• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7051
+
-

جزئیات دستگیری 90 دلال ارز

ماموران پلیس پس از یک ماه زیرنظر گرفتن دلالان، در عملیاتی 10دقیقه‌ای آنها را دستگیر کردند

جزئیات دستگیری 90 دلال ارز

الهه فراهانی | خبرنگار:

این روزها بازار دلالان دلار حسابی سکه است. آنها با لابی‌های پشت‌‌پرده نوسانات زیادی را در بازار ارز ایجاد می‌کنند؛ طوری که هر روز باید منتظر قیمت تازه‌ای در بازار باشیم. شاید به همین دلیل بود که مأموران پلیس آگاهی تهران از مدتی قبل دست به‌کار شدند و به شناسایی سوداگران بازار ارز پرداختند و صبح دیروز 90نفر از آنان را به دام انداختند. به گفته سردار حسین‌رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این عملیات 10صرافی غیرمجاز نیز پلمب شدند و 16واحد صرافی تذکر گرفتند. ‎

به گزارش همشهری، رئیس پلیس پایتخت دیروز و ساعتی پس از اجرای طرح دستگیری دلالان ارز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به بیان جزئیات این عملیات بپردازد. او گفت: در روزهای اخیر وضعیت بازار ارز مناسب نبود و نوسانات زیادی داشت و همین دلیلی شد تا پلیس جلساتی با دستگاه قضا و سایر ارگان‌های مرتبط داشته باشد و قرار شد تا این روند رو به افزایش را کنترل کند. وی ادامه داد: همکارانم با انجام اقدامات اطلاعاتی، اخلالگران بازار ارز را شناسایی کردند و صبح چهارشنبه طی عملیاتی ضربتی توانستند دست‌کم 90نفر از دلالان و اخلالگران بازار ارز را دستگیر کنند. این در حالی است که از آنان حدود 500هزار قطعه انواع و اقسام ارز کشف شد.

رئیس پلیس پایتخت گفت: این عملیات با پشتیبانی اطلاعاتی یک ماهه انجام شد و در همکاری مشترک میان مأموران پلیس امنیت، پلیس آگاهی، یگان امداد، بانک مرکزی، دستگاه قضا، سازمان تعزیرات و... در 3نقطه از مراکز عرضه دلار و ارز در خیابان منوچهری، پاساژ افشار و سبزه‌میدان به مرحله اجرا درآمد.‎ وی با تأکید بر این موضوع که برای دستگیری هریک از این دلالان 2مأمور در نظر گرفته شده بود، گفت: از زمان اجرای عملیات تا دستگیری این 90نفر، 10دقیقه بیشتر زمان طول نکشید.

سردار رحیمی با اشاره به دستگیری افراد اصلی و سرکرده دلالان تصریح کرد: تا این لحظه(ظهر چهارشنبه) 10صرافی غیرمجاز که عامل این بی‌نظمی بودند، پلمب شده و 16واحد صرافی نیز در بررسی‌های پلیس اماکن به همراه همکارانم و با حضور کارشناسان بانک مرکزی تذکر گرفته‌اند‎.‎

رئیس پلیس پایتخت تأکید کرد: به‌دنبال اجرای این طرح و پس از عملیات، همکارانم در پلیس آگاهی و انتظامی و همچنین یگان امداد در محل‌های اصلی تجمع دلالان ارز و دلار مستقر شدند و با مخلان، برخورد قانونی و قضایی خواهد شد. در همین راستا، همکاران تعزیرات حکومتی و دادسرای اقتصادی نیز برای برخورد قضایی و رسیدگی به تخلفات در کنار مأموران پلیس هستند.

کاهش 100تومانی

سردار رحیمی با بیان اینکه امیدواریم فضا و عرصه بر این افراد تنگ شود و وضعیت ارز که نوسان رو به بالا را در پیش گرفته بود، کنترل شود، گفت: براساس آخرین اطلاعات به‌دست آمده پس از این عملیات، قیمت ارز بیش از 100تومان کاهش پیدا کرده است؛ البته قیمت فعلی هم خریداری ندارد. رئیس پلیس پایتخت در مورد افرادی که با کد ملی اشخاص دیگر اقدام به خرید ارز از بانک مرکزی می‌کردند، توضیح داد: اداره 28پلیس آگاهی(معاونت ویژه جرایم اقتصادی) روی این موضوع کار کرده و موارد تخلف را مورد بررسی قرار می‌دهد‎.‎

وی با بیان اینکه هم‌اکنون همه دلالان اصلی و سرکرده جمع‌ شده‌اند، عنوان کرد: مشخص نیست این افراد به چه کسانی وابسته هستند، اما پلیس برای جلوگیری از حضور مجدد سایر متخلفان به صورت دائم در خیابان منوچهری، پاساژ افشار و سبزه‌میدان واقع در بازار بزرگ حضور خواهد داشت و اگر پاتوق این افراد هم عوض شود، مجددا پاتوق جدید آنها را پیدا خواهد کرد و از حضور دلالان جلوگیری می‌کند.

سرداررحیمی در پاسخ به این سؤال که دلال‌ها ارتباطی با بانک مرکزی داشتند یا خیر، اظهار کرد: ما اطلاعی از این موضوع نداریم، اما شیوه این دلال‌ها اینگونه بود که عصرها و هنگام تثبیت قیمت دلار و مشخص بودن نرخ، آن را با قیمت بالاتر برای صبح روز بعد پیش‌خرید می‌کردند‎.‎ رحیمی با تأکید بر این موضوع که در برخی از ایام مثل عید درخواست برای ارزهای خارجی افزایش پیدا می‌کند، گفت: این موضوع هم در روند افزایش قیمت ارز بی‌تأثیر نیست، اما همه باید بدانند که این روند افزایشی سریع غیرمتعارف است و مسئولان دولت و بانک مرکزی خواستار این بودند تا هرچه سریع‌تر متخلفان از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شوند‎.‎

به‌گفته رئیس پلیس پایتخت، مأموران پلیس فتا نیز در فضای مجازی روند افزایش قیمت دلار را پیگیری کرده تا درصورت فعالیت دلالان آنها را شناسایی کنند؛ اگرچه آنها در فضای مجازی چندان فعال نیستند و در دورهمی‌های خود قیمت ارز را روزانه افزایش می‌دهند اما با وجود این پلیس فتا نیز در کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده است، حضور دارد و این فضا را رصد می‌کند‎. وی در خصوص دستگیری جمشید بسم‌الله که پیش از این به‌عنوان یکی از عوامل اخلال در قیمت ارز در سنوات قبل معرفی شده بود، در این عملیات پلیسی گفت: در این عملیات، فردی به‌نام «س» که جایگزین او در سوداگری ارز شده بود دستگیر شده است. به گفته رئیس پلیس تهران، برخی از افراد دستگیر شده سابقه‌دار هستند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

 

خرید مازراتی و پنت هاوس

انتهای محوطه پلیس آگاهی، سالن بزرگی است که تمام 90نفری که در عملیات صبح چهارشنبه دستگیر شده‌اند در آنجا روی صندلی نشسته‌اند. تمامی دستگیرشدگان دو به دو به یکدیگر دستبند زده شده‌اند، برخی کت و شلوار به تن دارند و برخی ظاهری کاملا معمولی. برخی اعتراض می‌کنند که بی‌دلیل دستگیر شده‌اند و برخی دیگر سکوت کرده‌‌اند. در میان آنها از جوان 20ساله تا مردان سالخورده با موهایی سفید حضور دارند. می‌گویند که قانون خاصی برای فروش دلار دارند و بدشان نمی‌آید قیمت دلار روزانه بالا رود چرا که از این راه سود کلانی به جیب می‌زنند. یکی از آنها مردی جوان است که می‌گوید بیشترشان عضو یک گروه تلگرامی هستند و در همین گروه قیمت دلار را در بازار تعیین می‌کنند.

چطور با گروه تلگرامی می‌شود قیمت تعیین کرد؟

من خودم عضو این گروه نیستم اما برخی از آنها را می‌شناسم. خیلی پولدار هستند. آنها مثلا امروز دلار را می‌خرند 4600تومان، عصر که قیمت تثبیت شد، در بین خودشان به توافق می‌رسند که مثلا دلار فردا باید 100تومان گران‌تر شود. برای خودشان مافیایی راه انداخته‌اند به اسم مافیای قیمت دلار. بعد دلار را در بازار با همان قیمتی که خودشان تعیین کردند می‌فروشند. جوی که ایجاد می‌کنند باعث می‌شود که قیمت خودبه‌خود بالا رود و جیب‌هایشان پر از پول شود. من کسی را می‌شناسم که 100 تا 200میلیون دلار داشته و تصور کنید که چه سودی کرده است. همین شخصی که می‌گویم در هر معامله 3 تا 4میلیارد تومان سود کرده است. مازراتی خریده و یک پنت‌هاوس مجلل در شمال تهران. مردم هم با قیمتی که اضافه شده همچنان خریدارند؟ 

وقتی در بازار می‌پیچد که دلار مثلا از 4600رسیده به 4700، دیگر تمام صرافی‌ها با همین قیمت می‌فروشند. البته این را هم بگویم که این گروه ممکن است یک‌شبه تصمیم بگیرند قیمت دلار را پایین بیاورند تا رقبایشان شکست بخورند. در واقع این گروه بازار دلار را به‌دست گرفته‌اند. ما هم طبق نظر آنها عمل می‌کنیم.  

 

بازی را باختم

در میان افرادی که دستگیر شده‌اند، ‌مردی جوان است که می‌گوید 4میلیاردتومان در این بازی باخته است.

چرا 4میلیارد ضرر کردی؟

من ازتمام بستگان و آشنایانم پول قرض گرفتم تا برایشان دلار بخرم و 2روز بعد آن را در بازار فروخته و سودش را به آنها پرداخت کنم. حدود 4میلیاردتومان پول داشتم که دلار خریدم. دقیق یادم نیست اما فکر می‌کنم دلار را به قیمت 3700در بازار خریدم. وقتی به 4هزار تومان رسید آن را فروختم. تصور می‌کردم که دیگر بالاتر از 4هزار تومان نمی‌رود و اوج قیمت آن همین 4هزارتومان است. چون در بازار پیچیده بود که دلار دوباره به قیمت قبلی بازمی‌گردد من هم همان روز تمام دلارها را با قیمت 4هزار تومان فروختم اما روزبه‌روز قیمت بالاتر رفت و حالا باید با نرخ روز دلار بخرم و به اطرافیانم برگردانم. من ضرر کردم و یک جورایی ورشکست شده‌ام.

چند وقت است که در این بازار کار می‌کنی؟

من قبلا در کار سکه بودم که در آن کار هم ورشکست شدم. قیمت سکه هم نوسان داشت و من بازی را باختم. برای همین وارد بازار ارز شدم اما نمی‌دانید چه غول بزرگی است این بازار. باید گرگ باشی تا بتوانی سود کنی اما من با اینکه احساس می‌کنم زرنگ هستم شکست خوردم.  

 

 اصطلاحات عجیب دلالان 

«خرید و فروش ارز به دو صورت است؛ نقدی و کاغذی.» این گفته‌های مردی جوان است که در جریان طرح روز چهارشنبه دستگیر شده است.

این نقدی و کاغذی که می‌گویی یعنی چه؟

اینها از اصطلاحات دلالان است. نقدی که کاملا مشخص است یعنی همان روز نقدی می‌خریم و ساعتی بعد می‌فروشیم، اجازه بدهید تا در خصوص کاغذی توضیحاتی بدهم. این کمی تخصصی است. به‌عنوان مثال قیمت دلار امروز 5هزار تومان است و شخصی می‌گوید من دلار می‌خواهم اما پولی ندارم. این دلار 5هزار تومانی به او 5هزار و 2تومان فروخته می‌شود. حالا اگر قیمت دلار فردا بشود 5هزار و صد تومان، ‌مابه‌التفاوت قیمت را سود می‌کند و اگر قیمت پایین بیاید که باید دلاری 5هزار و 2تومان پرداخت کند. این روزها بازار دلار و کاسبی این افراد داغ داغ است و اصلا خودشان نمی‌خواهند که قیمت دلار پایین بیاید. درواقع یک تجارت پر سود است برایشان؛ خصوصا برای سرمایه‌دارها.

اگر قیمت پایین بیاید چه می‌شود؟

برای کسانی که پشت این ماجرا هستند ضرری ندارد اما برای کسانی که در این کار سررشته ندارند خیلی ضرر است. باید وارد باشی. خیلی از آنهایی که مافیا هستند قیمت فردای دلار را هم می‌دانند. اگر پایین بیاید نمی‌فروشند اما اگر بدانند گران می‌شود به همین روش کاغذی که توضیح دادم دلارها را می‌فروشند و در هر صورت سود می‌کنند.  

 

شرکت در کلاس‌های تخصصی

«من به‌تازگی از یونان به ایران آمده‌ام اما مجبور شدم برای اینکه زمین نخورم در کلاس‌های همکارانم شرکت کنم تا به صورت تخصصی خرید و فروش دلار را یاد بگیرم.» 

این گفته‌های مردی میانسال است که اقامت کشور یونان دارد اما حالا به اتهام اخلالگری در بازار دستگیر شده است.

چرا به ایران برگشتی؟

از دوستانم شنیدم که قیمت دلار روز به روز در حال افزایش است. دوستم در بازار دلالی می‌کرد. من هم که قرار بود برای دیدن خانواده‌ام به ایران برگردم تصمیم گرفتم در مدتی که اینجا هستم کار کنم تا به سود برسم.

به سود رسیدی؟

به ایران آمدم. با سرمایه‌ای که داشتم دلار خریدم و دو روز بعد تمام دلارهایم را فروختم. سود خوبی کردم اما اگر دلارها را نگه‌ می‌داشتم سود بیشتری نصیبم می‌شد. بعد دیدم این کار به این راحتی‌ها هم نیست چون صبح روز بعد قیمت‌ها پایین می‌آمد و من که تمام سرمایه‌ام را گذاشته بودم وسط خیلی ضرر می‌کردم. برای همین تصمیم گرفتم به کلاس‌های تخصصی‌تر بروم تا ریزه‌کاری‌ها را یاد بگیرم.

کلاس؟! 

آنطور که تصور می‌کنید نبود. من بودم و فردی دیگر. دوستم که حرفه‌ای‌تر بود ریزه کاری‌ها را به من آموزش داد اما تا آمدم از آن فوت و فن‌ها استفاده کنم دستگیرم کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید