• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70010
+
-

ثبت الوار گرمسیری در مناطق چهارگانه محیط ‌زیست

الوار گرمسیری یکی از بخش‌های تابعه شهرستان اندیمشک در شمال استان خوزستان و جنوب غربی ایران است که با پوشش گیاهی و جانوری متنوع و کمیابش شناخته می‌شود. به گزارش تسنیم، بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک بیش از 80 هزار هکتار جنگل را در دل خود جای داده و گنجینه‌ای از درختان بلوط، زالزالک وحشی، جاز، کنار، کیکم، چنار، بادام کوهی و گیاهان دارویی متنوع و خاص است که از تنوع گونه‌های جانوری خاص شامل سمندر کوهستانی لرستان نیز برخوردار است.

این منطقه که نخستین زیستگاه ثبت شده سمندر در کشور با بیشترین تعداد این جانور در آن است، در دل خود گونه‌های جانوری دیگری مانند کورماهی‌، پلنگ، خرس زاگرس، سنجاب، شاه‌روباه، گرگ و همچنین انواع پرندگان شکاری و وحشی را جای داده است. مدیر انجمن حامیان طبیعت زاگرس گفت: بخش الوار گرمسیری در شهرستان اندیمشک که یکی از غنی‌ترین مناطق طبیعی خوزستان از نظر زیستی است، در مصوبات اخیر شورای عالی محیط‌ زیست جایی نداشت.

«میثم مرادی» با اشاره به غنای طبیعت خوزستان، تنوع گیاهی و جانوری بخش الوار گرمسیری اندیمشک را منحصر به فرد دانست و بیان کرد: عدم تصویب منطقه چهارگانه محیط زیست و همچنین نبود پاسگاه محیط‌بانی و امکانات سبب شده است که حیات در منطقه با تهدید روبه‌رو شود. وی ادامه داد: شکار بی‌رویه، آتش‌سوزی جنگل‌ها و قاچاق و تخریب زیستگاه سمندر کوهستانی لرستان که جزو گونه‌های رو به انقراض است، از جمله خطرهایی هستند که این روزها الوار گرمسیری و حیات طبیعی آن را با مشکل جدی روبه‌رو کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید