• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70637
+
-

رکوردشکنی مرد پرنده با عبور از کانال مانش

عبور از کانال مانش با «فلای‌برد ایر» ابداعی «فرانکی زاپاتا»، 110سال بعد از اولین رکورد عبور هوایی بشر، توجه جهان را جلب کرده است

فناوری
رکوردشکنی مرد پرنده با عبور از کانال مانش

رکورد عبور از کانال مانش بعد از 110سال شکسته‌شد. فرانکی زاپاتا که پیش‌تر در رژه نیروهای مسلح در روز ملی فرانسه مشهور شده بود، ‌این‌بار با فلای‌برد ایر جدید اختراعی‌اش عرض 35کیلومتری کانال انگلیس - فرانسه را با سرعت متوسط 140کیلومتر بر ساعت طی کرد. این برای اولین‌بار است که بشر با استفاده از وسایل تک‌نفره پروازی که به فلای‌برد ایرمشهور هستند، ‌توانسته چنین مسافت طولانی را طی کند. 

رکورد 20دقیقه‌ای
سفر فلای‌برد جدید فرانکی زاپاتا در مجموع حدود 20دقیقه طول کشید. در این سفر به‌دلیل اینکه سوخت فلای‌برد فقط برای 10دقیقه پرواز کافی بود، در میانه مسیر در آب‌های فرانسه ناچار به سوختگیری شد تا بتواند به مسیرش ادامه دهد. البته این چیزی نبود که آنها را غافلگیر کند؛ چون از قبل برای این سوختگیری برنامه‌ریزی شده بود.

تجهیزات فنی جدید نسبت به رقبا
به گزارش همشهری، هرچند این سامانه اخیرا خیلی سروصدا کرده اما از مدت‌ها پیش، در میان فعالان حوزه فناوری و هوانوردی درباره آن بحث می‌شده است. زاپاتا و گروهش 3 سال اخیر را روی بهینه‌سازی این سیستم کار کرده‌اند؛ از آنجایی که ایستادن و نگه داشتن تعادل روی وسیله پرنده‌ای مثل این ساده نیست، ‌زاپاتا یک الگوریتم ویژه ایجاد کرده که موتورهای زیرین فلای‌برد ایر براساس آن کار می‌کنند. هرکدام از این موتورها مجهز به حسگرهایی هستند که با توجه به زاویه و جهت حرکت کل فلای‌برد روشن و خاموش می‌شوند تا تعادل کل سیستم حفظ شود؛ ضمن اینکه، درصورت خاموش شدن 2 موتور سامانه‌ها باز هم می‌توانند تعادل کل سیستم را حفظ کنند؛ موضوعی که در مورد فلای‌بردهای دیگر چندان جدی گرفته نشده است.

رکورد جدید عبور از مانش
110سال پیش، «لویی بلریو» فرانسوی با هواپیمای اختراعی‌اش رکورد عبور از کانال مانش را شکست. فرانکی زاپاتا هم قرار بود با فلای‌برد اختصاصی‌اش رکورد مشابهی را در سالگرد این اتفاق برجا بگذارد اما برنامه‌اش چند روز دیرتر عملی شد. با وجود ناموفق ماندن نخستین تلاش زاپاتا برای عبور از مانش، این همزمانی نسبی باعث شده، خیلی‌ها زاپاتا را با بلریو مقایسه کنند؛ اینکه هردو به فناوری روز علاقه داشتند و وسایل نقلیه جدیدی را ساختند که در زمان خودشان یک نوآوری خاص محسوب می‌شد.

فلای‌برد ایر در برنامه‌های نظامی فرانسه
فلای‌برد یا سیستم‌های حمل تک‌نفره پیش‌تر ساخته شده بودند اما معمولا روی آب کار می‌کردند و در مورد مسافت طی شده، مصرف سوخت و مواردی از این دست، محدودیت‌های جدی داشتند. فلای‌برد جدیدی که فرانکی زاپاتای فرانسوی اختراع کرده اما طوری بهینه شده که می‌تواند در مورد پروژه‌های جدی‌تری نیز به‌کار گرفته شود و امکان پرواز روی خشکی را فراهم می‌کند. مهم‌ترین موضوع امکان مانور این سیستم در زمان جنگ و برنامه‌های نظامی پیشرفته است. این پروژه پروازی پیش‌تر تحسین رئیس‌جمهوری فرانسه را به‌دنبال داشته است. امانوئل مکرون در روز ملی فرانسه، درحالی‌که زاپاتا و فلای‌برد جدیدش مشغول رژه در آسمان بودند، از قابلیت‌های جدید ارتش دفاع کرد و گفت که برنامه‌های مفصلی برای آینده دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید