• پنج شنبه 3 مهر 1399
  • الْخَمِيس 6 صفر 1442
  • 2020 Sep 24
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70579
+
-

مسابقه دلالان زمین در آزادراه تهران- شمال

گزارش خبری
مسابقه دلالان زمین در آزادراه تهران- شمال


بازار دلالی زمین در محدوده قطعه نخست آزادراه تهران- شمال بعد از گذشت چندین سال همچنان گرم است و دلال‌هایی که از سال 92 و همزمان با سرعت گرفتن عملیات عمرانی در این قطعه به‌دنبال بازارگرمی برای فروش زمین بودند، هنوز از مواضع خود کوتاه نیامده‌اند. جالب اینجاست که از همان زمان متولیان امر در وزارت راه و شهرسازی شفاف‌سازی کردند و گران‌شدن زمین‌ها به‌واسطه دسترسی به آزادراه تهران- شمال را فرضیه باطلی دانستند، اما دلال‌ها می‌گویند اگر زمین‌های اطراف آزادراه ارزش ندارند، چرا در ازای طلب پیمانکاران این پروژه، زمین‌های اطراف آزادراه را به آنها می‌فروشند؟

به‌گزارش همشهری، داغ شدن بازار دلالی زمین‌های اطراف آزادراه تهران- شمال یکی از مسائلی بود که در شهریور 1392 و در نخستین بازدید عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی از این پروژه موردتوجه قرار گرفت اما آخوندی در جمع خبرنگاران تأکید کرد خریدوفروش زمین‌های اطراف آن با این ادعا که پس از افتتاح آزادراه ارزشمند می‌شود، یک فرضیه باطل است. از شهریور 92 که وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم این هشدار را به خریداران احتمالی زمین‌های اطراف قطعه یک آزادراه داد تا دیروز که دوباره علی توکلی، عضو هیأت مدیره شرکت آزادراه تهران- شمال دربرابر تداوم دلالی زمین در منطقه موضع گرفت و دسترسی این زمین‌ها به آزادراه را یک دروغ بزرگ لقب داد، 6سال می‌گذرد و در طول این سال‌ها کم‌وبیش دلالان سرگرم چاق کردن زمین‌ها بوده‌اند. آن‌هم زمین‌هایی که گفته می‌شود چه در 50 متری آزادراه باشند و چه در 50 کیلومتری آن، ارزش‌شان با افتتاح آزادراه تغییر نمی‌کند. توکلی دربرابر این پدیده موضع‌گیری کرده و همان صحبت‌های آخوندی را تکرار کرده و گفته است: طبق مشخصات فنی و تعریف آزادراه‌ها، در این مسیر فقط 2 دسترسی ورودی در ابتدای مسیر و یک خروجی در انتهای جاده وجود دارد و مردم به این خیال که اراضی نزدیک به آزادراه ارزش‌افزوده پیدا می‌کنند، نباید فریب دلالان را بخورند. توکلی می‌گوید: هیچ آزادراهی ورودی و خروجی ندارد زیرا در این صورت باعث بروز تصادفات وحشتناک می‌شود بنابراین ارزش اراضی محدوده آزادراه تهران - شمال چه در 50 متری آزادراه و چه 5 یا 50 کیلومتری آن قرار داشته باشند، تفاوتی ندارد و به آزادراه دسترسی نخواهد داشت.

چشم دلال‌ها به‌دست دولتی‌ها
اینکه آزادراه‌ها عمدتا مسیرهای محفوظ شده هستند و زمین‌های اطراف به آن دسترسی ندارند یک مسئله ثابت‌شده است. همانگونه که فرضا در آزادراه‌های دیگر، دسترسی‌های محلی به زمین‌های اطراف ایجاد نشده، پس فرضیه متولیان آزادراه تهران - شمال مبنی بر تغییر نکردن ارزش زمین‌های اطراف این مسیر می‌تواند درست باشد؛ اما یکی از ساکنان محلی به همشهری می‌گوید: از مدت‌ها پیش بخش‌هایی از اراضی اطراف آزادراه تهران- شمال در ازای طلب پیمانکاران تهاتر شده و فرضیه ارزشمند شدن زمین‌ها را تقویت کرده است. به گفته او، این مسئله خریدوفروش مراتع و زمین‌های اطراف آزادراه را افزایش داده و دلال‌ها هم روزبه‌روز قیمت‌ها را بالاتر می‌برند.

خبرنگاران همشهری، مطلع شدند: زمین‌های دولتی اطراف آزادراه بدون مصوبه هیأت دولت قابل‌واگذاری نیست اما این واگذاری‌ها می‌تواند از محل زمین‌هایی باشد که چند سال پیش دولت به‌عنوان آورده خود در پروژه آزادراه تهران - شمال به بنیاد مستضعفان واگذار کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مسئله به سال 96 مربوط می‌شود که با مصوبه دولت مقرر کرد 3.5 هزار هکتار از اراضی محدوده قطعه نخست به‌عنوان آورده دولت در این پروژه به بنیاد مستضعفان واگذار شود. همان زمان محمد سعیدی‌کیا، رئیس وقت بنیاد مستضعفان نیز این ماجرا را تأیید کرده و گفته بود: از آنجا ‌که سرمایه‌گذاری در این مسیر با درآمد حاصل از عوارض بازنمی‌گردد، قرار شده دولت ۳۵ میلیون مترمربع (3.5 هزار هکتار) از این اراضی را به بنیاد واگذار کند. هرچند بعدها به‌واسطه تشدید اعتراضات به واگذاری زمین‌های محدوده آزادراه از سوی دولت، سعیدی‌کیا حرف خود را تغییر داد و گفت: براساس مصوبه دولت، واگذاری‌ها در اراضی دیگر در شهر جدید هشتگرد و شهر جدید پردیس و منطقه ۲۲ شهر تهران خواهد بود؛ اما یافته‌های همشهری نشان می‌دهد بنیاد به‌واسطه مصوبه دولت صاحب بخشی از زمین‌های اطراف آزادراه است و احتمالا ادعایی که ساکنان محلی در مورد واگذاری زمین به پیمانکاران این قطعه دارند، می‌تواند به واگذاری زمین برای ساخت استراحتگاه، پمپ‌بنزین و... مربوط باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید