• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70479
+
-

گشت شبانه‌روزی برای مقابله با آتش زدن کاه و کلش

گشت شبانه‌روزی برای مقابله با آتش زدن کاه و کلش

برای جلوگیری و برخورد با متخلفان در زمینه سوزاندن کاه و کلش در شالیزارها در چند شهر استان گشت‌های شبانه‌روزی مستقر شده است.به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان مطلب بالا اظهار کرد: این گشت‌های شبانه‌روزی در شهرهای بابل، بابلسر، فریدونکنار و آمل فعال شده‌اند.

«عزیزالله شهیدی‌فر» افزود: علت استقرار گشت در این چند شهر، استعداد بیشتر این مناطق در کشت برنج و همچنین تراکم بیشتر کشت دوم و آتش زدن کاه و کلش است.وی گفت: امسال آتش زدن کاه و کلش فقط در ۱۰ درصد مزارع کشاورزی استان انجام شده است، این میزان یعنی بیش از ۴۰ هزار هکتار وسعت که عملا زندگی را در چندین شهرستان برای مردم تلخ کرده است.

به گفته این مسئول، گشت‌های جهاد کشاورزی هم‌راستا با گشت‌های محیط‌زیست عمل می‌کنند تا از این مشکل جلوگیری شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران آتش زدن کاه و کلش را منجر به بروز 3 آسیب اساسی دانست و افزود: اصلی‌ترین آسیب این اقدام تهی شدن خاک از مواد آلی است.شهیدی‌فر با بیان این‌که کاه و کلش از اصلی‌ترین منابع مغذی خاک هستند، گفت: متاسفانه با این کار کشاورزان مجبورند برای تقویت شالیزار، کود شیمیایی خریداری و در زمین کشاورزی استفاده کنند. 

پیامد دیگر آتش زدن کاه و کلش، آلوده کردن هوا و خاک و ایجاد مشکل برای تنفس مردم است.این مسئول اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش تاکنون ۱۹۰ متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.وی با اشاره به این‌که تعیین تکلیف این افراد با دستگاه قضایی است، افزود: آتش زدن کاه و کلش مصداق واقعی آزار رساندن به مردم و آسیب به محیط‌زیست است و در این مورد هیچ اغماضی وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون به بیش از ۴۰۰ نفر تذکر داده شده که در صورت آتش زدن مجدد کاه و کلش با آنها برخورد قانونی شده و پرونده قضایی تشکیل می‌شود.این مسئول با بیان این‌که تاکنون جلسات متعدد آموزشی در روستاها و محله‌ها در چند سال گذشته برگزار شده، افزود: خوشبختانه اقدام به سوزاندن کاه و کلش بسیار کم شده است.

وی با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی تلاش دارد تا این مشکل را به صورت قانونی و با ابزارهای فرهنگی حل کند، گفت: مراعات ما نباید به معنای گذشتن از حق مردم تلقی شود.شهیدی‌فر با بیان این‌که جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در حد امکان از ابزارهای تنبیهی استفاده نکند، افزود: در صورت ادامه تخلف و اعتراضات و به خطر افتادن زندگی مردم، ناچار به استفاده از ابزارهای تنبیهی خواهیم شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست از نظر قانونی اختیاراتی برای مقابله با آلوده‌کنندگان محیط‌زیست دارد، گفت: دست سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه بازتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید