• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70015
+
-

اسب‌های نژاد کُرد صاحب تبارنامه می‌شوند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای تهیه تبارنامه همه اسب‌های کُرد در این استان خبر داد. به گزارش ایسنا «بهرام خانی» با اشاره به برنامه استان برای تهیه تبارنامه اسب نژاد کُرد اظهار کرد: سال گذشته برای تهیه تبارنامه از 50 سر اسب آزمایش گرفته شد که کارهای آنالیزی آن در دست انجام است.

وی اضافه کرد: امسال هم برای گرفتن آزمایش خون و کارهای آنالیزی تهیه تبارنامه 80 سر اسب اعتبار گرفته‌ایم و در تلاشیم این اعتبارات را بیشتر کنیم و اقدامات لازم را برای 200 تا 250 سر اسب انجام دهیم.  معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از اسب‌های کُرد در استان‌های دیگری مثل کردستان، ایلام، همدان و حتی تهران ‌زیست می‌کنند که در تلاشیم تبارنامه همه این اسب‌ها در استان ثبت شود.  

خانی گفت: در گذشته کارهایی از سوی خود مردم، بخش خصوصی و فدراسیون‌های سوارکاری برای تهیه تبارنامه اسب نژاد کُرد انجام شد، اما بر اساس قراردادی که با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور منعقد شده قرار شده اسب‌های نژاد کُرد صاحب تبارنامه شوند.  وی گفت: در این تبارنامه هر اسبی با اجدادش معرفی می‌شود و هر اسبی که تبارنامه غنی‌تری داشته باشد، قیمت بالاتری دارد. 

خانی در ادامه با بیان این‌که اسب نژاد کُرد یکی از سرمایه‌های بزرگ استان است که جمعیت زیادی هم در استان کرمانشاه دارد، گفت: در حال حاضر در کرمانشاه بالغ بر 2 هزار سر اسب نژاد کُرد داریم.  وی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 30 باشگاه، مرکز پرورش و اصلاح نژاد اسب در استان کرمانشاه فعال است.  خانی با اشاره به ارزش بالای اسب‌های نژاد کُرد گفت: هم‌اکنون قیمت این اسب‌ها کمتر از 50 میلیون تومان نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: اسب‌های کُرد همواره در مسابقاتی که شرکت می‌کنند صاحب مقام می‌شوند.  وی اضافه کرد: شجره‌نامه اسب نژاد کُرد به دوران ساسانی و هخامنشی بازمی‌گردد و اسب شبدیز که بر روی طاق‌بستان حکاکی شده از اجداد اسب نژاد کُرد است.  خانی ادامه داد: اسب نژاد کُرد در گذشته در منطقه ماهیدشت در استان کرمانشاه به صورت گله‌ای دیده می‌شدند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید