• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69991
+
-

الگوی غذایی اصفهانی‌ها تهیه می‌شود

غذا یکی از اجزای اساسی و ضروری حفظ سلامت است، لذا طرح ملی بررسی الگوی مصرف مواد غذایی به منظور شناسایی عوامل خطر تغذیه‌ای و گروه‌های در معرض ناامنی غذایی در استان‌های مختلف از جمله اصفهان اجرا می‌شود.
به گزارش ایرنا، ناامنی غذایی به مفهوم دسترسی محدود یا نامطمئن به غذای کافی و سالم از نظر تغذیه‌ای یا توانایی محدود برای دستیابی به غذا از راه‌های مقبول اجتماعی است.

در سال‌های اخیر با توجه به تغییر سبک زندگی در جامعه، مصرف میوه، سبزی و لبنیات در بین مردم کاهش و سوی دیگر مصرف مواد قندی، چرب و پرنمک افزایش یافته که همین امر دغدغه‌هایی را در نظام سلامت کشور ایجاد کرده است.
رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت اصفهان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: امروزه دسترسی به اطلاعات جامع و دقیق درباره الگوی مصرف غذایی برای سیاستگذاری و برنامه‌‌ریزی در بخش سلامت، غذا و تغذیه از ارکان اصلی برنامه‌های توسعه ملی به شمار می‌آید به همین دلیل وزارت بهداشت در صدد شناسایی این الگو و استخراج نتایج آن است.

«سکینه جعفری» افزود: در این جهت، طرح بررسی الگوی مصرف مواد غذایی در دستور کار دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار گرفت و در آن داده‌های الگوی مصرف مواد غذایی خانوارها توسط کارشناسان تغذیه مراکز بهداشت، از طریق مراجعه حضوری به در منازل شهروندان و مصاحبه مستقیم با افراد، جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان این‌که در این طرح مصرف مواد غذایی مختلف مانند میوه، سبزی، گوشت، لبنیات و تنقلات بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان مواد غذایی مورد مصرف خانوارها نیز در این طرح، توزین و اندازه‌گیری می‌شود و با ارزیابی آنها می‌توان به اطلاعات دقیقی درباره میانگین مصرف فردی و خانوادگی غذا و میزان مواد موجود در آنها مانند روغن، نمک، روی، آهن، فیبر و انواع ویتامین‌، کمبود مصرف مواد غذایی یا مواد مورد نیاز بدن و مطلوب بودن یا نبودن وضعیت تغذیه پی برد.

جعفری با اشاره به این‌که بررسی الگوی مصرف مواد غذایی در ۲ مرحله در کشور و استان‌ها انجام می‌شود، اضافه کرد: مرحله نخست آن زمستان پارسال با هدف تعیین وضعیت تغذیه‌ای مردم و تامین داده‌های مورد نیاز برای سیاستگذاران در عرصه غذا و تغذیه از جمله در طراحی و اجرای برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها و تدوین برنامه‌های توسعه اجرا شد.

وی با بیان این‌که مرحله دوم این طرح نیز همزمان با سراسر کشور از ۱۲ مرداد تا ۱۲شهریور سال جاری در استان اصفهان اجرا خواهد شد، گفت: در این مرحله اطلاعات مربوط به الگوی غذایی در مناطق روستایی، شهری و حاشیه شهر در ۹ شهرستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شامل اصفهان، فلاورجان، لنجان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، مبارکه، سمیرم، شاهین‌شهر و فریدن با روش یکسان انجام می‌شود.

جعفری از جمله اهداف اجرای این طرح را کمک به شناسایی گروه‌ها و جمعیت‌های در معرض ناامنی غذایی به تفکیک استان، مناطق روستایی، شهری و حاشیه شهرها، شناسایی عوامل خطر تغذیه‌ای مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر، شناسایی روند تغییرات در الگوی مصرف مواد غذایی و پایش و اصلاح سیاست‌ها، مداخلات و برنامه‌های حوزه غذا و تغذیه عنوان کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت اصفهان افزود: داده‌های جمع‌آوری شده از این طرح به تهران ارسال و پس از تجزیه و تحلیل، نتایج آن اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: نتایج حاصل از این طرح می‌تواند به تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی و تخصیص بودجه در حوزه غذا و تغذیه با هدف ایجاد هماهنگی بین الگوی تولید، عرضه و مصرف در راستای تامین نیازهای تغذیه‌ای و سلامت جامعه برای بسیاری از دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت بهداشت و برنامه‌‌ریزی و مدیریت کمک کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف میوه، سبزی و لبنیات بین مردم استان کمتر از میزان مطلوب است.

میزان مطلوب مصرف میوه در روز ۲ تا 4 واحد (هر واحد معادل یک میوه)، سبزی 3 تا 5 واحد (هر واحد معادل یک لیوان یا یک بشقاب کوچک سبزی، یک گوجه، خیار یا هویج متوسط) و لبنیات ۲ تا 4 واحد ( هر واحد معادل یک لیوان) است. 

میزان مطلوب مصرف انواع گوشت و تخم مرغ در روز یک تا ۲ واحد است و در طول روز باید از انواع غذاها به صورت متعادل و متنوع استفاده کرد. 
مصرف بیش از حد مطلوب نمک، چربی و قند موجب شیوع زیاد بیماری‌های غیرواگیر شده و میزان شیوع دیابت به حدود ۱۰درصد، فشار خون بالا به ۲۵ درصد، کلسترول بالا به ۴۶ درصد و چاقی و اضافه وزن به ۶۰ درصد در کشور رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید