• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70328
+
-

بلایی به نام زباله‌های پلاستیکی

نقد و نظر
بلایی به نام زباله‌های پلاستیکی


اسماعیل کهرم ـ  استاد علوم زیست‌محیطی

بخش قابل‌توجهی از زباله‌ها را موادی تشکیل می‌دهند که سرعت تجزیه آنها در طبیعت بسیار کم است.
اگر بقایای جانوری و گیاهی در عرض چند هفته، چند ماه یا حداکثر یک سال تجزیه و حذف می‌شوند، این مواد صدها سال در طبیعت می‌مانند و آلودگی‌ها و مشکلات متعددی را دامن می‌زنند. پلاستیک از جمله این مواد است؛ ماده‌ای که به خاطر سبک بودن انعطاف‌پذیری و تنوع استفاده، مصرف فراوانی دارد. مغازه‌دارها هرچند قلم جنس را همراه با کیسه‌های پلاستیکی به خریداران عرضه می‌کنند. بسیاری از مواد غذایی آماده، روکش و بسته پلاستیکی دارند؛ بنابراین بدیهی است که در میان پسماندها مواد پلاستیکی فراوان باشد. وقتی این پسماندها از محیط‌های مسکونی حمل و به خارج از شهر منتقل می‌شوند پلاستیک‌ها به دامان محیط‌زیست راه پیدا می‌کنند و سال‌ها باقی می‌مانند.
اینجاست که ضرر و زیان زیست‌محیطی آنها شروع می‌شود. اگر آغشته به مواد غذایی باشند، می‌توانند بر اثر اشتباه پرنده‌ها به جای غذا راه خود را به لانه آنها باز کنند و با پیچیده شدن به اندام جوجه‌ها آنها را خفه کنند.
دستکش‌های پلاستیکی در آب شبیه عروس دریایی می‌شوند و لاک‌پشت‌ها آنها را می‌بلعند و خفه می‌شوند. نخ‌های پلاستیکی دور پای پرنده‌ها می‌پیچد و به مرور زمان سفت می‌شود و درون پوست و گوشت‌شان فرومی‌رود و پس از یک دوره طولانی و دردناک باعث جدا شدن پا از بدن پرنده می‌شود.  نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است با اینکه بارها دراین‌باره گفت‌و‌گو شده و طرح‌های فراوانی برای کنترل پلاستیک و زباله‌های پلاستیکی نظیر تفکیک زباله‌ها از مبدأ اجرا شده اما همچنان زباله‌ها در طبیعت جولان می‌دهند، ضرر می‌زنند و قربانی می‌گیرند.
بارها شده در عبور از کنار چند جوان و نوجوان که بسته پلاستیکی چیپس و پفک را روی چمن انداخته‌اند، ایستاده‌ام و از آنها اجازه خواسته‌ام تا آن را درون محفظه زباله بیندازم. نمی‌دانید چقدر خجالت کشیده‌اند و چقدر پوزش خواسته‌اند.  در این مواقع من هم از آنها پوزش خواسته‌ام؛ چراکه اگر ما آموزگار خوبی برای جوان‌ترها بودیم، چنین رفتارهایی از آنان سرنمی‌زد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید