• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70650
+
-

2 شهر بی‌شهردار

شهرداری‌های سروآباد و هورامان تخت بعد از گذشت چند ماه هنوز با سرپرست اداره می‌شوند و با وجود تلاش اعضای شوراهای این شهرها، تاکنون کسی برای احراز این مسئولیت‌ها انتخاب نشده است.
 به گزارش ایرنا، شهرستان سروآباد دارای ۲ شهرداری سروآباد و هورامان است که به ترتیب بعد از گذشت 4 و ۹ ماه هنوز شهردار ندارند. شهرداری سروآباد به عنوان مرکز شهرستان هم اکنون با مشکلاتی نظیر کمبود فضای سبز، نبود پارک مناسب، درآمد ثابت و بدهی‌های معوقه روبه‌رو است و بدون تردید حل مشکلات مهم این شهر بدون مشخص شدن شهردار آن امکان‌پذیر نیست. با توجه به این‌که در ساختار مدیریت شهری، شهردار به عنوان راس هرم مدیریت مجموعه و ساماندهی خدمات شهرداری به شهروندان را عهده‌دار است، انتخاب آن توسط شورای اسلامی شهر باید مدبرانه و آگاهانه باشد.


نبود درآمد ثابت و پایدار 

فرماندار سروآباد اظهار کرد: شهرداری‌های سروآباد و هورامان به دلیل نبود درآمد ثابت و پایدار با مشکلاتی روبه‌رو هستند که مهم‌ترین این مشکلات در بحث پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و نیروهای خدمات شهری است. 
«کامیار میرزایی» افزود: کمک دولت به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نسبت به جمعیت شهری آنها برآورد می‌شود و جمعیت زیر 5 هزار نفری سروآباد و هورامان باعث شده که از کمک‌های کمتری برخوردار باشند. ‌وی یادآور شد: شهرداران منتخب شورای اسلامی شهر سروآباد و هورامان در مراحل گزینش نهایی هستند که به‌زودی شهردار این شهرها مشخص خواهد شد.  به گفته وی، چون شهرداران منتخب این ۲ شهر از نیروهای جدید بوده و سابقه مدیریتی ندارند، مراحل گزینش آنها به درازا کشیده شده است. 

رئیس شورای اسلامی شهر سروآباد اظهار کرد: بعد از استعفای «فرزاد اخترکاوان» شهرداری قبلی در اردیبهشت امسال به دلیل مشکلات شخصی، اعضای شورای اسلامی شهر سروآباد «وفا عظیمی» را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند.«محمد طالب نیک‌رفتار» افزود: اعضای شورای اسلامی بعد از انتخاب سرپرست شهرداری طی مصوبه‌ای رسمی «سالار محمدی» از نیروهای بومی منطقه را برای تصدی پست شهردار به فرمانداری اعلام کردند که تاکنون حکم قطعی وی ابلاغ نشده است.

وی یادآور شد: با توجه به این‌که سرپرست شهرداری مسئول ذی‌حساب مالی شهرداری بود، انجام پروژه‌های عمرانی برای وی امکان‌پذیر نبود، لذا اعضای شورای اسلامی بعد از گذشت یک ماه «دلیر عبدی» یکی دیگر از نیروهای شهرداری را به عنوان سرپرست جدید شهرداری انتخاب کردند. نیک‌رفتار اضافه کرد: شورای اسلامی شهر سروآباد منتظر اعلام نتیجه نهایی استانداری است و در صورتی که حکم شهردار معرفی شده تایید نهایی نشود، این شورا اقدام به انتخاب 
شهردار جدید می‌کند.به گفته وی، در مدت سرپرستی ۲ نفر از نیروهای شهرداری اجرای پروژه‌های عمرانی تاحدودی انجام شده و مشکل آن‌چنانی در شهرداری به وجود نیامده است.

رئیس شورای اسلامی شهر سروآباد با بیان این‌که شهرداری سروآباد اکنون ۴۹ میلیارد ریال بدهی دارد، افزود: نبود درآمد پایدار شهری، عدم پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای پرسنل و نیروهای شهرداری، بدهی‌های گذشته مربوط به تامین اجتماعی، وام‌های سازمان، فرسوده بودن ماشین‌آلات شهرداری و عدم پرداخت عوارض به دلیل نبود ساخت‌و‌ساز شهری از مهم‌ترین مشکلات شهرداری سروآباد است. 
وی اضافه کرد: شهرداری سروآباد دارای ۴۹ نفر پرسنل شامل ۱۱ نفر رسمی، پیمانی و قراردادی و ۳۸ نفر نیروی شرکتی است که تامین حقوق و مزایای این تعداد نیرو به دلیل نبود درآمد ثابت سخت است. 


انتخاب سرپرست برای شهرداری هورامان

رئیس شورای شهر هورامان هم اظهار کرد: شهردار قبلی هورامان در تیر ۹۶ از سمت خود استعفا کرد و اعضای شورای اسلامی این شهر در 3 نوبت اقدام به انتخاب سرپرست شهرداری انتخاب کردند و در نهایت «بختیار مقدسی» ۶ ماه پیش به عنوان سرپرست این شهرداری به استانداری معرفی شده است.

«عباس مرادی» افزود: با توجه به این‌که با گذشت بیش از ۶ ماه از معرفی شهردار هورامان هنوز حکم نهایی وی قطعی نشده است، اعضای شورای اسلامی شهر هورامان مصوبه ابطال انتخاب این فرد را به فرمانداری سروآباد و استانداری اعلام کردند. ‌وی گفت: شورای اسلامی شهر هورامان تصمیم گرفتند فراخوان عمومی برای انتخاب شهردار جدید را برگزار و فرد دیگری را معرفی کنند.

‌این مسئول نبود درآمد پایدار شهری، پروژه‌های نیمه‌تمام، کمبود اعتبارات عمرانی، بدهی‌های معوقه و پایین بودن عوارض شهری از مهم‌ترین مشکلات شهرداری هورامان اعلام کرد و افزود: وقوع یک حادثه در سال ۹۳ موجب کشته شدن یک نفر شده که دادگاه شهرداری هورامان مقصر معرفی و برای پرداخت ۲۷ میلیارد ریال جریمه محکوم کرده است.‌وی اظهار کرد: شهرداری هورامان ۱۴ پرسنل و نیروی خدمات شهری دارد و ۶ ماه است که حقوق و مزایای آنها پرداخت نشده و در مجموع این شهرداری ۱۰ میلیارد ریال بدهی دارد. با توجه به موقعیت استراتژیکی شهر هورامان‌تخت و گردشگرپذیر بودن این شهر، نداشتن شهردار باعث لطمه و خسارات به مدیریت شهری آن می‌شود. شهروندان این انتظار را از نمایندگان خود در پارلمان شهری دارند که هرچه سریع‌تر برای تعیین تکلیف شهردار این شهر گردشگری اقدام کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید