• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70270
+
-

یک جانباخته در ریزش غار یخی «چما»

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری از جان باختن یک نفر بر اثر ریزش غار یخی چما در شهرستان کوهرنگ خبر داد.
«محسن ابراهیمی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: ساعاتی پیش با اطلاع‌رسانی فردی درباره فوت یک تن در ریزش غار یخی چما بلافاصله کارشناسان اورژانس به محل حادثه اعزام شدند، اما سخت‌گذر بودن منطقه موجب شده اطلاعات دقیق‌تری از تعداد مصدومان احتمالی در این خصوص در دست نباشد.

فرماندار شهرستان کوهرنگ نیز ضمن تأیید خبر ریزش غار یخی گفت: یک گردشگر جیرفتی بر اثر ریزش این غار یخی در شهرستان کوهرنگ جان خود را از دست داد.
«هوشنگ مصطفوی» افزود: این حادثه بر اثر ریزش دیواره غار ناشی از نازک شدن و ذوب برف‌ها رخ داد که در این حادثه یک گردشگر کشته شد و ۲ تن دیگر که یکی از آنان زن ۳۴ ساله‌ای بود، مصدوم شدند.وی افزود: ۵ اکیپ از نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

وی از درمان یکی از مصدومان در محل حادثه خبر داد و گفت: حادثه‌دیدگان اهل جیرفت استان کرمان بودند که حین عکاسی دچار این حادثه شدند.
به گفته وی طی چند سال اخیر به دلیل اتفاقاتی که در منطقه گردشگری غار یخی چما رخ می‌داد، تابلوهای هشدار ورود ممنوع در محل نصب شده است.

 مصطفوی اظهار کرد: این منطقه به دلیل رانش کوه، رانش برف و احتمال سرخوردن، منطقه ممنوع اعلام شده، اما به دلیل این‌که محور مواصلاتی به این منطقه برای عبور و مرور عشایر در نظر گرفته شده، امکان بستن جاده منتهی به این منطقه وجود ندارد.
وی ادامه داد: این منطقه یک منطقه عشایرنشین است که چادرهای عشایر در حوالی این غار یخی برپا شده است.

مصطفوی افزود: برای جلوگیری از ورود خودرو و مسافران به این منطقه باید یک پاسگاه شبانه‌روزی در محل مستقر باشد تا از ورود مسافران و گردشگران جلوگیری شود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان چهارمحال وبختیاری نیز از اعزام اکیپ‌های کوهستان و امدادی این جمعیت از مرکز استان و شهرستان کوهرنگ خبر داد. «سید احمد مرتضوی» افزود: تلاش برای برقراری ارتباط با امدادگران ادامه دارد.
مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های
غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد از توابع شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری واقع است.
این غار شبیه تنگه‌ای بزرگ و یک انبار پربرف است که ارتفاع برف در این غار تا ۵۰ متر می‌رسد.
لایه‌های یخی این غار در فصول گرم و کم‌بارش دارای ضخامت کم و بسیار نازک و سست است و باید از عبور و داخل غار اجتناب کرد.
شهریور سال ۹۶ به دلیل ریزش این غار ۲ گردشگر شیرازی جان خود را از دست دادند و شهریور سال گذشته نیز یک گردشگر اهل مشهد در اثر ریزش این غار فوت شد و ۱۲ نفر مصدوم شدند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید