• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70507
+
-

ساخت سیستم چهارمنظوره خورشیدی در دانشگاه

سیستم چهارمنظوره خورشیدی در دانشگاه صنعتی اراک طراحی و ساخته شده است و با حمایت پارک علم و فناوری مراحل تجاری‌سازی را می‌گذراند. 

«ابوالفضل حاجی‌زاده» مدیر عامل شرکت پل آسمان سبز مانا که سیستم یاد شده توسط متخصصان این شرکت دانش‌بنیان طراحی شده است در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: سیستم چهارمنظوره خورشیدی قابلیت روشنایی، ایجاد گرمایش، سرمایش و تصفیه آب را به صورت همزمان دارد و ساخت هر دستگاه آن ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دارد. 

وی ادامه داد: بیشترین کاربرد سیستم چهارمنظوره خورشیدی در مناطق عشایری و روستاهای دور دست، پادگان‌های نظامی و مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده است و امکان ساخت آن به صورت نامحدود در شرکت وجود دارد.  مدیر عامل شرکت پل آسمان سبز مانا از ساخت دستگاه کاهنده آب گرم مصرفی خانه‌ها در این شرکت خبر داد و گفت: این دستگاه در خروجی آب گرم خانه‌ها از مبدأ نصب می‌شود و تا زمانی که آب به دمای استاندارد نرسد امکان خروج از لوله را ندارد و صرفه‌جویی قابل توجهی را به دنبال دارد. 

حاجی زاده اظهار کرد: با محاسبات انجام شده در صورت نصب دستگاه کاهنده مصرف آب گرم در همه منازل کشور روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون لیتر آب شرب صرفه‌جویی می‌شود و هزینه ساخت و نصب این دستگاه نیز کمتر از ۳۰ میلیون ریال برآورد می‌شود. وی ادامه داد: طراحی و ساخت درخت خورشیدی چند منظوره نیز پارسال در این شرکت با هدف گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، توسط تعدادی از استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه صنعتی استان مرکزی در اراک انجام شد. 

حاجی‌زاده بیان کرد: درخت خورشیدی چند منظوره ترکیبی از هنر و فناوری است که به صورت سه‌بعدی 8 شاخه و به منظور استفاده از انرژی پاک خورشیدی ساخته شده و توان تولید ۴۰۰ وات انرژی الکتریکی را دارد. حاجی زاده ادامه داد: درخت خورشیدی قابلیت نصب در پارک‌ها، فضای سبز و سواحل را دارد و با جذابیتی که در ساختار سازه آن ایجاد شده، علاوه بر روشنایی به زیبایی اماکن عمومی نیز می‌افزاید.

 وی افزود: نحوه فعالیت درخت خورشیدی چندمنظوره به این شکل است که از آغاز طلوع تا غروب آفتاب انرژی خورشید را در خود ذخیره می‌کند و از آغاز شب تا صبح میز روشن است و در صورتی که 3روز متوالی هوا ابری باشد نیز این دستگاه قابلیت روشنایی در شب را دارد. 

مدیر عامل شرکت پل آسمان سبز مانا اظهار کرد: درخت خورشیدی چندمنظوره از سیستم هوشمند کنترل و ذخیره‌سازی برخوردار است و علاوه بر ایجاد روشنایی اماکن استفاده‌های دیگر از قبیل راه‌اندازی وسایل الکترونیکی، شارژ تلفن همراه و دوربین‌های مدار بسته را نیز دارد. حاجی زاده گفت: درخت خورشیدی چندمنظوره توسط 5 گروه معماری، عمران، سازه، برق و مکانیک ساخته شده و سفارشاتی از پارک‌های علم و فناوری استان مرکزی، سیستان و بلوچستان و شهرداری قم برای ساخت و انتقال چند درخت خورشیدی چندمنظوره به شرکت پل آسمان سبز مانا رسیده است.  

وی ادامه داد: ساخت هر درخت خورشیدی چند منظوره حدود ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دارد و 8 نفر از متخصصان رشته‌های مختلف فنی در شرکت پل آسمان سبز مانا این محصول را با بهترین کیفیت تولید و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید