• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70120
+
-

گرمی؛ چشم‌انتظار درمانگاه جدید

مدیر درمان تامین اجتماعی اردبیل: با رفع شدن مشکل سند شش‌دانگ زمین درمانگاه جدید عملیات ساخت آن آغاز می‌شود

درمان
گرمی؛ چشم‌انتظار درمانگاه جدید

جاوید علی‌اوغلو | گرمی- خبرنگار:


زیرساخت‌های استاندارد و باکیفیت درمانی را می‌توان برای اهالی هر منطقه ضروری دانست. شهرستان گرمی در حوزه درمانی مشکلات زیادی دارد که یکی از این مشکلات به ساختمان درمانگاه تامین اجتماعی گرمی مربوط می‌شود. این شهرستان در حالی که حدود 32 هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دارد، تاکنون از داشتن فضای مطلوب درمانی برای افراد تحت پوشش محروم مانده است. ساختمان فعلی که به عنوان درمانگاه از آن استفاده می‌شود، با متراژ کمتر از 300 متر‌ مربع جوابگوی مراجعه‌کنندگان نیست، آن هم در حالی که احداث بیمارستان جدید در ایستگاه تملک زمین متوقف مانده است. 


فضای نامناسب و نیروی انسانی محدود

در حال حاضر، فضای درمانگاه تامین ‌اجتماعی شهرستان گرمی با 287 متر‌ مربع در طبقه زیرین اداره شعبه بیمه تامین اجتماعی شهرستان قرار گرفته که به اظهار کارشناسان کمتر از استاندارد قانونی برای تاسیس یک درمانگاه است. اما این درمانگاه با پزشک عمومی، پرستاری، مامایی، داروخانه، دندان‌پزشکی و آزمایشگاه در یک شیفت به مردم شهرستان و بیمه‌شدگان خدمات درمانی ارائه می‌کند. هرچند با فعالیت محدود این درمانگاه بار سنگینی از هزینه دارو و درمان افراد تحت پوشش برداشته شده، برخورداری از یک مکان استاندارد جزو مطالبات بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در گرمی است و آنها انتظار دارند که مسئولان توجه بیشتری به رفع این مشکل شهرستان داشته باشند. 


نارضایتی‌های شهروندان

«فرزاد بهرام‌نژاد» شهروندی از روستای تکانلوی از توابع بخش مرکزی می‌گوید: ما بیمه‌شدگان ماهیانه مبلغ زیادی برای سازمان تامین اجتماعی واریز می‌کنیم تا بتوانیم از خدمات مطلوب این نهاد بهره‌مند شویم. اما به دلیل مراجعه زیاد، فضای محدود و تعداد کم نیروهای پزشکی مستقر در این درمانگاه در برخی زمان‌ها خدمات جوابگوی جمعیت مراجعه‌کنندگان نیست و عملا امکان استفاده از تسهیلات درمانی این بیمه را نداریم. 

«محمد رحیمی» دیگر شهروند ساکن گرمی عنوان می‌کند: نکته قابل‌تأمل در مورد این مرکز درمانی ویزیت تعداد محدود مراجعان دندان‌پزشکی است و انتظار داریم سقف پذیرش واحد دندان‌پزشکی را افزایش دهند. از سوی دیگر، نبود ارائه خدمات در ساعات عصر و شب از دیگر مشکلات مراجعه‌کنندگان این درمانگاه است، در حالی که باید در این شهر با جمعیتی که وجود دارد خدمات درمانی به صورت شبانه‌روزی ارائه شود. 

«یعقوب مددخواه» هم که ساکن گرمی است، عنوان می‌کند: به دلیل پذیرش کم بیماران دندان‌پزشکی، روستاییان نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند، چراکه ساکن روستایی که چندین کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله دارد و تحت پوشش این بیمه قرار گرفته است برای بهره‌مندی از خدمات رایگان پزشکی و درمانی به‌ویژه دندان‌پزشکی مراجعه می‌کند، اما به دلیل این‌که سیستم نوبت‌دهی وجود ندارد، هنگام مراجعه به دلیل پر شدن ظرفیت پذیرش به آنها  نمی‌شود. 

وی اظهار می‌کند: این شایسته نیست که شهرستان مرزی گرمی پس از سال‌ها انتظار به عنوان شهر محروم استان باز هم دچار کمبود خدمات بهداشت و درمان باشد. اهالی این شهرستان از نظر بهداشت و درمان در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند و نیازمند استفاده از بهداشت و درمان مطلوب هستند. در این زمینه مسئولان استانی و شهرستانی باید پاسخگو باشند.


مکان‌یابی برای احداث درمانگاه جدید

مدیر‌ درمان تامین اجتماعی استان در گفت‌وگو با همشهری با تایید مشکلات و کمبود زیرساخت‌های درمانی در شهرستان گرمی عنوان می‌کند: درمانگاه فعلی در گرمی به دلیل نیاز مردم، بنا به شرایط وقت در زیرزمین ساختمان اداری راه‌اندازی شد که با توجه به راه‌اندازی درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان گرمی از سوی هیات مدیره سازمان در بهمن ماه سال 92 و استاندارد نبودن محل فعلی این درمانگاه به محض واگذاری زمین، سازمان آمادگی دارد عملیات احداث ساختمان درمانگاه را شروع کند.

«قادر برجی» عنوان می‌کند: برای ساخت درمانگاه جدید مکان‌یابی مناسب برای دسترسی عموم مردم از نکات مورد تاکید بود و لازم بود ساختمان در نقطه‌ای از شهر احداث شود تا افراد تحت پوشش بدون هزینه اضافه و دردسر برای خدمات درمانی مراجعه کنند. به گفته او بعد از ماه‌ها تلاش و بررسی، زمینی انتخاب شد و به دستور استانداری مقرر شد زمین که در تملک آموزش و پرورش است، در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد.

این مسئول در پاسخ به کلنگ‌زنی درمانگاه در تیرماه سال 97 و متوقف ماندن پروژه عنوان می‌کند: از الزامات تامین اجتماعی برای هزینه در احداث درمانگاه‌ها داشتن سند شش‌دانگ است که در حال پیگیری برای اخذ سند زمین تملک‌شده از سوی آموزش و پرورش هستیم تا عملیات اجرایی آن شروع شود.


افزایش شیفت و نیروی کاری

برجی در مورد اضافه شدن شیفت عصر به خدمات درمانی می‌گوید: اضافه شدن شیفت و نیروی خدماتی مستلزم حضور و مراجعه است و اگر شیفتی با به‌کارگیری نیروی بیشتر راه‌اندازی شود و مراجعه به حد نصاب نرسد، تداوم آن شیفت کاری هیچ توجیهی نخواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش کیفیت خدمات ارائه شده بهداشتی و درمانی به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی این شهرستان اظهار می‌کند: از فرماندار و مسئولان ذی‌ربط شهرستان درخواست مساعدت و همکاری داریم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر امکان بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات‌درمانی شایسته و رایگان سازمان تامین اجتماعی را در این منطقه فراهم کنیم. این مسئول تاکید می‌کند: با اقدامات اساسی‌ای که در حوزه توسعه صنعت این شهرستان انجام شده است قطعا خدمات درمانی و حوزه تحت پوشش تأمین اجتماعی و گستره ارائه خدمات نیز افزایش خواهد یافت.


اما و اگرهای احداث درمانگاه

ساختمان درمانگاه تامین اجتماعی گرمی در سال 78 برای کار اداری احداث شده بود و احداث درمانگاه درجه یک به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد افراد تحت پوشش که باید 20 هزار نفری  بود، موجه نبود و شهرستان گرمی به دلیل نداشتن واحدهای تولیدی و کارگاهی و فرصت اشتغال تعداد بیمه‌شدگانی کمتر از حد نصاب داشت.

سال 92 به دلیل احتساب بیمه‌شدگان کارگران ساختمانی، قالی‌بافی، کشاورزی و دامداری شمار بیمه‌شدگان در این شهرستان افزایش یافت و پس از پیگیری مکرر رسانه‌ها و مسئولان، بالاخره مجوز راه‌اندازی درمانگاه سطح یک تامین اجتماعی از سوی هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی کشور صادر شد. اکنون این درمانگاه به دلیل افزایش تعداد افراد تحت پوشش جوابگوی مراجعه‌کنندگان نیست و اهالی این شهرستان در انتظار احداث فضایی مطلوب برای ارائه خدمات درمانی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید