• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70608
+
-

آسمان شیراز در آتش ارگ کریمخانی

میراث فرهنگی
آسمان شیراز در آتش ارگ کریمخانی

هتل «آسمان شیراز» مهم‌ترین مزاحم ثبت جهانی مجموعه زندیه و ارگ کریمخانی در یونسکو 2روز پیش در آتش سوخت و حجم آتش چنان زیاد بود که حالا زمزمه فروریختن کامل آن به‌دلیل شدت آتش‌سوزی و آسیب آتش به سازه‌های این بنا یا تخریب کامل این ساختمان نیمه‌ساز مطرح شده است.
مجوز احداث هتل آسمان شیراز در حریم درجه یک مجموعه تاریخی زندیه بدون رعایت موازین میراث فرهنگی در فاصله سال‌های 83 و 84 صادر شد. برای هتل آسمان تا آنجا که روزنامه همشهری اطلاع یافته است، از 14سال پیش تاکنون بین 200 تا 300میلیارد تومان هزینه شده‌که بخش زیادی از این رقم از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.
14سال از آغاز احداث هتل آسمان گذشته است و این بنای مزاحم در پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه و ارگ کریمخانی تا همین 2روز پیش که به‌مدت 14ساعت در آتش سوخت، هنوز نیمه‌کاره مانده است.
آتش هتل آسمان از طبقه منفی2 این هتل با سوختن 2هزار تشک تخت انبار‌شده در زیرزمین هتل برای تجهیز اتاق‌های آن آغاز شد و چنان زبانه کشید که براساس خبرهای منتشر‌شده گرمای آتش را به 700درجه رساند؛ عددی که به ایراد خسارت به سازه‌های فولادی و آهنی منجر می‌شود.
 هنوز اظهارنظر درخصوص مقاومت ساختمان 18.5طبقه‌ای هتل آسمان شیراز که بدون رعایت موازین میراث فرهنگی در حریم درجه یک مجموعه تاریخی زندیه و ارگ کریمخانی آن شهر احداث شده، زود است. میراث فرهنگی در شیراز طی سال‌های گذشته  با مشکل جدی مواجه است. تخریب بافت وسیع تاریخی آن شهر که آثاری از دوره سلجوقی را در خود  داشت تا ساخت هتل در حریم درجه یک مجموعه تاریخی در انتظار ثبت جهانی بدون رعایت حد ارتفاع ازجمله مصایبی بود که گریبانگیر آثار تاریخی این شهر شد.
شائبه‌های فراوانی در ارتباط با اسناد مربوط به صدور مجوز و احداث هتل آسمان وجود دارد که هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند. سازمان میراث‌فرهنگی نیز در تمام این سال‌ها ترجیح داد ‌در ارتباط با احداث هتل 18.5طبقه در حریم درجه یک مجموعه تاریخی که پرونده ثبت جهانی آن در دست تهیه بود، سکوت کند و ثبت جهانی مجموعه زندیه و ارگ کریمخانی را بین راه متوقف شود.
فعالان میراث‌فرهنگی در شهر شیراز اما از همان ابتدا که هتل آسمان، حریم ارتفاعی آثار تاریخی را نقض کرد، هشدارهای فراوان دادند‌. امین طباطبایی، فعال میراث فرهنگی در شیراز به همشهری می‌گوید: سال94 زمانی که مستندسازی و نقشه‌برداری برای تدوین پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه و ارگ کریمخانی شیراز در حال انجام بود، تیم مستندساز دریافت که هتل آسمان در حال بالا‌رفتن از حریم ارتفاعی است و ارتفاع آن به 18.5طبقه رسید درحالی‌که باید 16طبقه می‌بود.
به‌گفته امین طباطبایی، جدای از نقض حریم مجموعه زندیه و ارگ کریمخانی، پرسش اصلی آن است که چگونه در یک کوچه 10متری مجوز ساخت هتل 18.5طبقه داده شده است؟
مالک هتل آسمان در تمام این سال‌ها با نادیده‌گرفتن هشدارها و درخواست‌ها برای کاستن از ارتفاع ساختمان  هتل در حریم یک مجموعه تاریخی، از کاهش ارتفاع هتل سر  باز زد تا آنکه آسمانش در آتش ارگ کریمخانی سوخت و  استاندار فارس اعلام کرد یا ساختمان از شدت آتش فرو خواهد ریخت یا ناچار باید به تخریب کامل ساختمان هتل به‌دلیل آسیب وارد‌شده به سازه‌های بنا در دمای بالای آتش اندیشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :