• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70203
+
-

آب سد کوثر به هندیجان رسید

رهاسازی آب از این سد برای تامین آب آشامیدنی شهرستان هندیجان آغاز شده و تا 15 مرداد ادامه دارد

آب سد کوثر به هندیجان رسید

سرپرست فرمانداری هندیجان اظهار کرد: ۲۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای تامین آب مورد نیاز شهرستان هندیجان از سد کوثر تامین می‌شود. «علی بویری» در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان این‌که مسئولان وزارت نیرو با رهاسازی آب از سد کوثر برای تامین آب شرب شهرستان هندیجان موافقت کردند، گفت: هفته گذشته نشست هماهنگی برای این موضوع در محل سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

وی ادامه داد: این رهاسازی آب برای مصرف شرب و کشاورزی هندیجان از روز سه‌شنبه 8 مرداد آغاز شده است و تا ۱۵ مرداد ادامه خواهد داشت. بویری با اشاره به این‌که رهاسازی آب سد کوثر با دبی ۳۰ متر بر ثانیه به مدت 8 روز انجام می‌شود، گفت: تا پایان روز ۱۵ مرداد باید حجم آب رهاسازی شده از این سد برای تامین آب مورد نیاز شهرستان به ۲۰ میلیون متر مکعب برسد.

این مسئول بیان کرد: از جمله اقدامات موثر در رفع تنش آبی شهرستان، رهاسازی آب از سد کوثر است و از آنجا که شهرستان هندیجان در پایان مسیر انتقال آب رهاسازی شده از این سد قرار دارد، برداشت‌ بی‌رویه آب در بالادست مشکلاتی را برای این شهرستان به وجود می‌آورد.


رعایت موارد ایمنی در حاشیه رودخانه‌ها

بویری همچنین با اشاره به این‌که از ابتدای زمان تعیین شده روزانه بیش از 5/2 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر به سمت هندیجان رهاسازی می‌شود، گفت: از ساکنان شهرها و روستاهای مجاور رودخانه‌های خیرآباد و زهره درخواست می‌شود در این مدت هنگام نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها موارد و نکات ایمنی را رعایت کنند.

سرپرست فرمانداری هندیجان ادامه داد: با هماهنگی با اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر در گچساران، تمهیدات لازم برای پیشگیری از مشکلات احتمالی ورود آب به مزارع کشاورزی بالادست و همچنین در مقطع این شهرستان اندیشیده شده است.

بر اساس این گزارش، پیش از این قرار بود رهاسازی آب سد کوثر با دبی ۱۵ متر بر ثانیه و به مدت ۱۵ روز انجام شود، اما برای رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی شهرستان هندیجان، مسئولان تصمیمات جدیدی اتخاذ کردند تا این اقدام در طول 8 روز و با دبی ۳۰ متر مکعب بر ثانیه صورت بگیرد.

کمبود آب آشامیدنی در روزهای اخیر باعث گله‌مندی مردم شهرستان ۳۸ هزار نفری هندیجان در جنوب استان خوزستان شده بود.سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا را با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تامین می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید