• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70406
+
-

روز نفس‌گیر «آسمان»

مهار آتش‌سوزی هتل آسمان 14 ساعت و نیم زمان برده است

گزارش
روز نفس‌گیر «آسمان»

هتل پرماجرای آسمان شیراز این بار با آتش در صدر خبرهای استان فارس قرار گرفت. این هتل که مدت‌ها است ساخت و تکمیل آن محل تنش و بحث میان شهرداری و جامعه هتل‌داران است، حوالی ساعت ۱۱ شنبه ۱۲ مرداد دچار حریق شد که با تلاش نیروهای آتش‌نشانی و تخلیه به‌موقع طبقات، تلفات جانی نداشت. 

گفته می‌شود محل انباشت بیش از ۲ هزار تشک در طبقه منفی ۲ هتل آسمان شیراز دچار حریق شد که بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، به دلیل اشتباه و انبار کردن بیش از ۲ هزار تشک فنری در طبقه منفی ۲ در کنار مواد قابل‌اشتعال مانند گازوئیل، تینر و کپسول گاز این حادثه ایجاد شده است.

به گزارش همشهری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز درباره مهار این آتش‌سوزی گفت: آتش‌نشانان موفق شدند آتش‌سوزی هتل آسمان شیراز را بعد از ۱۴ ساعت و نیم مهار کنند. 

«محمدهادی قانع» افزود: فرونشاندن آتش هتل آسمان به طور‌کامل انجام شده، اما باز به دلیل این‌که مجددا آتش‌سوزی ایجاد نشود ماموران آتش‌نشانی تا ساعات آینده در این محل حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: از بامداد یک‌شنبه ایمن‌سازی این محل در دستور کار ماموران آتش‌نشانی است تا بتوان وضعیت پایداری و ایمنی سازه هتل آسمان را بررسی کرد.


تخلیه هتل‌ها و منازل مجاور 

۶ هتل و تمامی منازل مسکونی اطراف هتل آسمان شیراز که دچار حریق شده بودند تخلیه و مسافران و ساکنان این منطقه در سایر هتل‌های شیراز اسکان داده شدند. «مصیب امیری» مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: تمامی هتل‌های اطراف هتل آسمان تخلیه شدند و مسافران در سایر هتل‌های شیراز اسکان داده شدند.

رئیس جامعه هتل‌داران استان فارس نیز در این باره گفت: تمام هتل‌های اطراف هتل آسمان و همچنین تمام منازل این محدوده تا شعاع ۱۰۰تا ۱۵۰ متری تخلیه شده‌اند و مسافران و ساکنان آنها در سایر هتل‌های شیراز اسکان یافته‌اند. «سید حسن سیادتان» در پاسخ به سوالی در‌خصوص آمار مسافران و ساکنانی که از این محل منتقل شده‌اند گفت: آمار دقیق فعلا مشخص نشده است، اما به محض دریافت آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

او اضافه کرد: بر اساس جلسه شورای تامین استان، وظیفه تامین امنیت هتل‌ها و منازل مسکونی تخلیه‌شده به نیروی انتظامی واگذار شده است.


کمبود اتاق نداریم

رئیس جامعه هتل‌داران استان افزود: این رخداد مشکلی در خصوص رزرو هتل‌های شیراز ایجاد نکرده و تمامی گردشگران داخلی و خارجی بدون دغدغه خاطر در مورد تامین واحد اقامتی به این شهر تاریخی سفر کنند و اطمینان داشته باشند که جامعه هتل‌داران این استان آماده پذیرایی از آنها است.


هتل آسمان وارد چرخه هتل‌داری شیراز نشده است

وی از صدور بیانیه‌ای در روزهای آینده از‌سوی جامعه هتل‌داران فارس در خصوص رخداد هتل آسمان خبر داد و گفت: ضروری است که گردشگران داخلی و خارجی شیراز و استان فارس بدانند که هتل آسمان بخشی از سیستم هتل‌داری شیراز و واحدهای در حال خدمات‌رسانی این کلان‌شهر نبوده است. سیادتان افزود: هتل آسمان در حال ساخت و نیمه‌ساز است که بر اثر هر دلیلی دچار حریق شده و هیچ مسافر و گردشگری در آن اسکان نداشته است و نباید این ضایعه به پای جامعه هتل‌داران این استان نوشته شود.


ورود دستگاه قضایی به پرونده آتش‌سوزی 

«دستورهای قضایی لازم برای پیگیری حادثه آتش‌سوزی هتل آسمان شیراز صادر شده است.» ‌این سخن رئیس کل دادگستری فارس است که از ورود دستگاه قضایی به این موضوع گفت. حجت‌الاسلام «سید کاظم موسوی» رئیس کل دادگستری فارس، در این باره گفت: اولویت مجموعه قضایی در این حادثه همکاری با نهادهای ذی‌ربط برای مدیریت بحران است.

 وی با بیان این‌که از ساعات اولیه بروز حادثه معاونان دادستان شیراز برای انجام مسئولیت‌های قضایی در محل حادثه حضور داشته‌اند گفت: با هماهنگی مقام قضایی دستورهایی برای تخلیه منازل و هتل‌های مجاور و انتقال گردشگران به نقاط امن صادر شده است و نیروهای انتظامی امنیت اماکن تخلیه‌شده را بر عهده گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: پس از سپری شدن ساعات بحرانی و با تشکیل پرونده قضایی و پیگیری‌های کارشناسی، ابعاد حادثه آتش‌سوزی این هتل بررسی خواهد شد. 



بتون ستون‌ها مانع ریزش هتل آسمان در ساعات اولیه شد

قائم‌مقام شهردار شیراز گفت: اگر دور ستون‌های این سازه بتون نبود در 3 - 4 ساعت اولیه آتش‌سوزی این ساختمان تخریب می‌شد. 

«آرش فرج‌زاده» با اشاره به زمان آتش‌سوزی یادآور شد: هتل آسمان در ساعت ۱۱ ظهر دچار حریق شد و بالغ بر ۳۰ کارگر با رعایت نکات ایمنی همگی به سلامت در این حادثه خارج شدند. وی در خصوص نحوه آتش گرفتن هتل آسمان اظهار کرد: در طبقه فوقانی هتل وسیله‌های قابل‌احتراقی مانند تشک، پتو و چوب که برای آینده این هتل بوده، وجود داشته است.

 در این هتل حدود 2 هزار پتو و تشک بوده که همگی آن در آتش سوخته‌اند. قائم‌مقام شهرداری شیراز با اشاره به ساختمان هتل آسمان تاکید کرد: سازه این ساختمان اسکلت فلزی است و دور ستون‌های این سازه عظیم با بتون پوشانده شده که مانع تخریب سازه شد. فرجی اضافه کرد: اگر دور ستون‌ها بتون نبود در ساعت اولیه این آتش‌سوزی این ساختمان تخریب می‌شد. 

وی تصریح کرد: بعد از تمام شدن کامل حریق، تیم‌های فنی ساختمان تحقیقات خود را شروع می‌کنند که البته باید دید این ساختمان نیاز به تخریب یا بازسازی دارد. هتل آسمان شیراز حوالی ساعت ۱۱ شنبه ۱۲ مرداد ۹۸ دچار حریق شد و با طولانی شدن روند اطفای آتش‌سوزی بیم ناپایداری و سقوط این سازه هجده‌طبقه می‌رفت که بر اساس تصمیم شورای مدیریت بحران استانداری فارس برای پیشگیری از هر گونه رخدادی دستور تخلیه همه منازل و هتل‌های اطراف هتل آسمان صادر و این کار انجام شد. 

به گفته برخی کارشناسان، بعد از اطفای حریق نیز احتمال سقوط این سازه به دلیل آسیب دیدن و سست شدن بر اثر ۱۴ ساعت آتش‌سوزی بی‌وقفه در طبقات زیرین این محل وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید