• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69979
+
-

راهکار خروج اردبیل از فهرست استان‌های کمتر توسعه‌یافته

با مسئول
راهکار خروج اردبیل از فهرست استان‌های کمتر توسعه‌یافته

استان اردبیل با سرانه تولید ملی 7 /0 درصد و نرخ بیکاری ۱۶ درصد از استان‌های کمتر توسعه‌یافته محسوب می‌شود، به طوری که به‌رغم داشتن نیروی متخصص همچنان از داشتن ساختار سنتی رنج می‌برد. با این حال، به دلیل برخورداری اردبیل از موقعیت‌ جغرافیایی ویژه و نقاط امن مرزی راهکارهایی برای رسیدن اردبیل به لیست استان‌های توسعه‌یافته وجود دارد. 

به گزارش ساوالان خبر، مشاور طرح آمایش استان اردبیل با اعلام این مطلب بیان کرد: ما تلاش کردیم تا در یک سال اخیر در یک فضای همدلی و همراهی با کمک مسئولان استانی تعابیر توسعه فضای استانی را مدنظر قرار دهیم و در نهایت در کنار توسعه پایدار به تعادل سرزمینی نیز توجه کنیم.

«محمد برج سفیدی» افزود: ما از تئوری‌های جدید اقتصاد توسعه در تدوین این سند استفاده کردیم، به طوری که تلاش ما بر این بوده تا ساختارهای جمعیتی و توسعه در بخش‌های مختلف را به عنوان راهبرد اصلی مدنظر قرار دهیم. این مسئول با اشاره به سرانه تولید ملی 7 /0 درصدی و نرخ بیکاری ۱۶ درصدی اردبیل عنوان کرد:‌ در سال‌های اخیر بخشی از سرمایه‌های نیروی انسانی و جریان مالی از این استان خارج شده‌اند، به طوری که ۸ شهرستان نرخ رشد جمعیت منفی دارد.

وی تاکید کرد: ما به برنامه‌ریزی مکمل با سایر استان‌ها در مسیر توسعه استان نیاز داریم، چراکه این استان کریدور شرق و غرب و شمال و جنوب کشور به شمار می‌رود، اما همچنان پیوندهای بخش‌های اقتصادی آن ضعیف است. مجری طرح آمایش استان اردبیل به تعریف ۱۴ خوشه تولیدی و صنعتی در استان به همراه ۲۵ عدم تعادل ساختاری اشاره کرد و گفت: ما در بخش صنعت و خدمات با ریزش نیرو روبه‌رو هستیم و به‌رغم داشتن تنوع تولیدات در این استان بیکاری همچنان معضل اصلی به شمار می‌رود. سیاست کاهش مشکلات این استان نباید متکی به بودجه ملی باشد، بلکه ضرورت دارد شایستگی‌های این استان از طبیعت منحصربه‌فرد تا امنیت و آرامش مورد توجه قرار گیرد.

برج سفیدی بیان کرد: به راحتی می‌توان در این استان امن و مناطق مرزی آن خوشه‌های صنعتی و مناطق آزاد مشترک با تکیه بر 2 ظرفیت کشاورزی و گردشگری استان فراهم کرد تا بستر اشتغال فراهم آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید