرساخت‌ها در مرز ریمدان

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: سرمایه‌گذاران و تجار انتظار دارند دکل‌های تلفن همراه و ایرانسل در ریمدان نصب و راه‌اندازی شود

مرز
پای لنگ زیرساخت‌ها در مرز ریمدان

مرز رسمی ریمدان از توابع بخش دشتیاری چابهار، واقع در ۱۲۰ کیلومتری نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان، یکی از بهترین نقاط سیستان و بلوچستان برای واردات دام، میوه و ورود زائران پاکستانی و عزیمت به اماکن مذهبی ایران اسلامی است و همچنین می‌تواند با این شرایط برای مرزنشینان اشتغال‌زایی ایجاد کند. اما با وجود چنین ظرفیتی از داشتن زیرساخت‌های اساسی محروم است. 

به گزارش ایرنا، مرز رسمی ریمدان فرصتی ارزشمند برای صادرات کالا و ایجاد اشتغال است و هیچ‌گاه تهدیدی برای مردم نبوده است. 

شهرستان چابهار با داشتن مرز دریایی و اتصال به آب‌های اقیانوسی و همجواری با پاکستان و کشورهای دور و نزدیک می‌تواند ارتباط تجاری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد. چابهار می‌تواند علاوه بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت خود، هزاران نفر از مردم سایر شهرهای همجوار سیستان و بلوچستان را نیز از مزایا و فرصت‌های به دست آمده بهره‌‌مند کند. 

تاسیس و فعالیت بازارچه‌های مرزی در هر منطقه نویددهنده ایجاد هزاران شغل، توسعه و پیشرفت مناطق مرزی است. بر همین اساس چشم امید به مرز ریمدان بسته شد و با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی مردم و دولتمردان، ریمدان به عنوان مرز رسمی اعلام شد تا مردمی که سالیان متمادی از فرصت مرز بی‌بهره بودند هم‌اینک به داد و ستد با مرزنشینان آن‌سوی مرز مشغول شوند. 

مرز ریمدان بعد از گذشت ده‌ها سال و پیگیری‌های مکرر مردم و مسئولان در سال ۱۳۹۵ رسماً توسط استاندار وقت سیستان و بلوچستان و فرماندار چابهار برای جابه‌جایی کالا و مسافر مشخص و افتتاح شد. 

چنانچه اعضای یک خانواده مرزنشین چابهاری قصد سفر چند روزه به پاکستان را داشته باشند باید تمام آنان به پاسگاه مرزبانی، شورای اسلامی و بخشداری نگور مراجعه کنند تا پس از رؤیت و تحویل تمام مدارک شناسایی و پرداخت هزینه ۲۰۰ هزار تومانی برگ راهداری از کشور خارج شوند. 


مشکلات بازارچه 

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: بازارچه مرزی ریمدان در سال ۱۳۸۷ جانمایی شد و بعد از گذشت سال‌ها هم‌اینک فیبر نوری به این بازارچه انتقال پیدا کرده، ولی سرمایه‌گذاران و قشرهای مختلف مردم و تجار انتظار دارند دکل تلفن همراه و ایرانسل برای انجام کارهای اینترنتی آنان در این محل نصب و راه‌اندازی شود. 

 «رحمدل بامری» با بیان این‌که در طول ۱۰ سال گذشته مرز ریمدان کارایی نداشته است، افزود: پس از استقرار اداره‌های مرتبط نظیر جهاد کشاورزی، قرنطینه نباتی و دامی، گمرک، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و دام‌پزشکی نخسین محموله انبه در یک ماه گذشته به مقدار ۱۶ تن از این بازارچه وارد کشور شد. 

وی گفت: فرصت‌های اشتغال و توسعه مرز ریمدان کمتر از بندرچابهار نیست و به زودی شاهد تردد افراد مختلف با گذرنامه خواهیم بود و مشکلات رفت و آمد مرزنشینان به کلی رفع خواهد شد. 


توسعه اقتصاد

فرماندار چابهار ادامه داد: مرز ریمدان نقش مهمی در توسعه اقتصادی بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در دو سوی مرز دارد و اهمیت آن در توسعه چابهار کمتر از منطقه آزاد و بندر نیست. 

وی گفت: در سال گذشته ۱۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون دلار از مرز ریمدان به پاکستان صادر شده است. 

بامری ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ هزار تن کالا به ارزش 8 میلیون دلار از مرز ریمدان به پاکستان صادر شده است. 


اشتغال‌زایی مرزنشینان 

معاون سیاسی‌اجتماعی فرماندار چابهار نیز گفت: مرز ریمدان فرصت مناسب و ظرفیتی ملی برای ایران اسلامی است و با جابه‌جایی کالا و مسافر نقش بسزایی در اشتغال‌زایی هزاران نفر مرزنشین دارد. 

«کوروش محمدی» افزود: ۳۰ هکتار زمین در مرز ریمدان برای ساخت پایانه و استقرار تجهیزات اختصاص پیدا کرده که ۱۴ هکتار آن به مشاور تحویل شده است. 

وی با اشاره به بین‌المللی بودن این مرز تاکید کرد: تکمیل زیرساخت‌های مرز ریمدان می‌تواند این مکان را به محلی برای صادرات انواع کالا نظیر سوخت، گاز و مصالح ساختمانی و مواد غذایی تبدیل کند. 
معاون سیاسی‌اجتماعی فرماندار چابهار گفت: برخی اداره‌ها لاک‌پشتی در حال فعالیت هستند و بیشتر آن‌ها برای انجام نشدن کارها در مرز ریمدان گام برمی‌دارند که باید با آن‌ها برخورد شود. 

وی مرز ریمدان و پیشین سرباز را از ظرفیت‌های مهم اقتصادی و تجاری جنوب سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید