• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70402
+
-

سرمایه‌گذاری 1600 میلیارد تومانی در پروژه‌های آبی مرزی اردبیل

آب
سرمایه‌گذاری 1600 میلیارد تومانی در پروژه‌های آبی مرزی اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از اجرای 5 پروژه مرزی در استان اردبیل در حوزه آب با سرمایه‌گذاری بیش از 1600 میلیارد تومان خبر داد. «اصغر سلیمان‌زاده» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بعد از انتخاب سرمایه‌گذار داخلی، عملیات احداث شبکه سد گیوی با سرمایه‌گذاری 220 میلیارد تومان آغاز خواهد شد که ما منتظر انتخاب سرمایه‌گذار به دنبال انتشار فراخوان هستیم تا عملیات اجرایی را در سد گیوی آغاز کنیم. 

وی با بیان این‌که در پایاب سد سبلان 6 هزار هکتار زمین به کشت محصولات آبی خواهد یافت، افزود: در حال حاضر 2 هزار هکتار از اراضی مشگین‌شهر از آب این سد استفاده می‌کنند که قسمتی از آن از طریق نهرهای سنتی به مزارع آب می‌رساند و قسمتی نیز به شکل شبکه مدرن اجرایی و عملیاتی شده است.

این مسئول با اشاره به این‌که 16 کیلومتر کانال در فاز اول تکمیل شده و ایجاد شبکه‌های اصلی و فرعی نیز در حال انجام است، گفت: ما سال آینده شاهد تکمیل و بهره‌برداری شبکه اصلی پایاب سد سبلان خواهیم بود. سلیمان‌زاده در مورد نواحی 3 و 4 پایاب سد خداآفرین بیان کرد: ما برای اجرای پروژه در این 2 ناحیه به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در صورت تامین آن از محل صندوق توسعه ملی قادر به اجرای پروژه خواهیم بود. 

وی به آخرین وضعیت آب پشت سدها اشاره کرد و ادامه داد: امسال نسبت به سایر استان‌ها بارش ما کمتر بوده، اما با ارقام بارش در درازمدت برابری می‌کنیم به طوری که ما در تامین آب شرب به‌ویژه در مرکز استان مشکلی نداریم، اما در تامین آب بخش کشاورزی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در صورت صرفه‌جویی مردم تا پایان تابستان و فصل زراعی جاری مشکلی نخواهیم داشت. باید همچون طلا مراقب آب باشیم و از آن بهینه استفاده کنیم. وی در مورد پروژه‌های آبی بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز اظهار کرد: در این 3 شهرستان نیز به صورت یکپارچه تامین آب از رودخانه ارس تعریف شده به طوری که از 144 کیلومتر کانال آب‌رسانی از سد خداآفرین، 52 کیلومتر در محدوده آذربایجان شرقی و 92 کیلومتر در محدوده استان اردبیل است. 92 کیلومتر عملیات خاکریزی و خاکبرداری و 90 کیلومتر لاینینگ کانال انجام شده و در 4 ناحیه عمرانی پروژه‌های آبی و خاکی در حال اجراست که ناحیه اول 5 هزار هکتار و ناحیه دوم نیز 10 هزار و 500 هکتار است.

سلیمان‌زاده افزود: با اجرای کامل این پروژه‌های آبی - خاکی در 3 شهرستان شمالی استان تحول عظیم در بخش معیشت، اشتغال و تولید محصولات کشاورزی رقم خواهد خورد که منفعت آن رفاه و افزایش توان اقتصادی مردم خواهد بود. وی در مورد انتقال آب گورگور به اردبیل گفت: قرار است 50 لیتر بر ثانیه آب از چشمه گورگور به شهر اردبیل منتقل شود تا با قرار دادن شیر برداشت در 40 نقطه شهر، عملیات فروش آب با قیمت تعیین شده انجام شود. در این زمینه به دنبال سرمایه‌گذار هستیم که سازمان همیاری شهرداری‌ها برای این امر اعلام آمادگی کرده است. قطعا این آب باکیفیت خواهد بود و حقابه روستاییان منطقه نیز حفظ خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید