• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70404
+
-

برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار در 6 نقطه

در این نمایشگاه‌ها اولیای دانش‌آموزان می‌توانند نوشت‌افزار فرزندان خود را بدون واسطه و با کیفیت کالای اصلی ایرانی خریداری کنند

بازار
برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار در 6 نقطه

فصل تابستان که به مرداد می‌رسد، بازار خرید نوشت‌افزار و آماده‌سازی کیف و کفش دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید کم‌کم گرم می‌شود و در این میان آنچه به عنوان وظیفه باید مورد توجه قرار دهیم خرید محصولات داخلی  است.  به گزارش ایرنا، با این وجود دانش‌آموز ایرانی با افتخار نوشت‌افزار ایرانی را برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ انتخاب می‌کند، چراکه با این حرکت فرهنگی نشان می‌دهد تمایل به رونق تولید داخلی دارد تا کارگری از کار بیکار نشود. برای پیشگیری از انتخاب نوشت‌افزار‌های خارجی باید فرهنگ استفاده از نوشت‌افزارهای ایرانی را در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها تقویت کنیم تا دانش‌آموزان با اشتیاق کالای ایرانی را انتخاب کنند. 


برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی

 معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: هرساله نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در این استان با رویکرد حمایت از کالای ایرانی برگزار می‌شود. «مراد مالمیر» اظهار کرد: نمایشگاه لوازم‌التحریر اسلامی- ایرانی، با همکاری اتحادیه تعاونی‌های مصرف فرهنگیان، انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور، مجمع نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی ایران‌نوشت، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و سازمان دانش‌آموزی برپا می‌شود.  وی تصریح کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان البرز پیرو شعار سال و با رویکرد حمایت از کالای ایرانی و حمایت از تولید، اقدام به برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی در ۶ نقطه از استان می‌کنند.  مالمیر اضافه کرد: این نمایشگاه با هماهنگی و همکاری نواحی و مناطق استان به‌زودی گشایش می‌یابد تا اولیای دانش‌آموزان نوشت‌افزار فرزندان خود را بدون واسطه و با کیفیت کالای اصلی ایرانی خریداری کنند.  وی ادامه داد: نشست هماهنگی بین معاونان توسعه مدیریت مناطق و همکاران راهور استان و سپاه پاسداران استان برگزار شد و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری باشکوه این رویداد انجام پذیرفت. 

مالمیر هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ خرید کالای ایرانی و استفاده دانش‌آموزان از لوازم‌التحریر‌های ایرانی- اسلامی ذکر کرد. 
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز بیان کرد: در بخش لوازم‌التحریر نیاز به اقدامات پژوهشی و کارشناسی‌شده داریم تا نوشت‌افزار‌های ایرانی جذاب و مورد علاقه دانش‌آموزان تولید و در بازار توزیع شود. 
وی ادامه داد: عرضه کالای باکیفیت متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و همچنین با تخفیف مناسب ازجمله شاخص‌های برپایی این نمایشگاه‌ها در استان البرز است. 
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز افزود: نوشت‌افزارهای ایرانی نیز باید جذاب، متنوع و باکیفیت باشند تا دانش‌آموزان بتوانند لوازم مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه کنند. 


کارگروه حمایت از کالای ایرانی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز بیان کرد: در وزارت آموزش و پرورش 2 کارگروه برای حمایت از کالای ایرانی و به‌ویژه نوشت‌افزار ایرانی فعال شده است. 
«علی کاظمی» خاطرنشان کرد: کارگروه حوزه معاونت پرورشی با عنوان فرهنگ‌سازی و گفتمان حمایت از خرید کالای ایرانی تشکیل  شده است. 
وی گفت: معاونت پرورشی مسئولیت مسائل تربیتی، آموزشی و کتاب‌ها حتی فعالیت اردویی دانش‌آموزان در تابستان را به عهده گرفته است تا بیشتر به سمت نمادهای ایرانی- اسلامی حرکت کنیم و در نوشتار نیز دانش‌آموزان را به این سمت سوق دهیم. 
کاظمی تصریح کرد: طرح ترویج، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این معاونت در حال اجراست و از تولیدکنندگانی که صاحب برند هستند دعوت شده تا در آموزش و پرورش در قالب تبلیغات محیطی فعالیت داشته باشند.  وی اضافه کرد: در این برنامه‌ها آشنایی دانش‌آموزان با تولیدات داخلی اجرایی شده است.  معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با فرهنگ‌سازی درست در آموزش و پرورش می‌توان بچه‌ها و خانواده‌ها را به سمت استفاده از محصولات مناسب سوق داد. 


ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی

رئیس کانون بسیج فرهنگیان البرز می‌گوید: نوشت‌افزارهای اسلامی- ایرانی که در سال‌های اخیر اندک‌اندک جای خود را در بازار محصولات فرهنگی و لوازم تحریر باز کرده، برای تسلط و تکیه بر جایگاه واقعی خود نیازمند حمایت‌های جدی‌تر است. 
«مجتبی آمرکاشی» اظهار کرد: باید از همه ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی که تولید نوشت‌افزار یکی از این اقدامات است، استفاده کرد.  رئیس کانون بسیج فرهنگیان البرز یادآور شد: در سال‌های اخیر اهتمام جدی برای تولید این نوشت‌افزارها آغاز شده است و هر ساله در روزهای منتهی به آغاز سال تحصیلی نمایشگاه‌هایی در این خصوص برگزار می‌شود که باید برای ترویج فرهنگ استفاده از نوشت‌افزارهای ایرانی در جامعه توسعه یابد. 
آمرکاشی تصریح کرد: نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی به ترویج فرهنگ دینی و ایرانی می‌پردازند و به‌جای عرضه لوازم‌التحریری با نقش و نمای بتمن و بن‌تن یا عروسک‌های باربی، نوشت‌افزارهایی با نقش و تصاویر شخصیت‌های کارتونی داخلی مثل کلاه قرمزی، دارا و سارا و یا عکس‌هایی از شهدای هسته‌ای، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و یا چهره‌های برجسته فرهنگی، ادبی و اجتماعی ایرانی تولید و عرضه می‌شود. 
رئیس کانون بسیج فرهنگیان البرز ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی می‌تواند شخصیت‌های تخیلی و ساختگی غربی را که هیچ واقعیتی با دنیای واقعی و فرهنگ ما ندارند، از دایره انتخاب دانش‌آموزان حذف کند. 
وی عنوان کرد: نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی را باید در آستانه سال تحصیلی در نمایشگاه‌ها عرضه کنیم تا دانش‌آموزان و والدین با انواع کالاهای ایرانی از جمله کیف، کوله، جامدادی، مداد و دفترهایی که طرح شخصیت‌ها و آثار روی آن هماهنگ با فرهنگ ما نقش بسته است آشنایی پیدا کنند و آن را با افتخار انتخاب کنند. 
 

 انتخاب نوشت‌افزار ایرانی با نگاه ملی

رئیس انجمن اسلامی معلمان استان البرز هم گفت: صنعت نوشت‌افزار از حیث فرهنگی بسیار بر کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است. 
«منوچهر اتابکی» تصریح کرد: بسیاری از مؤلفه‌های فرهنگی از طریق نوشت‌افزار به جامعه کودکان و نوجوانان وارد و گاهی تحمیل می‌شود که تاکنون توجه لازم به این موضوع مهم از نظر اقتصادی و تاثیر عمیق فرهنگی آن در جامعه نشده است. 
وی اضافه کرد: در چند سال اخیر توجه جدی‌تری به این صنعت شده و با روش‌های بدیع و ابتکاری سعی شده است بازار فرهنگی به نوعی از دست محصولات غربی خارج و به دست تولیدکنندگان ایرانی سپرده شود. 
اتابکی ادامه داد: یکی از کالاهای فرهنگی که مردم با آن سر و کار دارند، نوشت‌افزار است که همه‌ساله و در آستانه آغاز سال تحصیلی، بیشتر مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد. 
وی یادآور شد: در چند سال اخیر تولیدکنندگان داخلی نوشت‌افزار پابه‌پای تولیدکنندگان خارجی حرکت کرده‌اند، به نحوی که امروز موفق شدند بخشی از بازار نوشت‌افزار را به دست آورند. 

اتابکی با اشاره به این‌که نمادهای متعددی در محصولات تولید خارج از کشور که همخوانی با فرهنگ ایرانی- اسلامی ندارند، در حال گسترش هستند، افزود: ده‌ها شخصیت انیمیشن خارجی از سوی کمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی دنیا در فضای مجازی و رسانه‌ها معرفی، بزرگنمایی و تبلیغ می‌شوند. 
رئیس انجمن اسلامی معلمان استان البرز بیان داشت: برخی افراد هنگام خرید به موضوع خرید کالای ایرانی متناسب با فرهنگ اسلامی کمتر توجه می‌کنند و بیشتر ترجیح می‌دهند که مطابق با مد روز خرید کنند اما ضرورت دارد به کالای ایرانی بیندیشند و با انتخاب آن به رونق اقتصاد کشور کمک کنند. 
اتابکی اظهار داشت: با توجه به این‌که اقدامات فرهنگی مسئولان در خصوص طرح‌ها و نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی شایسته است، اما باز هم جای خالی کیفیت و تنوع در آنها احساس می‌شود. 
وی گفت: برای این‌که محصولات داخلی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشند، باید کارها دیده شود و تبلیغات در این زمینه گسترش پیدا کند، زیرا کودکان و نوجوانان هر آنچه را در تلویزیون و رسانه‌های مختلف می‌بینند به سمت آن جذب می‌شوند و آن را انتخاب می‌کنند. 
وی تاکید کرد: اگر رنگ‌آمیزی و طرح‌های ایرانی خوب و جذاب باشد، تا زمانی که تبلیغات درستی از محصولات تولیدکنندگان داخلی نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود، لذا باید با فرهنگ‌سازی در راه حمایت و انتخاب نوشت‌افزار داخلی حرکت کنیم. 


نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز خرید نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی در جامعه را مستلزم فرهنگ‌سازی دانست و افزود: در این زمینه نیاز به مشارکت و همراهی رسانه‌های خبری دیداری، نوشتاری، شنیداری و حتی فضای مجازی داریم. 
«سالار قاسمی» بیان داشت: یکی از نیازهای دانش‌آموزان برای حضور در کلاس‌های درس، نوشت‌افزار است که باید با نگاه ملی انتخاب شود. 
وی اظهار کرد: با توجه به این‌که کشورهای غربی با خلق شخصیت‌های کارتونی جذاب به دنبال ترویج فرهنگ خود در سایر کشورها به‌ویژه ایران هستند، لذا در زمان باقیمانده تا سال تحصیلی جدید ضرورت دارد اقدامات مناسب برای هدایت مردم برای خرید نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی صورت گیرد.  مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز تصریح کرد: سال تحصیلی جدید نزدیک است و والدین و دانش‌آموزان اقدام به تهیه لوازم مورد نیاز برای رفتن به مدرسه می‌کنند، به همین دلیل توجه به انتخاب نوشت‌افزار ایرانی ضروری به نظر می‌رسد. قاسمی عنوان کرد: والدین با این اقدام در واقع فرزندان و به‌ویژه کودکان خود را از هجوم فرهنگ نامتناسب غرب مصون می‌دارند. 

وی ادامه داد: اگر امروز با وجود مشکلات در عرصه بین‌المللی به سمت افزایش کیفیت کالاها نرویم، به‌یقین آثار نامطلوب و شدیدی را تجربه می‌کنیم، پس ضرورت دارد از این فضا خارج شویم. 
قاسمی با ابراز امیدواری از چشم‌انداز مناسب نوشت‌افزار ایرانی در سال‌های آینده، افزود: امیدواریم فضاهای رقابتی در کشور توسعه یابد.  مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: چند سالی است که نوشت‌افزار باکیفیت داخلی و قابل رقابت با مشابه خارجی در کشور تولید می‌شود که برای کمک به رونق اقتصادی و توسعه فرصت‌های شغلی نیاز به حمایت مسئولان و نهادهای آموزشی دارد تا فرهنگ خرید کالای ایرانی بیش از پیش در جامعه نهادینه شود.  وی برپایی نمایشگاه‌های سراسری در استان‌های مختلف و استفاده از اسطوره‌ها و شخصیت‌های تاریخی و مشهور در تولید و خلق نوشت‌افزار داخلی را از راه‌های نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده و خرید نوشت‌افزار ایرانی برشمرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید