• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70285
+
-

صاحب یک سفره‌خانه سنتی در بلوار کشاورز به همراه مادرش و 2نفر از دوستانش در آتش‌سوزی جان باختند

مرگ آتشین در سفره خانه تخت جمشید

داخلی
مرگ آتشین در سفره خانه تخت جمشید


اتصالی برق، آتش‌سوزی، دودگرفتگی و مرگ 4نفر. این اتفاق بامداد دیروز در سفره‌خانه‌ای در بلوار کشاورز تهران رخ داد و مرگ یک زن و 3مرد را رقم زد. تنها بازمانده این حادثه نیز مردی جوان است که دچار سوختگی شدید شده و تلاش پزشکان برای نجات جان وی ادامه دارد. اما این اتفاق چطور رخ داد؟
ساعت 50دقیقه بامداد دیروز مردی جوان فریاد زنان از ساختمان 3طبقه‌ای در بلوار کشاورز، نرسیده به خیابان کارگر بیرون دوید. لباس‌هایش شعله‌ور بود و فریاد می‌زد: کمک...کمک...
رهگذرانی که در حال عبور از خیابان بودند او را دیدند و به کمکش رفتند. آنها ماجرا را به آتش‌نشانی و اورژانس نیز گزارش کردند و طولی نکشید که ماشین‌های اطفای حریق و آمبولانس‌های اورژانس در محل حاضر شدند.
سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران به همشهری می‌گوید: آتش‌نشانان به محض دریافت گزارش در محل حاضر شدند. محل حادثه ساختمانی 3طبقه بود که زیرزمین آن آتش گرفته بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که مساحت زیرزمین حدود 150متر و یک سفره‌خانه سنتی است که در زمان حادثه تعطیل بود.
وی ادامه داد:‌ ظاهرا صاحب سفره‌خانه برای تزیین آنجا از الیاف درخت نخل، گونی و بافت استفاده کرده و تمام سقف را با آنها تزیین کرده بود و همین مسئله متأسفانه باعث گسترش و شعله‌ورتر شدن حریق شده بود. ملکی افزود: آتش‌نشانان بلافاصله عملیات مهار آتش را شروع کردند و متوجه شدند که چند نفر در زیرزمین گرفتار شده‌اند. پسر جوانی که از این حادثه جان سالم به در برده و به بیرون گریخته بود نیز علائم حیاتی نداشت. در چنین شرایطی همکارانم عملیات احیا و سی‌پی‌آر را روی او انجام دادند که خوشبختانه قلبش به تپش افتاد و در اختیار اورژانس قرار گرفت.
همچنین معلوم شد که 4نفر در زیرزمین گرفتار شده‌اند که همکارانم همزمان با مهار حریق، آنها را که یک زن و 3مرد بودند از دل آتش بیرون کشیدند، اما متأسفانه همه آنها ظاهرا به‌دلیل دودگرفتگی جانشان را از دست داده بودند.
سخنگوی آتش‌نشانی افزود: عملیات مهار آتش در کمتر از 15دقیقه انجام شد و کارشناسان آتش‌نشانی در حال تحقیق برای مشخص کردن علت آتش‌سوزی هستند.






اتصالی برق
اگرچه سخنگوی سازمان آتش‌نشانی می‌گوید که علت دقیق حریق هنوز مشخص نیست، اما سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از اتصالی برق به‌عنوان علت آتش‌سوزی خبر داد. وی گفت: با انجام بررسی‌های اولیه توسط عوامل آتش‌نشانی علت اولیه حریق، اتصال کابل کولر گازی اعلام شد. ظاهرا آتش از ورودی در به‌دلیل اتصالی برق شروع شده و به زیرزمین سرایت کرده بود؛ به حدی که در همان ابتدا هیچ‌کس نمی‌توانسته از آنجا خارج شود به جز فردی که مصدوم شده و هم‌اکنون در بیمارستان بستری است.
سرهنگ موقوفه‌ای ادامه داد:‌ به‌دنبال این حادثه پرونده‌ای در کلانتری 148انقلاب تشکیل و مأموران کلانتری با انجام تحقیقات پی بردند که صاحب ساختمان 3طبقه در ایران زندگی نمی‌کند. ظاهرا صاحب ملک در آلمان است و تمام طبقات ازجمله سفره‌خانه را اجاره داده بود. یکی از افرادی که در این حادثه جانش را از دست داده است، میلاد نام داشته که از 2سال قبل زیرزمین را اجاره و آنجا را تبدیل به سفره‌خانه کرده بود.






پس از حادثه
زمانی که سفره خانه تخت جمشید در آتش می‌سوخت پایتخت‌نشینان در خواب بودند؛ اما وقتی صبح شد، انتشار خبر این حادثه همه را شوکه کرد. رهگذرانی که از جلوی ساختمان دود گرفته با شیشه‌های شکسته عبور می‌کنند با حیرت به این منظره ناخوشایند نگاه می‌کنند و برگه سفیدی که از طرف کلانتری 148انقلاب روی در نصب شده توجه‌شان را به‌خود جلب می‌کند: «این مکان به دستور بازپرس ویژه امور جنایی پلمب شده و هیچ‌کس حق بازگشایی و فک پلمب را ندارد.»
بعضی عابران از نمای نیمه سوخته عکس می‌گیرند و بعضی دیگر که هنوز از ماجرا اطلاع ندارند با کنجکاوی از دیگران سؤال می‌کنند. اما در این میان مرد جوانی که پیراهن مشکی به تن دارد در پیاده رو ایستاده و با حسرت به بقایای سفره‌خانه نگاه می‌کند. او یکی از دوستان مدیر سفره خانه است. او درباره دوست مرحومش می‌گوید: «میلاد 30سال داشت. از حدود 2سال قبل اینجا را از یکی از اقوامش اجاره کرده بود. به او مجوز نمی‌دادند. خیلی دوندگی کرد تا بالاخره از یکسال قبل توانست مجوز سفره خانه را بگیرد.» او ادامه می‌دهد: «او برای کارش خیلی تلاش می‌کرد. داخل آنجا را با پوست نخل و کنف تزیین کرده بود. آنجا معمولا تا آخر شب باز بود اما زمان وقوع حادثه آنجا تعطیل بود و مشتری نداشتند. مادر میلاد و 3نفر از دوستانش آنجا بودند و می‌خواستند بعد از تعطیل کردن سفره خانه به خانه بروند. خانه‌شان در شهرری است.»
مرد جوان مدام سرش را به نشانه افسوس و حسرت تکان می‌دهد و می‌گوید: «سال قبل درست در همین روزها بود که خواهر جوان میلاد هم فوت شد. یکسال قبل‌تر هم پدر میلاد جانش را از دست داد. حالا هم میلاد و مادرش رفتند. مادر میلاد به او وابستگی زیادی داشت. اگر مادرش در این حادثه نبود شاید نمی‌توانست با داغ میلاد کنار بیاید. شاید به همین دلیل هم قسمت بود که با هم بروند.»
علاوه بر مدیر سفره خانه و مادرش 2نفر دیگر هم در این حادثه جان خود را از دست دادند. مرد جوان آنها را هم می‌شناسد: «یکی از آنها احمد نام داشت و 25ساله بود و دیگری مسعود، 20ساله. همه‌شان به‌دلیل دودگرفتگی جان‌شان را از دست دادند. وقتی شنیدم این حادثه اتفاق افتاده خودم را به اینجا رساندم. با اینکه ساختمان جنوبی است و از آن طرف سفره خانه به حیاط راه داشت اما هنگام آتش‌سوزی درها از پشت قفل بود و آنها در دود و آتش گرفتار شده بودند. فقط نفر پنجم توانسته بود خودش را بیرون بکشد که او هم دچار سوختگی شدیدی شد. آنطور که می‌گفتند آتش‌سوزی به‌خاطر اتصالی کردن برق بود و از ورودی ساختمان شروع شده بود  و یکی از شاگردهای سفره خانه حدود 20دقیقه قبل از این حادثه از آنجا بیرون رفت که زنده ماند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید