• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70172
+
-

ظرفیت‌های پنهان دامپروری گلستان

دامپروری
ظرفیت‌های پنهان دامپروری گلستان

به اعتقاد کارشناسان حوزه دام، شرایط اقلیمی، حاصلخیز بودن اراضی زراعی گلستان و امکان کشت انواع نباتات علوفه‌‌ای از جمله سویا، یونجه، شبدر و فراورده‌های فرعی آنها مانند کنجاله‌، همچنین «پس‌‌چر» اراضی زراعی در کنار تولید چند میلیون تنی خوراک دام و طیور از ظرفیت‌های مهم استان برای پرورش دام سبک و سنگین هستند، اما هیچ‌گاه از این ظرفیت‌ها برای پیشرفت‌ اقتصادی استان آنطور که باید استفاده نشده است.

به گزارش ایرنا، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: اکنون در استان حدود 2میلیون رأس دام سبک (گوسفند و بز) و حدود ۳۵۰ هزار رأس گاو وجود دارد که این رقم با توجه به ظرفیت‌های موجود در گلستان تا 2 برابر قابل افزایش است.«غلامعلی هلاکو» اظهارکرد: دامداران استان سالانه ۳۶۸ هزار تن شیر خام و ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند که از لحاظ تولید شیر، گلستان رتبه ۹ و از لحاظ تولید گوشت قرمز رتبه ۱۱ کشور را دارد.

وی معتقد است؛ گلستان ظرفیت پرورش دام و تولید بیشتر را دارد. می‌توان با سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی مانند پرواربندی و راه‌اندازی واحدهای دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی از این ظرفیت استفاده کرد تا به رونق تولید، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال برای جوانان کمک شود.


 جای خالی صنایع تبدیلی 

با وجود راه‌اندازی واحدهای صنایع تبدیلی در بخش فراوری شیر خام در گلستان و یک واحد کشتارگاهی نیمه‌صنعتی، استان از برخی صنایع تبدیلی مانند بخش دباغی پوست (چرم‌سازی)، پشم‌ریسی، کشتارگاه صنعتی، سردخانه و تولید پودر خون، گوشت و استخوان محروم است.صنایع تبدیلی امروزه با توجه به اهمیت صنعتی و تجاری آن در جهان، بخش مهمی از زنجیره تولیدات دامی به شمار می‌روند. بدون تردید سرمایه‌گذاری در این بخش علاوه بر رونق تولید، افزایش درآمد و ارزش افزوده برای دامداران و صنعتگران، فرصت‌های شغلی نیز برای جوانان ایجاد می‌کند. 

صنایع چرم‌سازی و استفاده از لوازم و وسایل چرمی (کیف، کفش و البسه) از گذشته‌های دور مورد توجه صنعتگران قرار داشته است. با توجه به کشتار زیاد دام در گلستان به خصوص مناطق شمالی و شرقی آن‌ که ترکمن‌ها ساکن هستند و مقدار بالای پوست خام تولیدی، ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی این صنعت در استان فراهم است.


راه‌اندازی واحد تولیدی و دباغی پوست و چرم 

مدیر کل امور عشایری گلستان هم با تایید اهمیت ایجاد صنایع تبدیلی معتقد است؛ راه‌اندازی صنایع تبدیلی در حوزه دام در استان می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی حداقل بین ۵۰ تا ۱۰۰درصد و نیز اشتغال خوبی برای جوانان منطقه ایجاد کند.«رضا علیپوری» با اشاره به وجود ۷۶۷ هزار رأس دام سبک نزد عشایر بومی و کوچنده گلستان که هرساله ۵۰ درصد تولیدات آنها روانه بازار مصرف می‌شود، گفت: متاسفانه بخش قابل توجهی از این دام به صورت زنده و بدون این‌که ارزش افزوده‌ای برای دامدار یا برای استان ایجاد کند، از گلستان خارج می‌شود.

وی افزود: علاوه بر کشتار دامی‌ که سالانه در گلستان به خصوص در ترکمن‌صحرا انجام می‌شود، در عید قربان هم بالغ بر ۱۱۰ هزار رأس دام در استان ذبح می‌شود که توجیه خوبی برای راه‌اندازی واحد تولیدی و دباغی پوست و چرم در استان است.علیپوری اضافه کرد: عشایر کوچنده و بومی گلستان سالانه 6۴۲۵ تن گوشت قرمز، ۱۴ هزار و ۵۶۲ تن شیر، ۱۱۲۵ تن پشم و مو و ۳۸۰ تن کشک تولید و روانه بازار می‌کنند. می‌توان با راه‌اندازی صنایع تبدیلی مرتبط، بخش قابل توجهی از این تولیدات را به ارزش افزوده تبدیل و سپس به دیگر نقاط کشور ارسال کرد.


آمادگی اتحادیه عشایری گلستان برای سرمایه‌گذاری 

مدیرعامل اتحادیه عشایری گلستان هم از آمادگی این اتحادیه برای سرمایه‌گذاری در بخش توسعه بزرگ‌ترین میدان فروش دام زنده شمال کشور در گنبد کاووس و برخی صنایع تبدیلی حوزه دام تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال خبر داد. «سیدمحسن حسینی» گفت: در صورت واگذاری زمین مناسب به مساحت تقریبی ۲۰ هکتار از سوی مسئولان منابع طبیعی، توسعه این میدان فرصت‌های شغلی زیادی برای جوانان ایجاد می‌کند.

وی افزود: اکنون میدان فروش دام زنده گنبد کاووس از مراجع اصلی در تعیین قیمت روز دام است. از استان‌های همجوار گلستان و نیز عشایر استان، دام‌هایی برای عرضه و فروش آورده می‌شود که تعداد زیادی از این دام‌ها به صورت زنده به دیگر استان‌های کشور از جمله تهران، قم، سمنان، کردستان، اصفهان و حتی خوزستان انتقال می‌یابند.حسینی گفت: میزان کشتار دام گلستان که سالانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار رأس است و نیز تولید حدود ۱۳۰۰ تن پشم و مو توسط عشایر ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی واحد تولیدی چرم در استان با نگاه به صادرات به دلیل همجواری گلستان با کشورهای آسیای مرکزی است، به شرطی که از تکنولوژی نوین و مدرن در دباغی پوست استفاده شود.

این مسئول بیان کرد: گلستان به‌ ویژه مناطق شمالی آن‌ که اراضی کم‌بازده و لم‌یزرع زیادی دارد، ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی شهرک دام و زنجیره کامل شامل تولید و پرواربندی، آغل نگهداری، انبارهای علوفه و جیره غذایی، واحد تولید کنسانتره، کشتارگاه صنعتی، کوره لاشه‌سوز، سردخانه، کارگاه بسته‌بندی لاشه‌ها، کارگاه سالامبور پوست و دیگر کارگاه‌های مورد نیاز در زمینی به مساحت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار دارد.

وی تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی شهر دام که اتحادیه امور عشایری استان نیز آمادگی سرمایه‌گذاری یا تهیه طرح‌های توجیهی آن را دارد، فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد شده و به افزایش درآمد و ارزش افزوده برای دامداران و استان کمک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید