• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70597
+
-

رأی دیوان عدالت به نفع زنان صادر شد

پلیس راهور باید برای زنان متقاضی، گواهینامه موتور صادر کند


بعد از سال‌ها بحث و حاشیه درباره صدور گواهینامه موتورسواری برای زنان، بالاخره رأی قطعی قانونی در این‌باره از سوی دیوان عدالت اداری صادر شد و طبق این رأی، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است به تمام زنان متقاضی اخذ گواهینامه موتور بعد از طی‌شدن روند قانونی، گواهینامه بدهد. به گزارش عصر ایران، شعبه بدوی دیوان عدالت اداری در رأیی پلیس راهنمایی و رانندگی را به تشکیل پرونده صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای یک زن ملزم کرده است.
به‌دنبال شکایت یک زن اصفهانی به دیوان عدالت اداری و درخواست الزام ناجا به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت، شعبه ۳۱ دیوان با وارد دانستن شکایت شاکی، چنین استدلال کرد که رانندگی برای زنان ایران درمورد هیچ‌یک از وسایل نقلیه موتوری ممنوع نشده است، لذا با توجه به اصل اباحه پلیس راهنمایی و رانندگی می‌بایست برای شاکی تشکیل پرونده داده و درصورت احراز صلاحیت، برای او گواهینامه صادر کند. در بخشی از این رأی آمده است: «وضعیت حاکم بر شهرنشینی، علی‌الخصوص کلانشهرها و عدم‌امکان مالی جهت تهیه خودرو برای همه اقشار و سهولت رفت‌وآمد با موتورسیکلت جهت رتق و فتق امور زندگی (که بعضا زنان جامعه با توجه به وضعیت شخصی و خانوادگی خود شخصا مجبور به حل آنها هستند) ضرورت صدور گواهینامه برای آنان را بیشتر نمایان می‌کند.» 
در این بین استدلال نیروی انتظامی پلیس راهنمایی و رانندگی برای امتناع از ارائه گواهینامه موتورسیکلت به زنان به تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب‌۱۳۸۹ استناد می‌کند که صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای «مردان» را بر عهده ناجا گذاشته ‌و معتقد است مفهوم مخالف این تبصره آن است که صدور گواهینامه برای زنان بر عهده ناجا نیست. در مقابل دادرس شعبه معتقد است از این قید نمی‌توان محرومیت زنان از رانندگی موتورسیکلت را استنباط کرد. البته این رأی در شرایطی صادر شده که در سال‌های گذشته زنانی را در سطح شهر می‌بینیم که با موتور تردد می‌کنند و تاکنون برخی افراد با راه‌اندازی کمپین‌هایی در فضاهای مجازی خواستار رفع هرگونه محدودیت رانندگی موتور و گرفتن گواهینامه موتور از سوی زنان شده‌اند.
در این بین بخش زیادی از کارشناسان و حقوقدانان هم معتقدند که قانون هیچ منعی برای موتور‌سواری زنان ندارد. پیش از این نعمت احمدی، حقوقدان در این‌باره به ‌ایسنا گفته بود: «‌قوانین منعی برای موتور‌سواری لحاظ نکرده و برای استفاده از موتورسیکلت نیز هیچ صحبت و بحثی درخصوص جنسیت راننده یا راکب آن نشده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید