• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70157
+
-

شورایاری‌ به گلستان رسید

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر گرگان: انتخاب نمایندگانی از محله‌های مختلف و تعامل آنها با شورای شهر و شهرداری می‌تواند در پیگیری مسائل شهروندان اثرگذار باشد

شهری
شورایاری‌ به گلستان رسید

ستاره حجتی | گرگان - خبرنگار 


4 مرداد پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران برگزار شد. استقبال شهروندان از طرحی که سهم شهروندان را در مدیریت شهری دوچندان می‌کند، شهرهای دیگر از جمله گرگان را نیز به تکاپو انداخت تا از این ظرفیت قانونی به نفع توسعه شهر استفاده کنند. نماینده گلستان در شورای عالی استان‌ها با بیان این‌که انتخابات در شهرهای بالای 100هزار نفر با توجه به طرح شورای عالی استان‌ها در صورت تایید مجلس شورای اسلامی می‌تواند برگزار شود، می‌گوید: قطعا شورایاران می‌توانند یک بازوی توانمند برای مشارکت‌طلبی شهروندان در مدیریت شهری باشند.

«حمیدرضا آقا ملائی» رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر گرگان، ادامه می‌دهد: کمیته اجتماعی در نشستی با معتمدان محله‌ها و اعضای هیات امنای مساجد برگزار خواهد کرد و یکی از موضوعات این جلسه هم‌اندیشی و استفاده از خرد جمعی در رفع مشکلات مربوط به حوزه مدیریت شهری در محله‌ها خواهد بود.وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت شورایاران بیان می‌کند: انتخاب نمایندگانی از محله‌های مختلف و تعامل آنها با شورای شهر و شهرداری می‌تواند در پیگیری مسائل شهروندان اثرگذار باشد.


تشکیل انجمن‌ها در قالب شورایاران

 مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان نیز در این زمینه می‌گوید: تشکیل انجمن‌هایی در قالب شورایاران در قانون شوراها دیده شده است. «طیبه خلیلی» ادامه می‌دهد: انتخابات شورایاران گرگان می‌تواند با هماهنگی معاونت سیاسی و معاونت اجتماعی استانداری گلستان مورد پیگیری قرار بگیرد و در صورت نتایج مثبت برگزار شود.


شورایاری؛ نهادی غیر انتفاعی 

یک کارشناس مدیریت شهری در مورد شورایاری‌ها می‌گوید: شورایاری یک نهاد مردمی، داوطلبانه، غیر انتفاعی و غیر سیاسی است که با هدف افزایش سهم شهروندان در مدیریت شهری از دهه 80 شکل گرفت. رویکرد محله‌محور در انتخاب شورایارها بر همین اساس دنبال شد و تلاش می‌کند تا با جلب مشارکت معتمدان هر محل، ارتباط دوسویه‌ای میان مدیران شهری که منتخب مردم هستند و شهروندان ایجاد کند. 
«مهسا موحدی» ادامه می‌دهد: شهرداری گرگان رویکرد محله‌محور را از ادوار پیش داشته و این رویکرد در برنامه‌های محلی که از سوی سازمان فرهنگی، ورزشی شهر گرگان برنامه‌‌ریزی و اجرا می‌شود، نمود دارد.


رسمی‌ترین انجمن محله‌ها

وی اضافه می‌کند: در حقیقت شورایاری، رسمی‌ترین و بزرگ‌ترین انجمن محله است. انجمنی غیر دولتی، نهادی غیر متمرکز، غیر سیاسی، داوطلبانه، مشارکتی و خودگردان که اعضای آن (شورایار) به ‌صورت افتخاری فعالیت می‌کنند. به عبارت دیگر شورایاران امین‌های هر محله هستند که رابط بین مردم و مسئولان شهری محسوب می‌شوند. 

موحدی می‌گوید: برای تامین نیازهای یک شهروند که همان امنیت و ایمنی در شهر، یادگیری و توانمند شدن در حوزه شهروندی، همچنین رفاه و مشارکت فعال، جز هویت‌بخشی به محله‌ها و تشکیل انجمن‌های محلی یا به عبارتی همان شورایاری‌ها راهی نیست. هدف از تشکیل شورایاری‌ها شکل‌گیری روابط اجتماعی، ایجاد اعتماد در شهروندان و از همه مهم‌تر به‌وجود آوردن سرمایه اجتماعی است.این کارشناس مدیریت شهری ادامه می‌دهد: شورایاران منتخبان مردم برای اداره بهتر محله‌ها هستند. از مهم‌ترین اهداف تشکیل شورایاری‌، استفاده از تجربه و تخصص شهروندان هر محله و واگذاری اداره امور محله‌ها به خود مردم است. 


افزایش حس مسئولیت در شهروندان   
 
یک جامعه‌شناس گلستانی درباره اهمیت وجود شورایاری‌ها می‌گوید: مهم‌ترین اثر مثبت تشکیل شورایاری‌ها به خود شهروندان برمی‌گردد. به این معنا که موجب بالا رفتن احساس مسئولیت بیشتر در شهروندان می‌شود. مداخله مستقیم‌تر در مدیریت شهری ایجاد اعتماد می‌کند و این سرمایه اجتماعی زمینه‌ساز مشارکت‌های بیشتر می‌شود.

«احسان خواجه‌ای» با اشاره به این‌که دخالت در مدیریت به معنای درک متقابل نیازها و مستقیم در جریان مسائل قرار گرفتن است، اظهار می‌کند: هنگام بروز چالش‌های اقتصادی آنچه از بین می‌رود و به سختی ایجاد می‌شود، باور است. چنین مواقعی در شهروندان این باور ایجاد می‌شود که مدیران کشور از عهده حل مشکلات بر نمی‌آیند یا نمی‌خواهند حلشان کنند. 

وی ادامه می‌دهد: اگر شهروندان بخشی از بدنه مدیریتی باشند، آنها هم با در نظر گرفتن امکانات اندک، برای حل مشکلات چاره‌اندیشی می‌کنند. همین درک است که اعتماد را بر می‌گرداند، به‌ویژه در شهری مانند گرگان که اقوام گوناگونی در آن زندگی می‌کنند، تشکیل شورایاری‌ها این امکان را ایجاد می‌کند تا همه شهروندان در مدیریت سهم داشته باشند، حتی اگر نماینده‌ای از قوم یا طایفه آنان بر کرسی شورا ننشسته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید