• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70422
+
-

بازسازی جاده‌های خوزستان در انتظار اعتبار

سیل فروردین امسال حدود هزار میلیارد تومان به جاده‌های استان خسارت وارد کرد

راه
بازسازی جاده‌های خوزستان در انتظار اعتبار

سهام دلفی | اهواز- خبرنگار:


آب و هوای منحصر به فرد خوزستان در فصل‌ زمستان و اوایل بهار و وجود یادمان‌های دفاع مقدس در گوشه و کنار آن سبب شده است که این استان پذیرای گردشگران زیادی باشد. در این میان، وجود گذرگاه‌های مرزی و بنادر بزرگ، تردد خودروهای سنگین و مسافران عتبات عالیات و گردشگران عراقی را در جاده‌های خوزستان در پی داشته، بنابراین ساخت و تعمیر جاده‌ها در این استان دوچندان شده است.

بنا بر آمار رسمی، با توجه به وجود 8 درگاه ورودی و خروجی زمینی و 5200 کیلومتر راه اصلی، فرعی، بزرگراه و آزادراه در خوزستان، به دلیل تردد زیاد، جاده‌های این استان فرسوده شده‌اند. در سال‌های گذشته جاده‌های جدیدی در محورهای مختلف خوزستان ساخته شدند، اما حوادث طبیعی مانند سیل برخی از آنها را تخریب کردند.


خسارت هزار میلیارد تومانی سیل

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، طول راه‌های مسدود شده این استان ۸۵۷ کیلومتر است. همچنین، در سیل امسال به بیش از ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۴۲ درصد راه اصلی و ۵۸ درصد راه فرعی و روستایی، 1۱۰۳ بنای فنی، ۵۰۰ متر‌ مربع ساختمان راهداری و ۳۶ دستگاه ماشین‌آلات در این بخش آسیب وارد شد.

«رضا رضایی» با اشاره به این‌که جاده‌های نزدیک به رودخانه کرخه در 79 نقطه زیر آب رفته‌اند، اظهار می‌کند: برای ترمیم سیل‌بندهای شکسته شده بیش از 57 هزار متر مکعب خاکریزی انجام شد، اما این سیل‌بندها توان مقابله با سیل جدید را ندارند و باید قبل از آغاز پاییز، عملیات ترمیم آنها آغاز شود.

وی ادامه می‌دهد: وقوع سیل اخیر سبب تحمیل خسارت هزار میلیارد تومانی به جاده‌های خوزستان شد، اما متاسفانه تاکنون اعتباری برای ترمیم این جاده‌ها اختصاص نیافته است. رضایی می‌گوید: به علت آب‌گرفتگی جاده‌ها در سیل اخیر، حدود 300 بنای فنی خوزستان در مسیرهایی که بیشتر پل هستند، دچار آسیب شدند.

این مسئول بیان می‌کند: در سیل اخیر کمتر از 10 پل دچار آب‌گرفتگی و خرابی شدند که نسبت به حوادث مشابه گذشته شاهد تلفات کمتری بودیم. با این حال، ترمیم این پل‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. وی با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به خوزستان در اردیبهشت امسال می‌افزاید: براساس تصمیمات اتخاذ شده، قرار شده است اجرای عملیات کمربندی اهواز - با توجه به این‌که ارتباط شهر‌های مهمی همچون آبادان، دشت آزادگان و چذابه را برقرار می‌کند - آغاز شود.


شتاب برای ترمیم جاده‌ها

مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای استان نیز با بیان این‌که اعتبار در نظر گرفته شده برای این اداره کل به منظور جبران خسارت‌ها پاسخگوی ترمیم و بازسازی محورهای خسارت‌دیده از سیل نیست، می‌گوید: ابلاغ اعتبار هنوز انجام نشده و فرصت کار برای ترمیم و تعمیر جاده‌ها در حال از دست رفتن است.

«غلامعباس بهرامی‌نیا» می‌افزاید: در صورتی که مناقصه پروژه‌های بازسازی برنده‌ای داشته باشد، انتخاب پیمانکار، انعقاد قرارداد و شروع کار حداقل به ۲ ماه زمان نیاز دارد. وی به استخراج اطلاعات خسارت سیل در خوزستان طی چند نوبت و ارسال آن به وزارت راه و شهرسازی اشاره و بیان می‌کند: باید توجه داشت که بخشی از خرابی‌های سیل خوزستان در محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه است و باید پیش از شروع مراسم اربعین حسینی اقدامات لازم برای آماده‌سازی این محورها انجام شود.


تصمیم‌گیری استانی

این مسئول ادامه می‌دهد: برای تسریع روند اجرای پروژه‌ها، دولت تامین قیر پروژه‌های جبران خسارت سیل را خارج از سهمیه سالانه سازمان متقبل شود. وی می‌گوید: مبلغ تخصیص داده شده وزاتخانه‌ها در چند بخش اولویت‌بندی شده است. با توجه به این‌که رقم پیش‌بینی شده برای اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاد‌ه‌ای خوزستان کمتر از رقم برآورد خسارت‌هاست، نیاز است تصمیم‌گیری درباره نحوه هزینه‌کرد اعتبار به خود اداره کل واگذار شود تا بر اساس اولویت‌ها اقدامات لازم انجام شود.


مکث

براساس برآوردها، سفرهای اربعین امسال از دهم مهرماه آغاز می‌شود و فرصت 2 ماهه‌ای تا آن زمان برای تعمیر جاده‌های خوزستان وجود دارد. مدیران ارشد دولت در خوزستان معتقدند که به دلیل حذف روادید اربعین، امسال تعداد زائران افزایش می‌یابد و همچنین، تعداد زیادی از زائران ترجیح می‌دهند با خودروهای شخصی به مرزها بیایند.

همین موضوع سبب افزایش حجم ترافیک در جاده‌های استان می‌شود و خرابی مسیرهای منتهی به مرزها احتمال وقوع حادثه را افزایش می‌دهد. استاندار خوزستان تاکید کرده است که اقدامات آماده‌سازی استان برای اربعین باید تا پیش از دهم شهریور به پایان برسد، اما عدم تخصیص اعتبار به منظور جبران خسارت سیل به جاده‌های استان سبب ایجاد نگرانی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید