• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70303
+
-

تروریسم بازمی‌گردد

هشدار سازمان ملل درباره موج جدید حملات تروریستی در جهان

گزارش
تروریسم بازمی‌گردد


سازمان ملل در گزارش جامعی هشدار داده است که حملات تروریستی بین‌المللی به‌زودی ازسرگرفته می‌شود و موج جدیدی از این دست حملات در ماه‌های پیش‌رو، دنیا را به لرزه درخواهد آورد.
به‌گزارش گاردین، کارشناسان مستقل شورای امنیت سازمان ملل در این گزارش، تصویری نگران‌کننده از جنبش افراط‌گرایی ترسیم کرده‌اند که با وجود شکست‌های اخیر، همچنان تهدیدی بزرگ به شمار می‌رود.
این کارشناسان در بخشی از گزارش، به 30هزار خارجی‌ای که به خلافت تحت کنترل داعش سفر کرده‌اند، پرداخته‌اند.
در این بخش از گزارش آمده است: «چشم‌انداز پیش‌رو، نگرانی بین‌المللی از آینده نزدیک است. بسیاری از آنها به القاعده یا دیگر گروه‌هایی که سر برخواهند آورد، می‌پیوندند. تعدادی به رهبران گروه‌ها تبدیل خواهند شد و تعداد دیگری، حتی از چیزی که هستند هم افراطی‌تر خواهند شد.»
این گزارش براساس اطلاعاتی که سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای عضو سازمان ملل ارائه داده‌اند، نوشته شده و نمونه‌ای از همکاری جمعی سازمان‌های امنیتی در سراسر جهان است. براساس آن، هرچند خلافت داعش دیگر وجود جغرافیایی ندارد اما کشورهای عضو سازمان ملل با این مسئله موافقند که عواملی که باعث شکل‌گرفتن داعش شد، همچنان وجود دارند و همین ثابت می‌کند که تهدید داعش و گروه‌های دیگر مانند القاعده بیش از این پس رانده نخواهد شد.

تهدید علیه اروپا
هرچند حملات موفق نسبت به سال‌های 2015 و 2016، زمانی که چند حمله در فرانسه، بلژیک و آلمان جان صدها نفر را گرفت، کمتر شده است، تهدید علیه اروپا همچنان بالاست. یک چالش پیش‌رو، آزادی قریب‌الوقوع موج اول جنگجویانی است که بعد از بازگشت از محدوده تحت کنترل داعش در عراق و سوریه، محاکمه و زندانی شدند.
در گزارش سازمان ملل آمده است: «برنامه‌های افراط‌زدایی کاملا موفق نبوده‌اند. بیشتر جنگجویان همچنان خطرناک هستند و چالش بزرگی در داخل و یا خارج از سیستم کیفری به‌شمار می‌روند.»
براساس تخمین‌ها، 6 هزار شهروند اروپایی به عراق و سوریه در دوران داعش سفر کرده‌اند و یا به دیگر گروه‌های افراطی پیوسته‌اند. حدود یک‌سوم آنها کشته شده‌اند، درحالی‌که یک‌سوم دیگر در منطقه زندانی هستند و یا به دیگر نقاط دنیا سفر کرده‌اند. براساس گزارش، 2هزار نفر یا بیشتر به اروپا بازگشته‌اند.

میراث همچنان خطرناک داعش
خطر وابستگان جنگجویان تروریستی که در کمپ‌های پرازدحام مهاجران در سوریه زندگی می‌کنند هم بسیار چشمگیر است. این مناطق از سوریه تحت کنترل شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا‌ست. اعضای داعش تعداد زیادی کودک را به قلمرو تحت کنترل این گروه تروریستی در آورده‌اند. کودکان زیادی هم در این محدوده متولد شده‌اند. تعداد زیادی از آنها یتیم شده‌اند و بدون تابعیت کشور خاصی، آینده‌ای مبهم دارند. کشورهای غربی تا حالا علاقه‌ای برای بازگرداندن شهروندانی که به عراق و سوریه تحت کنترل داعش رفته‌اند، از خود نشان نداده است.
براساس این گزارش، داعش به 50 تا 300میلیون دلار سرمایه که از دوران خلافتش باقی‌مانده، دسترسی دارد و از تبلیغات مفصلی برای بازیابی اعتبار این گروه به‌عنوان سرکرده گروه‌های تروریستی دنیا به‌عنوان «خلافت مجازی» استفاده می‌کند؛ «اگر داعش وقت و فضای کافی برای سرمایه‌گذاری مجدد در توانایی‌هایش برای عملیات خارجی داشته باشد، حملات بین‌المللی جدیدی را پیگیری خواهد کرد.» یک بخش عمده این گزارش، درباره حضور گروه‌های شبه‌نظامی در آفریقا‌ست.

وضعیت پرتنش در افغانستان
در بخشی از این گزارش، مشخصا به حضور گروه‌های تروریستی شناخته‌شده‌ای مانند داعش و القاعده در افغانستان پرداخته شده است. بر این اساس، القاعده در افغانستان همکاری نزدیکی با گروه‌های دیگر ازجمله لشکر طیبه و شبکه حقانی دارد. فرماندهی مرکزی داعش در افغانستان هم امسال بعد از یک نشست، رهبر خود را تغییر داده است.
مولوی ضیاءالحق که به ابو‌عمر الخراسانی معروف است، تا بهار امسال فرماندهی داعش را به‌عهده داشت. اما او در ‌ماه آوریل، از کار برکنار شده و مولوی عبدالله که با نام مولوی اسلم فاروقی شناخته می‌شود و پیش از این مسئول عملیات خیبر بوده، جانشین او شده است. در گزارش، دلیل برکناری ضیاءالحق، شکست‌های داعش در ننگرهار در نیمه دوم سال2018 اعلام شده است.
تخمین زده می‌شود که داعش، با وجود شکست‌های اخیر، بین 2500 تا 4هزار نیرو داشته باشد که در میان آنها، تروریست‌های خارجی هم وجود دارند. منبع درآمد داعش، اکتشاف معادن و تجارت چوب است. علاوه بر آن، این گروه از فعالیت‌های مجرمانه‌ای مانند باجگیری و گروگانگیری هم برای افزایش درآمد خود استفاده می‌کند.



افزایش تلفات حمله اشتباهی در افغانستان

سازمان ملل اعلام کرده است قربانیان حملات نیروهای افغان و آمریکایی در افغانستان، امسال افزایش یافته و نیروهای دولتی، بیشتر از طالبان باعث مرگ و مجروح‌شدن غیرنظامیان شده‌اند. بر این اساس، در 6‌ماه اول سال‌جاری میلادی، 1400غیرنظامی در درگیری‌های بین دولت و گروه‌های تروریستی کشته و 2400نفر هم مجروح شده‌اند. نیروهای افغان و متحدان آنها، مسئول مرگ 52درصد این قربانیان هستند. در مقابل مسئول 39درصد کشته‌ها، طالبان و داعش است. جمع آمار به این دلیل 100درصد نیست که در بسیاری موارد، مشخص نیست حمله از سوی چه‌کسی انجام شده است. علت افزایش قربانیان غیرنظامی حملات نیروهای افغان و متحدان آن، ‌اتکای بیشتر این نیروها به حملات هوایی است. معمولا حملات هوایی، ‌قربانیان غیرنظامی بیشتری به همراه دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید