• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70038
+
-

گذرگاهی از شمال به جنوب خیابان آزادی

2 کارگاه حفاری در پروژه «زیرگذر خیابان استاد معین» به هم رسیدند

گذرگاهی از شمال به جنوب خیابان آزادی


محمد سرابی/ خبرنگار
پروژه زیرگذر خیابان استاد معین در فاصله کوچکی بین دو جریان ترافیکی پرتردد دیگر ساخته شده است. در بالای این زیرگذر، سطح خیابان آزادی و محل ایستگاه اتوبوس‌های بی‌آر‌تی قرار دارد و زیر آن تونل مترو ساخته شده است. در میان این‌دو، مسیری به سمت شمال و جنوب ساخته می‌شود تا ارتباط دو سمت خیابان آزادی را ممکن کند. اکنون و در این نقطه خودرو‌ها باید برای حرکت بین دو سمت شمال و جنوب، تا میدان آزادی بروند و بازگردند.

ساخت این زیرگذر چند سال پیش آغاز شد و کارگاه آن مدتی به‌صورت نیمه کاره باقی‌مانده بود اما اخیرا عملیات عمرانی در آن دوباره از سرگرفته شده است. حفاری از دو سمت خیابان شروع شده و اتصال این دو جبهه طی مراسمی با حضور شهردار تهران انجام شد. به گفته پیروز حناچی، این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید؛ اگرچه احتمال دارد تا 22 بهمن سال جاری نیز آماده بهره‌برداری شود. او در این مراسم گفت: فضای داخل تونل تثبیت شده است و مرحله به مرحله پیشرفت می‌کند تا اینکه ساخت تونل به‌طور کامل به پایان برسد.

پیش از این نیز در پروژه‌های دیگری مثل تونل آرش-‌اسفندیار همین روند طی شده بود.

شهردار افزود: دسترسی‌های مناطق ٩ و ١٠ تهران مخصوصا به سمت شمال نسبت به بسیاری از مناطق دیگر محدود است و خودرو‌هایی که از شمال می‌آیند برای رسیدن به این مناطق باید میدان آزادی را دور بزنند. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در این مراسم از پیشرفت ۴۸ درصدی پروژه زیرگذر استاد معین خبر داد و گفت: اهمیت این پروژه به این دلیل است که محله استاد معین را به محله طرشت متصل می‌کند.

مراحل اجرایی این زیرگذر ابتدا با ایجاد سقف بتنی و ستون‌های اطراف آن شروع شده بود. در این مرحله هنوز خاکبرداری انجام نگرفته و پس از استحکام؛ کار حفاری زیر لایه بتنی ساخته شده، انجام شد. برداشت خاک در این پروژه به روش اتریشی انجام می‌شود و شامل مراحل متعددی مانند تراشیدن لایه‌های خاک، ایجاد حفاظ و سرانجام ساخت دیواره و سقف نهایی تونل می‌شود. در روز اتصال دو کارگاه حفاری، دیواره‌ای که در فاصله بین دو کارگاه حفاری باقی‌مانده بود تخریب و دو بخش به یکدیگر متصل شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید