• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70497
+
-

بافت تاریخی قم  از بافت فرسوده  جدا می شود

شهر قم امروز با توجه به وجود بارگاه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و صدها امامزاده و مرکز علمی و فرهنگی به پایتخت مذهبی و قطب فرهنگی ایران اسلامی معروف شده است، اما شاید کمتر کسی بداند که در دل این شهر مذهبی که مقصد عاشقان اهل بیت(ع) است بافتی تاریخی، زنده و پویا وجود دارد که نه فقط هویت فرهنگی و از گنج‌های تاریخی به شمار می‌رود بلکه بناهای تاریخی محله‌های مهم و باارزش تاریخی در این بافت وجود دارد.

به گزارش مهر، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تفکیک ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی قم می‌گوید: طبق مطالعه اجمالی بخشی از این بافت بی‌ارزش است که بی‌استفاده قرار گرفته و بخش تاریخی با ارزش آن با توجه به محدودیت مالی دولت حمایت نشده و وضعیت بازار کهنه و بازار کفاش‌ها هم اسف‌بار است.

«روح الله امراللهی» با انتقاد از عملکرد میراث فرهنگی گفتمان مدیریت شهری در حوزه محدوده مصوب بافت تاریخی شهر قم در این زمینه می‌افزاید: مرمت‌هایی در بعضی بناهای تاریخی صورت گرفته که مؤثر و مطلوب نبوده است و امروز تیمچه بازار و بازار کهنه وضع خوبی ندارند.


گلایه مردم از تغییر معماری 

 معاون میراث فرهنگی، اداره کل صنایع دستی و گردشگری استان قم در این جلسه با انتقاد از صدور بعضی پروانه‌های ساخت‌و‌ساز و چندطبقه‌سازی که هیچ هماهنگی با معماری اسلامی و فرهنگی شهر ندارد بیان می‌کند: طبق قانونی که ابلاغ شده است محدوده بافت تاریخی و حریم آن باید حفظ شود، چراکه ساخت و سازهای کنونی آسیب‌هایی را به حریم بافت ایجاد کرده است.

«شاهین ایل بیگی» می‌افزاید: ضوابط طرح تفضیلی شهر قم مشخص است که کجاها الزام قانونی نیاز دارد و در کالبد این بافت، امروز معماری و ساخت و سازهایی در حال شکل گیری است که حریم‌ها از جمله حریم همسایگی رعایت نشده است و اعتراض مردم را به دنبال داشته و مسئولان شهری به نظر مردم توجهی ندارند.


بافت تاریخی، فرصتی طلایی 

مدیر عامل سازمان نوسازی، بهسازی و زیباسازی حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز در این نشست بیان می‌کند: در قم فرصتی به نام ورود ۲۰ میلیون زائر وجود دارد که در دیگر استان‌ها نداریم. باید از این فرصت برای شناسایی و بستری برای معرفی بافت تاریخی استفاده شود و باید دستگاه‌های اجرایی و شهری از این فرصت طلایی برای ورود گردشگران به بافت تاریخی استفاده کنند، اما برنامه‌ها و تفکرهای جزیره‌ای مانع از برنامه‌ریزی برای بهسازی این بافت شده است.

«ابوالفضل خاکی» با تأکید بر این‌که باید محله‌های تاریخی برای حفظ الگوهای اسلامی حفظ شوند، می گوید: بزرگ‌ترین تجمع اجتماعی و مذهبی در هیأت‌های محله‌های تاریخی مانند سیدان، چهارمردان وجود دارد و در بهسازی این محلات باید بحث کارشناسی شده مورد توجه باشد. وی اظهار می‌کند: اگر امروز بافت تاریخی قم زنده است به برکت وجود حضرت معصومه(س) است که مردم علاقه دارند در جوار این بارگاه زندگی کنند. وگرنه هیچ برنامه‌ای برای ارتقای این محله‌ها انجام ندادیم. معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم در این نشست در پاسخ به انتقادهای معاون میراث فرهنگی و عضو شورای فنی میراث فرهنگی قم می‌گوید: در طول این ۴ سال اتفاق خاصی صورت نگرفته است و شورای فنی میراث فرهنگی در شورای عالی معماری و شهرسازی جایگاهی تعریف نشده است.
«غلامرضا جانقربان» می افزاید: برای این ۳۱۵ هکتار باید ضوابطی تعریف شود و نمی‌توانیم به طور احساسی برای مردم تصمیم بگیریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید