• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70351
+
-

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس چه شخصیتی دارد؟

شهوت جلب‌توجه

شبنم سیدمجیدی

در مورد او دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. یک دیدگاه می‌گوید که تا امروز نامطمئن‌ترین فردی به‌شمار می‌آید که نخست‌وزیری انگلستان به او سپرده شده است. اما دیدگاه دیگری هم در موردش وجود دارد که او را مردی باهوش و شگفت‌انگیز معرفی می‌کند که می‌تواند ساده‌ترین اتفاق را به پدیده‌ای درخشان و برجسته بدل کند. اما بوریس جانسون واقعی کدام است؟ و برای شغلی که از وقتی یک پسربچه بود رؤیایش را داشت، چه برنامه‌ای چیده است؟ خواهرش ریچل جانسون در مستندی که شبکه بی‌بی‌سی در سال2013 درباره بوریس ساخته بود، می‌گفت: «او می‌داند که زندگی یک رقابت است و همیشه می‌خواهد بهترین باشد. در کودکی هر بار کسی از او می‌پرسید می‌خواهی چه کاره شوی، می‌گفت پادشاه دنیا».
البته جاه‌طلبی‌های جانسون در تمام طول عمرش او را دنبال کرد. در سال2013 وقتی بوریس جانسون شهردار لندن بود، در یک مصاحبه تلویزیونی از او پرسیدند که دلت می‌خواهد یک روز نخست‌وزیر شوی؟ جواب داد که شغل بسیار سختی است. خیلی‌سخت. البته اتفاق خیلی‌خیلی خوبی است اما این اتفاق رخ نخواهد داد. هر چند گاهی روحیه جاه‌طلبی‌اش را کتمان کرده است، اما فعالیت‌هایش در طول سال‌ها چیز دیگری را می‌گوید. او ثابت کرد که برای رسیدن به خواسته‌هایش حاضر است هر قانون و مرامی را زیر پا بگذارد. حتی حاضر است به حزب خود و همراهانش در آن حزب پشت کند؛ مثل وقتی که دیوید‌کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلستان و رهبر پیشین حزب محافظه‌کار در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا شکست خورد. بوریس جانسون نقش فعالی در مخالفت با حضور در اتحادیه اروپا و شکست کامرون در همه‌پرسی ایفا کرد. با استعفای کامرون بعد از این شکست، همه انتظار داشتند تا بوریس جانسون به جای او نخست‌وزیر شو اما در نهایت ترزا می ‌به مقام نخست‌وزیری رسید. جانسون در کابینه ترزا می‌ به‌عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد اما از طرحی که ترزامی، برای خروج از اتحادیه اروپا پذیرفته بود و همچنین نحوه مذاکرات با اتحادیه اروپا به‌شدت انتقاد می‌کرد. او در سال2018 از سمتش استعفا و سعی کرد نظر مخالفان ترزامی ‌را جلب کند تا در نهایت به جای او به نخست‌وزیری برسد. مجله اکونومیست در جوایز پایان سال2018، جانسون را به‌عنوان بدترین سیاستمدار بریتانیا به‌خاطر فعالیت‌هایش در ناامید‌کردن حزب و کشورش انتخاب کرد.

بدترین سیاستمدار بریتانیا
جانسون که خودش را از یک روزنامه‌نگار به مقام نخست‌وزیری انگلستان رساند، مرد بسیار متناقضی است. در کارنامه او مشاغل مختلفی دیده می‌شود؛ از شهرداری تا نخست‌وزیری. از اجرای یک برنامه طنز مشهور تا نویسندگی و روزنامه‌نگاری. او به دانشگاه آکسفورد رفت و از آنجا به‌عنوان خبرنگار کارآموز در روزنامه تایمز مشغول و یک سال بعد به‌خاطر جعل در نقل‌قول از آنجا اخراج شد. البته بعد از آن شغلی در روزنامه دیلی‌تلگراف گرفت. در سال‌های 1994تا 1999 ستون‌نویس سیاسی بود. از 1999هم سردبیر مجله اسپکتیتور شد. همان موقع توانست همزمان نمایندگی حوزه انتخابیه هنلی در پارلمان انگلیس را به‌دست آورد. چند سال در آن سمت باقی ماند سپس از سال2008 تا 2016 شهردار لندن شد. در سال2016 به پارلمان برگشت و کمپین برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) را راه‌اندازی کرد. در سال2016 تا 2018 وزیر خارجه بود. از  سال2018 دوباره به روزنامه تلگراف بازگشت و به‌عنوان مقاله‌نویس قراردادی یک‌ساله بست.

سناریوی وحشت
زندگی شخصی او نیز همواره با اتهامات و فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بوده است. 2بار ازدواج کرده و چندین بار افشای روابط خارج از چارچوب ازدواج او به جنجال‌های بزرگی تبدیل شده است. با این حال هر بار نیز توانسته خود را از این خرابکاری‌ها برهاند و رأی و نظر خیلی از مردم را به چنگ آورد. سونیا پورنل، روزنامه‌نگار گاردین، درباره جانسون می‌نویسد: «او غیرعادی‌ترین و در عین حال متقاعدکننده‌ترین سیاستمدار بعد از دوره تونی بلر است». وقتی در سال 2008 برای انتخابات شهرداری لندن رقابت می‌کرد، خبرنگار روزنامه‌نگار گاردین پولی توینبی درباره‌اش نوشت: «او فقط ژست و تافت است! یک خودشیفته ضد‌اجتماع و یک دروغگوست». در سال‌های اخیر نیز بیشتر او را با دونالد ترامپ مقایسه می‌کنند. در ژوئن سال 2016 نیک‌کلگ، از اعضای حزب لیبرال دمکرات درباره‌اش گفت: «او شبیه دونالد ترامپی است که یک لغتنامه در دست دارد». این در حالی است که گنت کلارک، یک عضو حزب محافظه‌کار او را با عبارت «خوب‌تر از دونالد ترامپ» توصیف می‌کند. اما شاید بهترین توصیف را مارتین سلمایر از مقامات اتحادیه اروپا کرده باشد. او از انتخاب جانسون و ترامپ به‌عنوان رهبران کشورهای انگلستان و آمریکا با عنوان «یک سناریوی وحشت» یاد می‌کند. با آنکه جانسون قبل از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در گفت‌وگوهای مختلف به او انتقاد می‌کرد، اما ترامپِ رئیس‌جمهور را همواره ستایش کرده است.

جانسون البته با تهران و ایران هم تاریخچه‌ای دارد. بعضی‌ها می‌گویند پیش‌زمینه بوریس جانسون با ایران می‌تواند از نظر سیاسی فضایی را فراهم کند تا تنش‌ها در منطقه کاهش یابد. اینکه او چطور با مسئله ایران برخورد می‌کند، منش سیاسی او در دفتر جدیدش را مشخص خواهد کرد. در دوره‌ای که جانسون وزیر خارجه بریتانیا بود، به ایران سفر کرد تا برای آزادی نازنین زاغری که در ایران به جرم جاسوسی در زندان است، چانه‌زنی کند اما بعدا جانسون در لندن صحبتی درباره نازنین زاغری کرد که صحه‌ای بر جرم او گذاشت. جانسون گفته بود نازنین زاغری برای تدریس روزنامه‌نگاری به ایران آمده بود. بعد از این صحبت، هجمه‌های زیادی علیه او در رسانه‌های بریتانیا شکل گرفت و حتی کار به مجلس انگلستان نیز کشیده شد. او دوباره در سال2017 یک سفر دیگر هم در همین رابطه به تهران داشت. بوریس جانسون حالا یکی از بلندپایه‌ترین مقامات غربی است که تا به حال برای مراودات مستقیم به ایران پا گذاشته است. رابطه خوب او با دونالدترامپ و از آن طرف سابقه سیاسی‌اش در مراودات با تهران، باعث شده تا غربی‌ها به نخست‌وزیر جدید انگلستان به‌عنوان یک فرصت و نقطه امید برای بهبود روابط غرب با ایران نگاه کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید