• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70383
+
-

سم‌پاشی 8 هزار دام در ایرانشهر علیه بیماری تب کنگو

رئیس شبکه دامپزشکی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 8 هزار دام سبک و سنگین علیه بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان سم‌پاشی شدند. 

 «فرامرز هاشمزهی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: با توجه به فصل گرما و ازدیاد جمعیت حشرات و احتمال وقوع بیماری‌هایی همچون تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، دامداران علاوه بر سم‌پاشی مسائل ایمنی را رعایت کنند. 

وی افزود: تب خون‌‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دام‌های آلوده، لاشه‌های ذبح‌شده و له کردن کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود و می‌تواند باعث بیماری شود. 

رئیس شبکه دام‌پزشکی ایرانشهر گفت: دام‌های اهلی گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ بیشتر در معرض ابتلای به این بیماری هستند و تشخیص این بیماری در دام‌های زنده و بازرسی‌های بعد از کشتار بسیار دشوار است.  

وی با توجه به حساسیت ویروس نسبت به PH اسیدی تأکید کرد: مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری مبارزه با انگل‌های خارجی (کنه‌ها) از طریق سم‌پاشی، آموزش دامداران در معرض خطر، استفاده از پوشش‌های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد کردن لاشه به مدت ۲۴ ساعت در یخچال، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحدهای مجاز و دارای مهر تأیید دام‌پزشکی است. 

هاشمزهی بیان کرد: بیش از ۲۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در ایرانشهر نگهداری می‌شود که انتظار می‌رود دامداران نسبت به سم‌پاشی دام‌های خود هر ماه یک بار در تابستان اقدام کنند. 

وی تابستان را فصل شیوع انواع بیماری از جمله تب کریمه کنگو ذکر کرد و گفت: مردم نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید