• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69988
+
-

بندر صیادی آبادان در تور بی‌پولی

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی: سازمان شیلات کشور به دنبال جذب برخی اعتبارات برای شروع دوباره این پروژه است

پروژه
بندر صیادی آبادان در تور بی‌پولی

موضوع ساخت بندر صیادی آبادان که از سوی مسئولان امری ضروری تشخیص داده شده، از جمله مصوبات سومین دور سفر هیات دولت «محمود احمدی‌نژاد» رئیس دولت‌های نهم و دهم به استان خوزستان در سال ۱۳۸۹ است. بر پایه همین مصوبه و پس از صدور مجوز، مطالعاتی کار آن توسط سازمان شیلات ایران با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.

به گزارش مهر، کلنگ آغاز عملیات ساخت این بندر در سی‌امین سالگرد پیروزی عملیات شکست حصر آبادان (۵ مهر ۱۳۹۰) با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در حاشیه اروندرود به زمین زده شد؛ کلنگی که روی زمین ماند و با گذشت ۸ سال این پروژه تنها حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


آغاز مطالعات

پس از بومی شدن صنعت ساخت اسکله‌های شناور صیادی، تولیدکنندگان ایرانی وارد عرصه کار و تولید شدند. در این میان، یک شرکت بومی طراح و سازنده سازه‌های شناور در ایران، تمامی کار محاسبات فنی و مهندسی ساخت سازه شناور به مساحت 2700 متر‌ مربع با کاربری تخلیه صید و پهلوگیری ایمن شناورهای صیادی را در حاشیه رودخانه اروند - آن هم به دست پرتوان نیروهای ایرانی و بدون حضور شرکت‌های خارجی - به دست گرفت.

در سال ۹۱ که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید ملی، حمایت از سرمایه و کار ایران» نام‌گذاری شده بود، مدیرعامل این شرکت عنوان کرد دانش‌آموختگان و صنعتگران ایرانی مصمم به ساخت یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های صیادی ایران در آبادان شده‌اند.

مدیرکل وقت شیلات خوزستان نیز در خصوص این پروژه گفته بود: بندر صیادی آبادان در مجاورت بازار ماهی و اسکله ثامن‌الائمه(ع) با هدف تامین زیرساخت‌های لازم برای پهلوگیری شناورهای صیادی به منظور تخلیه صید، بارگیری، تدارکات و توقف ایمن در اروندرود و محدوده شهر آبادان ساخته می‌شود.

«عبدالرحیم مغینمی» با بیان این‌که این طرح در زمینی به مساحت 2 هکتار و طی 3 مرحله اجرا می‌شود، عنوان کرده بود: سازمان شیلات ایران متعهد شده است با هزینه‌کرد ۱۲۹ میلیارد ریال اعتبار و ظرف ۳۶ ماه این طرح را به بهره‌برداری برساند.

وی در خصوص مراحل سه‌گانه ساخت این بندر گفته بود: در مرحله نخست ۱۹ اسکله تخلیه صید برای شناورها، در مرحله دوم توقفگاه با ۳۷ پست اسکله برای شناورها و در مرحله سوم تاسیسات پشتیبانی بندر شامل بازار حراج ماهی، سرویس عمومی و نمازخانه ساخته می‌شود.


تامین نشدن اعتبارات و مسکوت ماندن طرح

اما ساخت این بندر به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز در همان مراحل اولیه مسکوت باقی ماند. مدیرکل وقت شیلات خوزستان در بهمن سال ۹۲ اجرای پروژه بندر صیادی آبادان را از تعهدات سازمان شیلات کشور خوانده و عنوان کرده بود: با وجود آماده‌سازی زیرساخت‌های اولیه پروژه، هنوز ریالی از سوی این سازمان بابت شروع عملیات اصلی ساخت تخصیص داده نشده است و تا زمانی که اعتبار پرداخت نشود، انجام کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

مغینمی با اشاره به این‌که مطالعات طرح و کلنگ‌زنی آن انجام شده است، افزوده بود: برای اجرای کامل این پروژه ۸ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که متاسفانه در زمینه تخصیص‌ها مشکلاتی وجود دارد (این پیش‌بینی مربوط به سال ۱۳۹۰ بود) که در صورت تخصیص و پرداخت اعتبارات به‌موقع و کافی امکان شروع کار برای پیمانکار وجود دارد.

وی اظهار کرده بود: سازمان شیلات با همراهی وزارت جهاد کشاورزی مصمم به اجرا و اتمام پروژه بندر صیادی آبادان هستند. بر همین اساس، برای سال آینده برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است تا رقم خوبی به این پروژه اختصاص دهند. البته با توجه به متغیر بودن تخصیص‌ها، کار در صورت پرداخت انجام می‌شود.

وی با اشاره به انجام مطالعات طرح، انتخاب پیمانکار، کلنگ‌زنی و آماده بودن زیرساخت‌های اولیه، تاخیر در اجرای آن را تنها به دلیل مسائل مالی دانسته و عنوان کرده بود: موضوع را از طریق شیلات کشور پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم با پرداخت اعتبارات تعهد داده شده از سوی این سازمان، هرچه سریع‌تر کار ساخت بندر صیادی آبادان ادامه یابد و به اتمام برسد.


نیاز به کار ضربتی

در این رابطه، رئیس کنونی اداره شیلات آبادان با تاکید چندباره بر این‌که بندر صیادی آبادان جزو طرح‌های ملی به شمار می‌رود، گفت: این پروژه تاکنون تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. «موسی کاکایی» افزود: متاسفانه عدم تخصیص اعتبارات لازم و به‌موقع روند اجرا و تکمیل این پروژه را با وقفه‌ای چندین ‌ساله مواجه کرده است.

به گفته وی، در حال ‌حاضر، با توجه به تورم موجود، برای ساخت و تکمیل این پروژه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. کاکایی با بیان این‌که طی یکی 2 سال اخیر مکاتباتی در این باره با مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی داشته‌ایم، اظهار کرد: با توجه به وجود بخشی از زیرساخت‌های لازم - در صورت اختصاص اعتبار مورد نیاز - - ادامه اجرا، تکمیل و اتمام آن ظرف مدت یک تا یک سال و نیم انجام می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد لنج‌ها و قایق‌های صیادی در منطقه ساخت بندر صیادی آبادان، تکمیل پروژه به یک کار جهادی و ضربتی نیاز دارد.


تلاش برای جذب اعتبارات و شروع دوباره

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اجرای این پروژه گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئول اعتبارات سفرهای رئیس‌جمهوری مشخص شد که در اسناد مالی مربوطه عدم جذب اعتبارات یادشده از سوی سازمان شیلات قید شده است.

همچنین در این باره بین شیلات و بخش یاد شده اختلاف نظرهایی وجود دارد و این اختلاف نظرها سبب شده است موضوع به رئیس برنامه و بودجه کشیده شود. «جلیل مختار» افزود: با ورود رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به موضوع یادشده، قرار شد پس از ابلاغ اعتبارات برای این طرح که در اسناد آن عدم جذب اعتبار ثبت شده است، اعتبار جدیدی اختصاص یابد.

وی بیان کرد: اکنون سازمان شیلات کشور به دنبال جذب یک‌سری اعتبارات برای شروع دوباره کار است و در این باره نیز اعتباراتی ابلاغ شده است. مختار ادامه داد: سازمان منطقه آزاد اروند مدعی شده است که باید کار ساخت این بندر صیادی بر اساس شاخصه‌های نوین فناوری‌ قابل ارائه این سازمان و طی توافقنامه‌ای دوجانبه میان آن و شیلات انجام شود، اما سازمان منطقه آزاد اروند تاکنون در این باره قدمی برنداشته است. نماینده آبادان تاکید کرد: در نشستی با معاونت فنی سازمان شیلات کشور مقرر شد آنها کار خود را آغاز کنند و به امید سازمان منطقه آزاد اروند نمانند.


انتطار از مسئولان

وعده ساخت بندر صیادی آبادان در مدت ۳۶ ماه که می‌توانست تسهیل‌کننده کار تعداد زیادی از مردمانی شود که نانشان را از آب می‌خورند، اکنون با گذشت ۸ سال از به زمین زده شدن کلنگ احداث آن، همچنان بلاتکلیف رها شده و پرونده‌اش در سازمان شیلات در حال خاک خوردن است. در ابتدای کار برخی از کارهای این بندر همچون تجهیز کارگاه، اجرای فونداسیون ساختمان اداری، دریافت اشتراکات آب و برق، جابه‌جایی رشته‌های مزاحم برق، فنس‌کشی محوطه، هیدروگرافی و نی‌زنی انجام شد و دیگر هیچ.

انتظار می‌رود در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید نام‌گذاری شده است، مسئولان ذی‌ربط با انجام درست تعهداتشان به هدف‌گذاری انجام شده برای ساخت این بندر در جهت افزایش جاذبه‌های گردشگری و ایجاد شغل برای مردم منطقه کمک کنند. در حال حاضر ۲۱۰ شناور شامل ۱۴۸ لنج و ۶۲ قایق در بخش صیادی شهر آبادان فعالیت دارند و این غیر از شناورهایی است که در مسیر بنادر اروندکنار و چوئبده به آبادان تردد می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید