• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70559
+
-

چشمه شفابخش در دل کویر

منطقه گردشگری آبگرم فردوس در خراسان جنوبی بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد

در استان
چشمه شفابخش در دل کویر

چشمه آبگرم معدنی فردوس برند گردشگری سلامت در شرق کشور و یکی از معدود چشمه‌های شفابخش ایران است که خواص اعجاب‌انگیزی در درمان برخی بیماری‌ها دارد. به گزارش ایرنا، منطقه گردشگری آبگرم فردوس در خراسان جنوبی با بیش از ۲۰۰ سال قدمت بین آبگرم‌های ایران از حیث تنوع املاح معدنی رتبه نخست را به خود اختصاص داده و گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کرده است. بیمارانی که از دردهای مفصلی و روماتیسم یا بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و عفونت‌های قارچی رنج می‌برند نتایج درمانی خوبی از این چشمه آبگرم معدنی گرفته‌اند. 

با مقایسه‌ای که نسبت به نمک‌های محلول در آب این چشمه با نمک‌های موجود در لجن‌ها با خاصیت درمانی ساحل دریاچه ارومیه در ناحیه بندر شرفخانه به‌ عمل‌ آمده است، این نتیجه به دست آمد که بعضی از این ترکیبات در هر دو مشترک هستند. این موضوع می‌تواند عامل مهمی در درمان برخی از بیماری‌ها باشد. دمای آب این چشمه به قدری بالاست که تقریبا گرمایی گزنده دارد و ماندن در آن بیش از ۱۰ دقیقه ممکن نیست. این آبگرم در کیلومتر ۲۲ جاده اصلی فردوس به مشهد است. از ترکیبات موجود در آن می‌توان به املاح کلراید سدیم، سولفات، منیزیم، بی‌کربنات، کلسیم، نیترات، فسفات و غیره اشاره کرد. 

این مجموعه دارای استخرهای عمومی آب‌‌درمانی، وان‌های اختصاصی، ویلاهای اقامتی سه‌ستاره با امکانات کامل، کمپ گردشگری به مساحت 2200 مترمربع با امکانات اقامتی و رفاهی، سرویس بهداشتی، رستوران، فروشگاه موادغذایی، صنایع‌ دستی و امکانات تفریحی مانند زیپ‌لاین و غیره است. سالانه افراد زیادی از نقاط مختلف کشور از این آبگرم بازدید می‌کنند که در خصوص جذب مسافر و گردشگر و درآمدزایی ظرفیت خوبی برای استان خراسان جنوبی است. درباره سابقه پیدایش آبگرم فردوس اطلاع دقیقی در دست نیست، اما آب این چشمه از مجاورت با گدازه‌های آتشفشانی گرما می‌گیرد و به بیرون راه می‌یابد. پس از زمین‌لرزه سال ۱۳۴۷، آب این چشمه گرم کاملا خشکید و بعد از 2 سال خود به خود شروع به جوشیدن کرد و جاری شد. اگر به فردوس سفر کنید، علاوه بر آبگرم آن می‌توانید از جاذبه‌های دیگر این شهر که به سرزمین یاقوت سرخ معروف است، دیدن کنید. جاذبه‌هایی همچون روستای ییلاقی باغستان که با داشتن قنات بلده، مناظر زیبا و دیدنی بسیاری دارد و باغ‌های متعدد میوه به زیبایی طبیعت آن افزوده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید