• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70050
+
-

گام‌های اولیه برای اجرای عدالت


اغلب قوانینی که در حوزه ایثارگران به تصویب رسیده است، به ایثارگران مستخدم در دستگاه‌های اجرایی اختصاص دارد و از این بابت ایثارگرانی که با تلاش خود و در مشاغل غیراستخدامی فعالیت می‌کنند از حمایت‌های قانونی همانند مستخدمین دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند نمی‌شوند. این خلأ قانونی از ابتدای تصویب قوانین ایثارگران توسط کارشناسان تذکر داده می‌شد ولی اغلب اوقات با کم‌توجهی متولیان امر در دولت و مجلس  مواجه می‌شد. این بی‌عدالتی در برخورداری از تسهیلات قانونی باعث کاهش انگیزه ایثارگرانی می‌شد که در فعالیت‌های اقتصادی غیراستخدامی مشغول شده بودند. اخیرا توجهی به این موضوع شده است و آغاز ارائه برخی لوایح از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران به دولت در خصوص ایثارگران فعال در عرصه‌های اقتصادی، نشان می‌دهد توجه به این گروه از ایثارگران آغاز شده است. لایحه اصلاح ماده56 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، موضوع معافیت مالیاتی درآمد ایثارگران در مشاغل آزاد و بازار کسب‌وکار یکی از این لوایح است. برابر ماده56 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، صددرصد حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیرمستمر شاهد، جانبازان، آزادگان و رزمندگان با حداقل 12ماه حضور  در جبهه از پرداخت مالیات معاف است. تاکنون معافیت مالیاتی، ناظر بر حقوق و مزایای ناشی از رابطه استخدامی ایثارگران بوده است، در حالی که بخشی از ایثارگران بدون استفاده از تسهیلات و مزایایی که برای مستخدمین ایثارگر درنظر گرفته شده است در مشاغل آزاد و بازار کسب‌وکار مشغول فعالیت هستند که عدم استفاده از این تسهیلات همواره مورد اعتراض آنان بوده است.
بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به نامگذاری سال98 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید و به جهت ترغیب ایثارگران به اشتغال مولد و حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی و همچنین محدودیت‌های استخدامی در دستگاه‌ها، پیشنهاد افزودن یک تبصره به ماده56 قانون جامع را به دولت ارائه کرده است.
براساس این پیشنهاد والدین، همسران و فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان، همسران و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر و همسران و فرزندان آزادگان یک‌سال اسارت و بالاتر به مأخذ 7برابر درآمد حداقل حقوق سالانه کارگران مشمول قانون کار از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. این پیشنهاد در حال بررسی در هیأت دولت است. اگر این لایحه در هیأت دولت بررسی و به مجلس پیشنهاد شود، پس از تصویب مجلس به طور مثال برای سال98 که حداقل حقوق کارگران مبلغ 1517000تومان است، مبلغ 127428000تومان از درآمد گروه‌های مذکور در تبصره پیشنهادی از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.
لایحه دیگری که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به دولت پیشنهاد شده است، اصلاح تبصره یک بندب ماده52 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) موضوع پرداخت تسهیلات به طرح‌های مربوط به ایثارگران و شرکت‌هایی است که بیش از 50درصد سهام آنها مربوط به ایثارگران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید