• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70382
+
-

سیستان و بلوچستان رتبه سوم کودک‌همسری در کشور

مدیر کل بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این استان رتبه سوم کودک‌همسری را در کشور به خود اختصاص داده که این موضوع کمی نگران‌کننده است. 

 «فاطمه فاضلی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: بنا بر برخی دلایل مانند فقر فرهنگی، مالی و معیشتی در استان شمار ازدواج‌های ثبت‌نشده در این منطقه بسیار بالاست. هرچند از سال ۸۵ تاکنون شمار این گونه ازدواج‌ها کاهش یافته، همچنان یک چالش جدی است که خود موجب پدیدآمدن دیگر مشکلات می‌شود. 

وی افزود: تا قبل از سال ۸۵ آمار ازدواج‌های ثبت‌نشده ۵۰ درصد بود که هم‌اینک به ۳۰ درصد رسیده و بیشتر در حاشیه شهرها و روستاها وجود دارد. 
فاضلی ادامه داد: عدم ثبت قانونی ازدواج موجب افزایش شمار زنان سرپرست خانوار می‌شود که این رقم اکنون به ۸۹ هزار نفر رسیده است. 

وی گفت: نهاد و جایگاه خانواده در میان مردم سیستان و بلوچستان بسیار مقدس و ارزشمند است. زنان نقش ویژه‌ای در حفظ و استواری این جایگاه دارند. براساس آمارها میزان طلاق در این استان بسیار کمتر از استان‌های دیگر است. 


تشویق جوانان به ازدواج آسان

فاضلی گفت: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان همواره در تلاش بوده تا با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و با هماهنگی دستگاه‌های متولی در راستای تقویت نهاد خانواده و تشویق جوانان به ازدواج آسان عمل کند. 

فاضلی ارائه خدمات حقوقی رایگان برای رفع مشکلات خانوادگی توسط وکلای شورای حقوقی‌اجتماعی زنان سیستان و بلوچستان که توسط این دفتر راه‌اندازی شد، ایجاد فرصت کارآفرینی، اشتغال‌زایی و تسهیل در اعطای وام‌های اشتغال‌زایی برای از میان بردن فقر در میان خانواده‌ها، کمک در فراهم ساختن جهیزیه برای دختران از طریق رایزنی با خیران، راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی برای دختران، برگزاری حلقه‌های گفت‌وگوی میان‌نسلی و همایش‌ها با حضور کارشناسان با موضوع ازدواج را از اقدامات انجام‌شده توسط دفتر امور بانوان و خانواده استانداری این استان عنوان کرد. 


کمک به زنان روستایی

فاضلی گفت: همچنین در راستای تقویت نهاد خانواده و حمایت از زنان نیز اقدامات متعدد در روستاها انجام شده است، زیرا روستاها با مشکلات متعددی نظیر بی‌سوادی و عدم خدمات‌رسانی مطلوب روبه‌رو هستند. 

مدیر کل بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوزه احیای نهضت سوادآموزی برای زنان، با آموزش و پروش و معاونت نهضت سوادآموزی رایزنی‌هایی صورت گرفته و تلاش شده از نیروهای بومی در این زمینه استفاده شود. 

وی افزود: مشکلات دیگری از قبیل نبود خدمات و امکانات آب‌رسانی در برخی روستاها وجود داشت که طی رایزنی دفتر بانوان با دستگاه‌های متولی در سیستان و بلوچستان برای چند روستا مانند روشن‌آباد که شمار زنان سرپرست خانوار آن 100‌‌درصد است، تانکرهای آب‌رسانی مهیا و جانمایی شد. 

وی گفت: در حوزه بهداشت زنان نیز به طور کامل روستاها در حال بررسی است تا در صورت نبود خانه بهداشت هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود؛ همچنین داروخانه‌های سیار و خدمات پزشکی رایگان در اختیار زنان قرار می‌دهیم، زیرا این امر برای نهاد خانواده موضوع بسیار مهمی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید