• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70484
+
-

کمبود جنگلبان درعرصه‌های منابع طبیعی سمنان

7/9 میلیون هکتار وسعت استان سمنان است که 6/3 درصد آن را جنگل تشکیل می‌دهد

منابع طبیعی
کمبود جنگلبان درعرصه‌های منابع طبیعی سمنان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این‌که عرصه‌های منابع طبیعی این استان کمبود جنگلبان دارد گفت: 70 هزار هکتار عرصه طبیعی استان سمنان یک جنگلبان دارد.

به گزارش تسنیم، «علینقی حیدریان» در سومین جشنواره جنگلبان افزود: کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات موجود در حفاظت از عرصه‌های طبیعی استان سمنان است.

وی با بیان این‌که بر اساس نرم و استاندارد جهانی باید در هر 5هزار هکتار یک جنگلبان حضور داشته باشد اضافه کرد: این میزان در استان وسیعی مانند سمنان بسیار دورتر از نرم و استاندارد بوده و در هر 70 هزار هکتار عرصه طبیعی استان سمنان یک جنگلبان وجود دارد.


حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این‌که یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در اجرای برنامه‌ها مردم‌محوری است افزود: حفاظت از عرصه‌های طبیعی با مشارکت و همکاری مردم سهل‌تر خواهد بود.

حیدریان از مردم خواست تا برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی همکاری لازم را با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان داشته باشند، چراکه حفاظت از این عرصه‌های وسیع و با نیروی جنگلبان موجود بسیار سخت است.

وی با بیان این‌که استان سمنان بسیار وسیع است و عرصه‌های طبیعی وسیعی هم دارد گفت: 7/9 میلیون هکتار وسعت استان سمنان است که 6/3 درصد آن را جنگل تشکیل می‌دهد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: 55 درصد نواحی بیابانی و خشک، 2 درصد اراضی کشاورزی و 5/38 درصد نیز مرتع در استان سمنان وجود دارد.


گستردگی منابع طبیعی در سمنان

دبیر سومین جشنواره جنگلبان در استان بیان کرد: وسعت عرصه‌های منابع طبیعی در استان سمنان گسترده است و حفاظت از این عرصه‌ها بدون مشارکت مردمی در شرایطی که استان با کمبود جنگلبان مواجه است امکان‌پذیر نیست.

«ابوالفضل صیادجو» اظهار کرد: در تعریف استاندارد جهانی به ازای هر 5 هزار هکتار باید یک قرقبان یا جنگلبان مشغول به حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی باشد، اما در استان سمنان به ازای هر ۷۰ هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد که نشان می‌دهد عرصه‌های منابع طبیعی با کمبود مشهود نیروی انسانی مواجه است.

وی گفت: رسانه‌ها با آموزش و اطلاع‌رسانی نقشی مهم در افزایش مشارکت مردمی برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی دارند و ضروری است در این زمینه بیش از پیش کمک کنند.
صیادجو اضافه کرد: از 7/9 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، 5/38 درصد مرتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و 6/3 درصد جنگل است و از مجموع مناطق جنگلی، ۵۸ هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن‌برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی‌برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است که از این وسعت عرصه‌های ملی، سال گذشته حدود ۲۵ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان در آتش سوخت.


تجلیل از 10 جنگلبان برتر استان 

دبیر سومین جشنواره جنگلبان در استان سمنان گفت: ۱۰ نفر از جنگلبانان استان به مناسبت روز جنگلبان بر اساس شاخص‌های ارزیابی در این جشنواره تجلیل شدند. «ابوالفضل صیادجو» افزود: جنگلبانان بر اساس 17 شاخص ارزیابی شدند که همکاری در احیا و بازسازی عرصه‌های آسیب‌دیده، تصرف و برداشت بی‌رویه از عرصه‌های منابع طبیعی، فعالیت در مهار و کنترل آتش، تخریب و جلوگیری از تغییر کاربری برخی از این شاخص‌ها بوده است.

 وی اظهار کرد: در استان سمنان ۵۰ جنگلبان به صورت شبانه‌روزی مشغول حفاظت و حراست از عرصه‌های مرتعی و جنگلی هستند که از این تعداد ۱۰ نفر براساس شاخص‌های ارزیابی برگزیده شدند و یک نفر به مرحله کشوری راه یافت. صیادجو ادامه داد: انجام فعالیت‌های شاخص فردی در حوزه علمی و پژوهشی، همکاری در احیا و بازسازی عرصه‌های آسیب‌دیده، فعالیت در مهار و کنترل آتش، جلوگیری از تغییر کاربری، تخریب، تصرف و برداشت بی‌رویه از عرصه‌های منابع طبیعی بخشی از شاخص‌های مورد توجه در ارزیابی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید