• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70481
+
-

جمع‌آوری سرعت‌گیرهای غیراستاندارد  در اراک

معاون فنی و عمرانی شهردار اراک: جمع‌آوری تعدادی از سرعت‌گیرهای شهر با هماهنگی پلیس راهور انجام شده است

شهری
جمع‌آوری سرعت‌گیرهای غیراستاندارد  در اراک



مریم جباری | اراک- خبرنگار:


نصب سرعت‌گیرها یا سرعت‌کاه‌ها در شهر اراک با توجه به نبود امکانات و تجهیزات لازم و کافی از جمله دوربین‌های کنترل سرعت یکی از الزامات و ضروریت‌های اصلی در کاهش سرعت غیرمجاز رانندگان و جلوگیری از تصادفات درون‌شهری‏ به نظر می‌رسید که البته موفق هم بود.

سرعت‌گیرها در مناطق پرتردد و خیابان‌های اصلی شهر که خودروها با سرعت‌های بالاتر از حد مجاز در حرکت هستند می‌توانند در سلامت و حفظ جان افراد به‌خصوص دانش‌آموزان و سالمندان تأثیر بسزایی داشته باشند.
نصب همه سرعت‌گیرها با هماهنگی و تصمیم شورای ترافیک و بر اساس ضرورت و نیاز در خیابان‌های شهر اراک انجام شده، اما با برخوردهای سلیقه‌ای و اظهار نظرات غیرکارشناسانه برخی از افراد شورای شهر و شهرداری این علائم به تازگی از سطح خیابان‌های شهر جمع‌آوری شده و هنوز هم هیچ جایگزینی برای جلوگیری از سرعت بالا و غیرمجاز برخی رانندگان به خصوص جوان‌ها که گاهی سرعت خودروی آنها در درون شهر به 80 تا 120هم می‌رسد در نظر گرفته نشده است.

به نظر می‌رسد اقدامات این‌چنینی سبب بالا رفتن تصادفات درون‌شهری در زمان آغاز سال تحصیلی شود. از این رو جمع‌آوری سرعت‌گیرها نیاز به کارکارشناسی، فنی و تخصصی دارد و نباید به سرعت تصمیم‌گیری کرد.


سرعت‌گیرها عوامل بازدارنده در رانندگی

یکی از ساکنان خیابان شریعتی اراک می‌گوید: جمع‌آوری سرعت‌گیرها با توجه به این‌که هیچ نوع جایگزینی از جمله پل عابر پیاده یا دوربین‌های کنترل سرعت در این خیابان و خیابان‌های پرتردد اراک نصب نشده مشکلات بسیار زیادی برای تردد ایجاد کرده است، چراکه با برداشتن این سرعت‌گیرها رانندگان به‌خصوص جوانانی که برای تفریح رانندگی می‌کنند با سرعت بالا و غیرمجاز در خیابان‌ها جولان می‌دهند.

«فریبا فرهی» بیان می‌کند: وجود سرعت‌گیرها تا حد زیادی توانسته بود از سرعت این خودروها به عنوان اقدامی بازدارنده و پیشگیرانه توسط برخی از رانندگان قانون‌شکن عمل کند.
شهروند دیگری می‌گوید: این‌که بدون فرهنگ‌سازی برای رانندگان و نصب علائم یا جایگزین مناسب، این سرعت‌گیرها جمع‌آوری شده جای سؤال دارد، زیرا با شروع مدارس، نگرانی‌های بسیار زیادی برای تردد فرزندان خود در این خیابان‌ها خواهیم داشت.

«مهنوش غفاری» بیان می‌کند: سالمندان و افراد مسنی نیز که از این خیابان‌ها قصد عبور دارند، با مشکلات بسیار جدی مواجه هستند که باید برای رفع این مشکلات و قبل از این‌که این مسأله به یک بحران تبدیل شود تدابیری توسط دستگاه‌های مربوطه اندیشیده شود.


جمع آوری سرعت‌گیرها با همکاری پلیس 

معاون فنی و عمرانی شهردار اراک می‌گوید: سرعت‌گیرهای جمع‌آوری شده عموماً غیراستاندارد بوده و در واقع به صورت استاندارد و کارشناسانه نصب نشده بودند که با همکاری پلیس راهور و اقدامات مشترک جمع‌آوری شده است.
«محمد خسروی» بیان می‌کند: با پلیس راهور جلسه‌های مشترکی برای کاهش سرعت خودروها تشکیل داده‌ایم و راهکارهای دیگری را برای این منظور در حال اجرا داریم که تا قبل از شروع مدارس و با جدیت دنبال می‌شود تا شهروندان در این زمینه هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: برای رفع این مشکل در خیابان‌های شریعتی و شهید شیرودی و همچنین خیابان‌های پرتردد به دنبال تقویت گذرگاه‌های عابر پیاده هستیم که ایمن، مناسب و استاندارد هستند. این گذرگاه‌ها از خیابان شهید شیرودی با ایجاد بلوک‌های بتنی در نیمه خیابان با نصب علائم و آشکار‌سازی مناسب در حال اجراست. 

معاون فنی و عمرانی شهردار اراک اظهار می‌کند: در خیابان شریعتی نیز با توجه به جمع‌آوری سرعت‌گیرها، در مناطقی که محل عبور عابر پیاده است این گذرگاه‌ها ایجاد خواهد شد و قبل از آن نیز آشکارسازی با نصب علائم کاهش سرعت انجام می‌شود. خسروی می‌افزاید: گذرگاه‌های میانه بسیار بهتر از سرعت‌گیرها عمل خواهد کرد و می‌تواند در کاهش تصادف‌ها و خسارت‌ها به خودروها که ناشی از نصب سرعت‌گیرهای غیراستاندارد است بسیار دارای اهمیت باشد و دغدغه رانندگان و شهروندان را برطرف کند.


جایگزین مناسب به جای نصب سرعت‌گیرها 

رئیس پلیس راهور استان مرکزی نیز می‌گوید: اقدام انجام شده توسط شهرداری برای جمع‌آوری سرعت‌گیرهای شهر اراک با همکاری پلیس راهور و به منظور جمع‌آوری موانع غیراستاندارد انجام شده است.
«سیدعلی حسینی» بیان می‌کند: جمع‌آوری این موانع با جایگزینی گذرگاه‌های عابر پیاده و ایجاد گذرگاه‌های برجسته در شهر انجام خواهد شد که در این زمینه به صورت آزمایشی این اقدام در شهرک شهید بهشتی انجام شده و مورد تأیید پلیس راهور استان است.

وی ادامه می‌دهد: جمع‌آوری این موانع اگر جایگزینی توسط آن وجود نداشته باشد مورد مخالفت پلیس‌راه استان است، اما توجه به این نکته که نصب سرعت‌گیر آخرین راهکار برای کاهش سرعت است نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس پلیس راهور استان مرکزی می‌افزاید: یکی از اولویت‌های اصلی عابران پیاده هستند که شهرداری و شورای شهر باید مسیرهای ایمنی را برای شهروندان ایجاد کند، زیرا ما با جان مردم شوخی نداریم و این مسئله را با جدیت پیگیری می‌کنیم.
حسینی اظهار می‌کند: سرعت‌گیرهای غیراستاندارد هم به وسایل نقلیه و هم به موتورسواران آسیب‌های بسیار جدی وارد می‌کند که در سطح شهر شاهد ایجاد چنین موانعی به صورت غیراستاندارد و غیرکارشناسانه بودیم که در حال حاضر جمع‌آوری شده است.


افزایش تصادف‌ها با جمع‌آوری سرعت‌گیرها

مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی نیزمی‌گوید: ما 2 نوع سرعت‌گیر و سرعت‌کاه داریم که سرعت‌کاه‌ها کاهش سرعت را به دنبال دارند و خودروها با یک کاهش سرعت عبور می‌کنند، اما سرعت‌گیرها باعث توقف خودرو به صورت کامل می‌شوند که هر کدام از این موارد کاربرد خاص خود را دارد. 

«حمیدرضا نوازنی» بیان می‌کند: همه سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌های ایجاد شده در شهر بر اساس یک ضرورت ایجاد شده و شهرداری ‌اکنون به صورت سلیقه‌ای آنها را جمع‌آوری کرده است، اقدامی که بررسی‌های لازم برای نصب آن در شورای ترافیک انجام شده است. وی ادامه می‌دهد: جمع‌آوری این موارد به صورت یکجا و بدون این‌که نظرهای فنی و ملاحظات اجتماعی آن دیده شود ممکن است پیامدهای منفی هم داشته باشد. 

بارها به شهرداری هم در مدت زمان 2 سال گذشته ابلاغ کردیم که این که سرعت‌گیرها باید استاندارد ساخته شود و همه بحث ما این بوده که این اقدام برای شهر لازم است، اما باید استاندارد ساخته شود. مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی می‌افزاید: استاندارد سرعت‌گیر هم به شهرداری ابلاغ شده که بدون بررسی این‌که این سرعت‌گیرها ضرورت دارد یا ندارد این سرعت‌گیرها توسط شهرداری جمع شده است. نوازنی با اشاره به این‌که جمع‌آوری این سرعت‌گیرها ممکن است تبعات اجتماعی داشته باشد اظهار می‌کند: این را آمار پلیس راهور با ارائه آمار از کاهش یا افزایش تصادفات درون‌شهری می‌تواند اعلام کند، اما پیش‌بینی ما این است که آمار افزایشی خواهد بود، زیرا برخی از رانندگان قوانین را رعایت نمی‌کنند. وی می‌گوید: زمانی که امکان اجرای کنترل هوشمند ترافیک را به صورت کامل نداریم ایجاد سرعت‌گیرها لازم است، زیرا موانع فیزیکی است که حالت بازدارنده دارند و تا زمانی که جایگزینی برای آن نداشته باشیم وجود آنها ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید