• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70391
+
-

غافلگیری سلماس در سیلاب تابستانی

بارش شدید تگرگ و جاری شدن سیلاب موجب خسارت به 9 روستای صدقیان، سرای ملک،  پاجیک، وردان، ریک آباد، چهارستون، گوبه، مغانجوق و دیرعلی شهرستان سلماس و بخشی از اراضی کشاورزی خوی شد

تیتر یک
غافلگیری سلماس در سیلاب تابستانی

به دنبال بارش شدید باران و تگرگ، 9 روستای شهرستان سلماس به علت طغیان رودخانه دیرعلی و جاری شدن سیلاب دچار خسارت شدند. به گزارش همشهری، بارش شدید باران در شهرستان سلماس از عصر روز شنبه در همان دقایق ابتدایی موجب راه افتادن سیلاب شدید در ۵ روستای شهرستان سلماس شد و خسارات مالی زیادی در این مناطق بر جای گذاشت. با تداوم بارش، 4 روستای دیگر این شهرستان هم درگیر سیلاب شدند. 


جزئیات حادثه 

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی درباره جزئیات این سیل اظهار کرد: عصر شنبه بر اثر بارش شدید باران و تگرگ در مناطق مرزی سلماس، سیل در 9 روستای صدقیان، سرای ملک، پاجیک، وردان، ریک‌آباد، چهارستون، گوبه، مغانجوق و دیرعلی این شهرستان جاری شد. بلافاصله پس از اطلاع ماموران در خصوص وقوع سیل، سازمان‌های امدادی عضو شورای مدیریت بحران در حوزه‌های تخصصی خود وارد عمل شدند.

«امیرعباس جعفری» با بیان این‌که بر اثر وقوع این حادثه در همان ساعات اولیه 2 نفر مصدوم و برای مداوا به بیمارستان اعزام شدند، افزود: ۲۰ منزل در روستای دیرعلی سلماس هم به دلیل آبگرفتگی خسارت دیدند. وی درباره مسدود شدن جاده سلماس به تسوج گفت: پس از وقوع سیل، یکی از باندهای این جاده برای هدایت آب به سمت مناسب مسدود شد، اما اکنون با تلاش نیروهای امدادی این مسیر بازگشایی شده است. 

این مسئول با اشاره به حضور تمام نیروهای امدادی در این منطقه بیان کرد: هم‌اکنون امداد‌رسانی با سرعت قابل توجه در منطقه در حال انجام است. نیروهای جمعیت هلال احمر هم به همراه اقلام و چادرهای امدادی به صورت شبانه عازم روستاهای سیل‌زده شدند و تلاش شبانه‌روزی نیروهای اداره برق و راهداری برای رفع مشکل قطعی برق و انسداد راه‌های ارتباطی روستاهای سیل‌زده همچنان ادامه دارد.

«رضا مسافر» معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی هم با بیان این‌که 7 تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان در منطقه سیل‌زده سلماس مشغول امدادرسانی هستند، گفت: ۲ نفر بر اثر جاری شدن سیل در روستای دیرعلی مصدوم شدند که از سوی نجاتگران ما به بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) سلماس منتقل شدند. 


سیلاب مهار شد 

فرماندار سلماس هم با اشاره به اتصال برق و راه ارتباطی 3 روستای خسارت‌دیده از سیلاب در همان ساعات اولیه اظهار کرد: اکیپ‌های راهداری و تیم‌های اداره برق، جمعیت هلال احمر و بسیج و همچنین نیروهای خدماتی و آتش‌نشانی شهرداری سلماس به همراه تمامی ماشین‌آلات خود در روستاهای سیل‌زده حضور دارند و در حال امدادرسانی و برآورد خسارات وارد شده به این روستاها هستند.

‌»مرتضی اصغری» افزود: طغیان رودخانه دیرعلی در مسیر پایین‌دستی خود به سمت روستای صدقیان موجب ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه محور سلماس - تسوج شده بود که با همت و تلاش نیروهای امدادی و خدماتی، نیروهای پلیس راهور، آتش‌نشانی و نیروهای زحمتکش خدمات شهرداری سلماس تردد خودروها در این محور در حال بازگشت به حالت عادی است.

وی با اشاره به آمار مصدومین این حادثه گفت: این حادثه ناگهانی موجب مصدوم شدن 5 نفر شد که 3 نفر به حالت سرپایی مداوا شدند و 2 نفر نیز در حال مداوا هستند. اصغری اظهار کرد: این سیل موجب وارد آمدن خسارت به زمین‌های کشاورزی و دام‌ها و احشام روستاییان شده است. در حال برآورد میزان دقیق خسارات وارد شده هستیم که به طور دقیق به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

فرماندار سلماس با بیان این‌که نیم ساعت بارش شدید باران و جاری شدن سیل به میزان 50 متر مکعب بر ثانیه سبب این حادثه شد، تاکید کرد: سیل مدیریت شده است و هم‌اکنون مشکل خاصی وجود ندارد. به صورت شبانه 9 وانت شامل مواد غذایی، اقلام امدادی، چادر و آب به روستای دیرعلی که مرکز بارندگی بود، ارسال شد. در سایر روستاها نیز که مشکل آبگرفتگی منازل پیش آمده است، نیروهای امدادی با دستگاه‌های سنگین برای تخلیه آب تلاش می‌کنند.


خسارت سیل به اراضی کشاورزی خوی 

سیلاب در سلماس به اراضی کشاورزی خوی هم خساراتی وارد کرد. بخشدار قطور از خسارت سیل به اراضی کشاورزی ۴ روستای بخش قطور این شهرستان خبر داد و گفت: بارش شدید باران و جاری شدن سیل در بخش قطور خوی به اراضی کشاورزی روستا‌های زری، چالیان، علی سورمه و وراویان خسارت وارد کرد. «جواد شکورلوی» افزود: سیل به بخشی از زیرساخت‌ها و ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این روستا‌ها خسارت وارد کرد، اما با تلاش مردم و گروه‌ها و ماشین‌آلات امدادی از ورود سیلاب به این روستا‌ها جلوگیری شد.


کاهش 5 درجه‌ای دمای هوای آذربایجان‌ غربی 

رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی با بیان این‌که دمای هوای این استان 3 تا 5 درجه کاهش یافته است، اظهار کرد: روند کاهشی دمای هوای آذربایجان ‌غربی از روز شنبه شروع شده است و به طور میانگین بین 3 تا 5 درجه سانتیگراد کاهش خواهد داشت.«مهدی صابری» ادامه داد: با شمالی شدن جریان‌های جوی در منطقه، روند خنک شدن هوای آذربایجان غربی آغاز شده است و انتظار داریم میانگین دما در این استان تا 5 درجه کاهش یابد.صابری افزود: این روند کاهشی دما تا سه‌شنبه ادامه دارد و به تدریج شاهد افزایش دوباره دمای هوا در منطقه خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید