• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70638
+
-

جشن نور در آسمان نیمه‌شب تابستان

بارش شهابی «برساوشی» شروع شده و تا چند وقت دیگر این رخداد هیجان‌انگیز نجومی به اوج خود می‌رسد

جشن نور در آسمان نیمه‌شب تابستان

این شب‌های تابستان اگر دل به آسمان شب بدهید می‌توانید شاهد یکی از هیجان‌انگیز‌ترین بارش‌های شهابی سال باشید. بارش شهابی برساوشی از ۲۶ تیرماه شروع شده و طبق عادت هر ساله تا ۲ شهریور ادامه دارد. اگر کمی دقت بیشتری داشته باشید همین حالا هم می‌توانید از رصد این بارش لذت ببرید اما در شامگاه ۲۱ مرداد زمین به متراکم‌ترین بخش از ذرات به‌جای مانده از این دنباله‌دار می‌رسد؛ به همین دلیل می‌توان اوج بارش را در این تاریخ به وضوح مشاهده کرد. بارش شهابی برساوشی یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین بارش‌های شهابی سالانه است که میلیون‌ها نفر در گوشه و کنار جهان را هر سال میخکوب جذابیت و زیبایی خود می‌کند. شبانگاه دوشنبه و سه‌شنبه، ۲۱ و ۲۲ مرداد ۹۸، بارش شهابی برساوشی در اوج خود خواهد بود و بیشترین میزان رصد شهاب در ساعت را می‌توان در این شب‌ها انتظار کشید. این بارش شهابی ناشی از ذرات به‌جای مانده از دنباله‌دار «سویفت-تاتل» است و به‌صورت معمول در اوج این بارش شهابی می‌توان انتظار دیدن ۶۰ تا ۷۰ شهاب در ساعت را داشت. امسال همچنین با توجه به تعطیلی ۲۱ مرداد به مناسبت عید سعید قربان، فرصت مناسبی برای رصد این پدیده نجومی فراهم است.

چطور به شکار شهاب بروید؟
به گزارش همشهری، مهم‌ترین نکته برای رصد بارش شهابی دور شدن از آلودگی نور و هوای شهرها و داشتن کمی صبر و حوصله برای خیره شدن به آسمان است. بیشتر اوقات وقتی صحبت از تماشا و رصد بارش شهابی می‌شود، مردم روی پشت‌بام خانه می‌روند، برای ۱۰ دقیقه آسمان را نگاه می‌کنند و خیلی زود نا‌امید می‌شوند. برای تماشای بارش شهابی باید از نور و آلودگی هوای شهرها دور شوید. مناطق کویری از بهترین مکان‌ها برای مشاهده بارش شهابی هستند. این مناطق علاوه بر اینکه به‌علت دوری از شهرها و منابع نوری تاریک هستند، معمولا عاری از ابر و غبار که مانع رصد می‌شوند نیز هستند. واقعیت این است که رصد بارش شهابی بسیار آسان و لذتبخش است. کافی است به منطقه‌ای امن با آسمانی تاریک بروید، روی یک زیرانداز دراز بکشید و به آسمان نگاه کنید. نگاه خود را متوجه بخشی از آسمان کنید که حدود 30تا 45درجه از نقطه کانون بارش فاصله دارد.

نکته‌های رصدی
برای رصد بارش‌های شهابی به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید. اگر می‌خواهید کمی بهتر رصد کنید دوربین دوچشمی مناسب هم کارتان را راه می‌اندازد.
 احتمال عبور شهاب از تمام قسمت‌های آسمان وجود دارد اما تراکم شهاب‌ها در مناطق نزدیک به کانون بارش بیشتر است. بنابراین بهتر است بیشتر توجه‌تان متمرکز حوالی صورت فلکی برساوش باشد.صورت فلکی برساوش حوالی نیمه‌شب از افق شمال شرقی طلوع می‌کند. صورت فلکی Wشکل ذات‌الکرسی می‌تواند راهنمای مناسبی برای پیدا کردن برساوشی باشد. اگر با آسمان آشنایی ندارید جای هیچ نگرانی نیست. با استفاده از ابزار ساده و ارزان قیمتی به نام گردونه‌ آسمان می‌توانید با کمی تمرین با آسمان آشنا شوید. نرم‌افزارهای شبیه‌ساز آسمان مختلفی نیز برای گوشی‌های هوشمند در دسترس است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید