• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7032
+
-

زنگ تفریح نویسندگان

سرگرمی‌های بزرگان شعر و داستان

کتاب
زنگ تفریح نویسندگان

این تصور اشتباه است که برای تبدیل شدن به یک نویسنده تنها کافی است کتاب خواند و پشت میز تحریر نشست و ساعت‌ها روی کلماتی که قرار است نوشته شود تمرکز کرد. در واقع دانشمندان رفتارشناس طی تحقیقاتی که انجام داده‌اند متوجه شدند توانایی ذهنی افراد تنها با انجام یک فعالیت خاص پرورش نمی‌یابد، بلکه فردی موفق است که همزمان چند کار را انجام دهد.این امر در مورد نویسندگی نیز صدق می‌کند و اغلب نویسندگان و شاعران معروف سرگرمی‌ها غیراز نوشتن داشته‌اند که به‌طور غیرمستقیم روی کیفیت کار آنها تأثیر گذاشته است. در اینجا به‌طور خلاصه به برخی از این نویسندگان و سرگرمی‌های آنها می‌پردازیم.

 

هاروکی موراکامی 

 

 این نویسنده ژاپنی دوست داشتنی در واقع یک دونده دو ماراتون آماتور است. موراکامی معتقد است نویسنده علاوه بر توانایی ذهنی باید از نظر بدنی نیز سالم باشد ؛ زیرا نوشتن یک کار فرسایشی و سخت است و نیاز به پشتکار دارد. به همین دلیل موراکامی زمانی که روی یک داستان کار می‌کند روزانه ده کیلومتر می‌دود یا هزار پانصد متر شنا می‌کند. شاید خود موراکامی نداند ولی این از نظر علمی ثابت شده است که دویدن یا قدم زدن علاوه بر سلامت بدنی باعث باز شدن ذهن فرد هم می‌شود، پس وقتی که این‌بار یکی از کتاب‌های موراکامی می‌خوانید، بدانید که او برای نوشتن آن عرق فراوانی ریخته است.

ویکتورهوگو

 

 

 هوگو نویسنده و آزادی‌خواه معروف فرانسوی در داستان‌هایش توصیفات بسیار دقیق و زنده‌ای از صحنه‌ها دارد. علت این توانایی آن است که هوگو عاشق هنر نقاشی بود و همواره نقاشان معروف را تحسین می‌کرد. خود او هم در زمانی که داستان نمی‌نوشت، نقاشی می‌کشید و چند نقاشی از او به جا مانده است. هر چند هوگو نقاش برجسته‌ای نشد ولی همین کار باعث شد تا با توجه بیشتر و یک دید تصویری منحصر به فرد داستان‌های خود را بنویسد.

استیون کینگ

 

 

استیون کینگ نویسندهٔ مشهور کتاب‌های ترسناک همیشه دلش می‌خواست یک خوانندهٔ راک شود، اما بنا به دلایلی در نهایت نویسنده شد. با این حال این علاقه همواره با او بود و سرانجام کینگ با کمک چند نویسنده دیگر یک گروه موسیقی تشکیل داد و به آرزوی خود به‌نحوی رسید. او اکنون برای کارهای خیریه کنسرت‌های برگزار می‌کند و برای علاقه‌مندانش می‌خواند.

جی آر آر تالکین

 

 

تالکین خالق سه گانه «ارباب حلقه‌ها» یکی از معدود کسانی است که کارش به نوعی سرگرمی او به شمار می‌رفت. او یک زبان شناس بود و به چند زبان تسلط داشت.این علاقه چنان در تالکین عمیق بود که خودش چند زبان اختراع کرده بود و بعضی نامه‌هایش را با آنها می‌نوشت.

ارنست همینگوی 

همینگوی به‌طور کلی شخصیت ماجراجویی داشت و اغلب دست به کارهای پر هیجان می‌زد؛ به‌عنوان نمونه او طی جنگ جهانی اول و جنگ داخلی اسپانیا به‌عنوان خبرنگار جنگی فعالیت داشت و حتی طی جنگ زخمی هم شد. بعد از آنکه جنگ تمام شد او برای کسب هیجانات بیشتر به آفریقا سفر کرد و در آنجا به شکار پرداخت و در نهایت به آمریکا برگشت و برای خودش یک قایق ماهیگیری خرید و مدتی را نیز در کوبا زندگی کرد. با این توصیف مختصراز کارهای همینگوی در می‌یابید که تمام شخصیت‌های داستان او بخش‌هایی از وجود خود او و تجربیاتی هستند که در طول دوره‌هایی مختلف زندگی کسب کرده بود.

امیلی دیکنسون

 

 

درست پس از مرگ این شاعر آرام بود که معلوم شد؛ او نانوای قابلی بوده و در این زمینه جایزه‌ای هم دریافت کرده.او گاهی پشت کاغذ دستورنان‌هایش، سروده‌هایی را هم می‌نوشت. به‌نظر می‌آید در دوران دیکنسون برای یک زن، نانوا شدن آسان‌تر از شاعر شدن بود.

لئو تولستوی 

تفریح تولستوی خیلی ذهنی بود و نیاز به فعالیت بدنی چندانی نداشت. او عاشق شطرنج بود و همواره با دوستان و خانواده خود این بازی را انجام می‌داد.

آگاتا کریستی 

شوهر دوم آگاتا کریستی باستان‌شناس بود و خود او هم به این حرفه علاقه خاصی داشت و اغلب به همراه همسرش به مناطقی که آثار تاریخی در آن قرار دارند، سفر می‌کرد تا در اکتشاف‌ها سهمی داشته باشد. تأثیر این سفرها در چندین داستان کریستی همانند «قتل در بین النهرین» قابل مشاهد است.

آین رند

 آین رند نویسنده و فیلسوف روسی _آمریکایی که به‌خاطر نگارش رمان پرفروش علمی_تخیلی «اطلس شورید» شناخته می‌شود، علاقهٔ خاصی به جمع‌آوری تمبر داشت. او بعد از آنکه از نوشتن خسته می‌شد، در هنگام اوقات فراغتش به مرتب کردن آلبوم تمبرش می‌پرداخت و معتقد بود این کار انرژی لازم برای نوشتن را دوباره به او می‌دهد. رند حتی در سال 1971مقاله‌ای تحت عنوان « چرا من به جمع‌آوری تمبر علاقه دارم» به چاپ رساند.

 

فرانتس کافکا

سرگرمی کافکا چیز غیرمعمولی نبود، اما با توجه به شخصیت آرام و گوشه گیر او، غیرقابل باور و شوکه‌کننده به‌نظر می‌رسید. کافکا مجموعه بزرگی از مجله‌های مخصوص بزرگسالان را دراختیار داشت که مشخص نیست چه ثاتیری بر کار او داشته.

 

کتاب های پر فروش هفته

 

این خبر را به اشتراک بگذارید