• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70380
+
-

محله‌های فرسوده بندرعباس نونوار می‌شود

امسال قرار است نوسازی 3 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر بندرعباس آغاز شودشهری

عمران
محله‌های فرسوده بندرعباس نونوار می‌شود

بافت‌های فرسوده و تهدیدهای پیرامون آن یکی از معضلات جدی و بالقوه شهری است. طرح بازآفرینی شهری در این رابطه گامی بلند برای نوسازی و رفع معضلات بافت‌های فرسوده است.

 به گزارش ایرنا،‌ اجرای طرح بازآفرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونتگاه‌های نامناسب و ناکارآمد با بافت‌های ضعیف و مشکل‌دار و فرسوده شهری زندگی می‌کنند و در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبه‌رو هستند. 


اجرای طرح بازآفرینی شهری 

استان هرمزگان دارای 2۳۹۱ هکتار بافت فرسوده شهری است که شهر بندرعباس بیشترین سهم را دارد. سکونتگاه‌های غیررسمی در این کلان‌شهر ۴۳ درصد است. 

از دهه‌های پیش به واسطه فقر و بیکاری، نبود امکانات اولیه همچون آب و برق، راه، مهاجرت‌های به گزارش ایرنا، بی‌رویه‌ای از روستاهای دور و نزدیک به بندرعباس، مرکز استان، صورت گرفته و منجر به ساخت بناهای بی‌ضابطه و سست در حاشیه شهر شده است. 

در این سال‌ها محله‌های مختلفی چون محله چاهستانی‌ها، آیت‌الله غفاری (شهناز قدیم)، شهرک توحید (شغو)، چهچکور، کمربندی، دوهزار، اسلام‌آباد، حسین‌آباد و طلابند در بندرعباس شکل گرفت که هم‌اکنون به عنوان مناطق حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده شناخته می‌شوند. 

ساکنان این محله‌ها از داشتن زیرساخت‌های اولیه از جمله خیابان و کوچه‌های مناسب محروم هستند و تا اصلاحات هندسی و جانمایی انجام نشود، ایجاد امکانات شهری مانند فضای سبز، فضای آموزشی، ورزشی و فرهنگی امکان‌پذیر نیست. 

اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان با هدف نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده از سال ۹۶ بنا به دستور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از شهر بندرعباس و محله چاهستانی‌ها آغاز شده است. 

این طرح هم‌اکنون در شهرهای دیگر هرمزگان از جمله میناب، جاسک، رودان، حاجی‌آباد، بندرلنگه، کنگ، بستک و بندرخمیر نیز در دست اجراست. 


ورود توسعه‌گرها

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امسال قرار است عملیات نوسازی 3 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر بندرعباس آغاز شود. استاندار در این‌باره گفت: این موضوع مشارکت مردم در نوسازی واحدهای مسکونی در محله چاهستانی‌ها و سایر محلات شهر بندرعباس را می‌طلبد. 

 «فریدون همتی» در نشست ستاد بازآفرینی استان هرمزگان گفت: در نظر داریم با همکاری توسعه‌گرها وارد مرحله ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی‌های بندرعباس شویم. 
وی افزود: مأموریت توسعه‌گرها در ابتدا گفت‌و‌گو با مردم برای ایجاد شرایط لازم برای ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی است.  همتی تصریح کرد: با وجود همه پیچیدگی‌ها و شرایط موجود در بافت فرسوده محله چاهستانی‌های بندرعباس، با همکاری مردم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و در انتظار تحولی بزرگ در حوزه نوسازی واحدهای مسکونی در این محله باشیم. 

استاندار افزود: همه امکانات و هماهنگی‌های لازم با توسعه‌گرها برای برداشتن گام اصلی در مسیر ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی‌های بندرعباس انجام شده است. 


مشوق‌های ویژه

همتی تصریح کرد: یکی از اقدامات در این زمینه، طراحی ۶۰۰ واحد مسکونی در کنار شهرک پیامبر اعظم(ص) بندرعباس است که ساکنان محله چاهستانی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و در آن ساکن شوند. 

وی ادامه داد: همچنین در مناطق دیگری از شهر نیز توسط بنیاد مسکن واحدهایی در حال ساخت است که ساکنان محله چاهستانی‌ها می‌توانند از این واحدهای مسکونی نیز برای جابه‌جایی استفاده کنند. 

استاندار بیان کرد: روش دیگر نیز این است که خود مردم و مالکان در محله چاهستانی‌ها اقدام به ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی خود کنند که برای این کار مشوق‌های ویژه‌ای از جمله تخفیف ۹۰ درصدی در هزینه صدور پروانه ساخت و همچنین پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده است. 

همتی اظهار کرد: انتظار داریم با مشوق‌‌های در نظر گرفته‌شده، مردم مشارکت خوبی داشته باشند تا نوسازی بافت فرسوده و ساخت واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی‌ها انجام شود. 

استاندار هرمزگان افزود: اگر مردم در دیگرمحلات دارای بافت فرسوده، علاقه‌مند به ساخت‌و‌ساز و نوسازی واحد مسکونی خود باشند، مورد حمایت و بهره‌مندی از این مشوق‌ها قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید