• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69984
+
-

قطار بازسازی سیل روی ریل افتاد

به گفته مسئولان، پیگیری‌های لازم برای تملک زمین به 8 روستا در شهرستان چگنی لرستان در حال انجام است

قطار بازسازی سیل روی ریل افتاد

با توجه به بارش‌های سیل‌آسای فروردین امسال در کشور که موجب جاری شدن سیلاب و وارد آمدن خسارت‌های جانی و مالی به برخی استان‌ها از جمله استان‌های غربی و جنوبی کشور شد، تلاش به منظور اختصاص اعتبارات لازم برای نوسازی و اسکان دوباره سیل‌زدگان در خانه‌هایشان در این استا‌ن‌ها به‌ویژه خوزستان، لرستان و ایلام همچنان ادامه دارد.


اعتبارات برای بازسازی

به گزارش ایرنا، مسئول گروه برنامه‌ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور درباره بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیل اخیر در خوزستان گفت: هیات دولت مرحله دوم تسهیلات بازسازی و احداث واحدهای مسکونی آسیب‌دیده را ابلاغ کرده است و در هفته جاری این اعتبارات ‌به بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

«حامد روحانی» اظهار کرد: طبق تعهداتی که داشتیم و با توجه به اعتبار ابلاغ شده، قرار بود بازسازی را در نیمه مرداد به پایان برسانیم. وی با بیان این‌که در مجموع کار تعمیر 11 هزار و 628 واحد در خوزستان شروع شده است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مصوبه مرحله اول، باید حدود 7 هزار واحد تعمیری را در استان خوزستان به پایان می‌رساندیم که تا امروز کار 8 هزار و 736 واحد به پایان رسیده است.

این مسئول گفت: ما به برخی واحدهای تعمیری سیمان داده‌ایم و برخی ستادها نیز در حمل مصالح کمک کردند. با این کار هزینه‌های مردم کاهش یافت و توانستند با وام‌های بلاعوضی که به آنها داده می‌شود، کار تعمیر واحدهای خود را انجام دهند.

روحانی بیان کرد: در مورد واحدهای احداثی‌، برای 1523 واحد پی‌کنی، برای 666 واحد آرماتوربندی و برای 508 واحد نیز اجرای فونداسیون انجام شده است. از این 508 واحد برای 211 واحد در مرحله اسکلت نیز دیوارچینی انجام شده است.

وی ادامه داد: مردم نگران تغییر وضعیت ساختمان‌های خود نباشند. به درخواست‌های آنها رسیدگی می‌شود، اما این کار با آهنگ ملایمی انجام می‌شود چراکه ما همزمان درگیر واحدهای احداثی و تعمیری نیز هستیم. روحانی با بیان این‌که تا امروز 27 میلیارد تومان در قالب اعتبارات احداثی، تعمیری و معیشتی به صورت بلاعوض بین مردم توزیع شده است، گفت: تا امروز 14 هزار و 835 واحد را به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم. در مجموع، تسهیلاتی که بانک باید پرداخت کنند، 248 ملیارد تومان است. تاکنون نیز بانک‌ها با 11 هزار و 595 واحد، معادل 184 میلیارد تومان قرارداد بسته‌اند.

مسئول گروه برنامه‌ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار بود کار واحدهای تعمیری تا پایان شهریورماه به اتمام برسد، اما با توجه به این‌که اواخر شهریور با دمای خوبی مواجه هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم زودتر از زمان تعیین شده این کار انجام شود.


خانه‌های سیل‌زده در لرستان نیازمند پنجره

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: 8 هزار واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده شهرستان چگنی در استان به پنجره نیاز دارند که باید تا قبل از فصل سرما تامین شوند. «محمدرضا رضافرح» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ساخت و تعمیر ۲ هزار واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل در لرستان به مرکزی به عنوان استان معین واگذار شده است.

وی گفت: تسهیلات اعطایی برای نوسازی واحدهای سیل‌زده ۵۰ درصد هزینه‌های واحدهای آسیب‌دیده منطقه چگنی را تامین می‌کند و برای تکمیل مابقی واحدها نیازمند همراهی خیران هستیم.این مسئول بیان کرد: 8 روستا در شهرستان چگنی از سیلاب آسیب‌های جدی دیده‌اند و به دلیل شرایط مکانی ناامن در برابر حوادث طبیعی باید جابه‌جا شوند که پیگیری‌های لازم برای تملک زمین به این منظور در حال انجام است.

رضافرح ادامه داد: در ۱۳ روستای این شهرستان نیز سیل بخشی از روستاها را شسته است که پایدارسازی بناها و سازه‌های موجود در دستور کار قرار دارد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال برای پایدارسازی منازل روستایی چگنی اختصاص داده شده است در حالی که پایدارسازی این واحدها به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.


زندگی دوباره در چم‌قیله ایلام

همچنین  نخستین واحد مسکونی تکمیل شده در منطقه سیل‌زده چم‌قیله از توابع شهرستان چرداول استان ایلام به مددجوی کمیته امداد تحویل داده شد. «ضیاء رضایی» مدیرکل کمیته امداد استان ایلام نیز گفت: در سیل فروردین امسال بیش از 320 واحد مسکونی مددجویان این نهاد تخریب شده که از این تعداد 119 واحد در حال ساخت است. همچنین 12 واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده استان ایلام با حضور معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور افتتاح و بهره‌برداری شد.

همچنین، استاندار ایلام در این خصوص بیان کرد: این ۱۲ واحد افتتاح شده اولین خانه‌های احداثی برای سیل‌زدگان نوروز امسال است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شدند. «قاسم سلیمانی دشتکی» افزود: برای ساخت هر واحد مسکونی ۵۵ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و ۱۵ تومان بلاعوض و ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان اهدا شده است.

وی گفت: بیش از 2 هزار واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده باید احداث شود که در مرحله اول بیش از ۹۹۰ واحد در حال احداث است و مراحل ساخت ‌و‌ ساز آنها کمتر از یک سال طول می‌کشد.  همزمان با افتتاح واحدهای احداث شده، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام از تعمیر 2۹۲۰ واحد مسکونی شهری و روستایی سیل‌زده این استان خبر داد.

«حبیب‌الله محبی» ادامه داد: تعمیر و ترمیم واحدهای آسیب‌دیده از سیل فروردین امسال در ایلام، با شروع پرداخت تسهیلات آغاز شد که با پایان تعمیر واحدهای مسکونی در مرحله اول، مردم زندگی عادی خود را ازسر گرفتند. وی گفت: از ابتدای پرداخت بسته‌های حمایتی دولت به سیل‌زدگان تاکنون 103 میلیارد ریال کمک بلاعوض به مالکان واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از سیل این استان پرداخت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید